Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under november 2007

Av Larsson - 17 november 2007 06:11

Gomorron allesammans!


Kan meddela att världsläget  i stort sett är lugnt. Förutom en osedvanlig "otäck" avåkning i höjd med Vänersborg. En man kom farandes i sin bil - orienterandes efter GPS. När GPS´en uppmanade föraren att svänga så gjorde föraren så - sagt och gjort! Nu var det bara en liten hake....det fanns ingen väg där han svängde utan föraren hade kört rakt upp på banvallen....och fastnat. Tågtrafiken fick stängas av och bärgning utföras.

..."-Det var en norsk GPS, säger Gustafsson, presstalesman på polisen i Västra Götaland"

Tilläggas bör att bilen var norskregistrerad men att detta INTE är en Norgehistoria utan en sann rapport från verkliga verkligheten enligt TT.


Ruskig historia....*asg*




Av Larsson - 16 november 2007 21:51

Vissa saker som dimper ner i mailkorgen är bara sååå bra! Man får liksom perspektiv på tillvaron -framförallt som hundägare...


Se & gläds!


Denna helg är jobbarhelg så hundarna är på Pang. En av deras tikar var i höglöp så Grabbarna skänker nog inte mej ens en förflugen tanke *fniss*

Av Larsson - 15 november 2007 18:23

De va en soliger da,  som fuller slaktarn sa

De hängde hästkött på vägga som va så färsk så de gnägga


Dagens träning gick rätt hyfsat. För Ymer blev det:

  • Inkallning med ställ/lägg. Han tenderar att slarva med läggandet. Nu körde jag med ny taktik - ohörsamhet = då får man sätta sig bredvid och titta på när Gusten körs. Denna taktik slog MYCKET väl ut! Han blev betydligt mer fokuserad och ansträngde sig verkligen för att göra rätt. Det här ska jag nyttja även i fortsättningen.
  • Fjärren. Det gjorde han bra! Rätta glimten i ögat och snabba, säkra byten.
  • Grunderna till Dumrutan. Även här tenderar han till ouppmärksamhet. Körde samma taktik som i Inkallningen och si - efter det blev det både snabbt, rätt och säkert. Duktig gosse!!!
  • Hopp/apport. Avslutade med detta. Ymer ääälskar detta moment så det fick bli som en bonusbelöning!

Även Gusten fick jobba och vi körde:

  • Filade på apportering a la Lkl 1. Han har svårt att gripa utan att rumpan lättar från backen. Måste "stabilitetsträna" själva sittandet mera.
  • Fria följet gick kalasbra! Han har nu helt klart för sig att även han måste ta ett ansvar för att det blir fortsatt träning genom att hela tiden söka upp mig. Bra bra bra!
  • Läggande under gång. Nu sitter det! Nu behövs bara lite mängd- och störningsträning.
  • Slalom gick lysande! Sökte själv upp rätt ingång. Nu ska vi lägga krut på att få upp farten.
  • Raksträcka med Framåt. Vänsterhandling går bra men högerhandlingen behöver vi öva mera. Tänk att det blir sån skillnad bara man byter sida!


Har bakat bröd idag. Åh vad det doftar gott i köket!!! Tror minsann att det får bli en kopp thé med en tjock brödskiva. Hoppas den fortfarande är varm så att Bregotten smälter. Vik hädan alla hälsoprofeter - här ska frossas!

Av Larsson - 14 november 2007 18:40

...just idag är jag glad!

Kan man bli annat när solen - om än blek - tittade fram under dagen. Hundarna hämtade jag i morse på väg  från jobbet - bara det att man träffar hundarna gör ju att "gladnivån" höjs markant!! - sen ilade vi hemåt. Väl hemma idkade vi "rodelträning" i några timmar för att på em gå promenad med granne, barnvagn och fyra hundar.


Idag infann sig även "mina" hantverkare för att påbörja gjutning av en sockel på husets baksida. Där ska jag sedan bygga mig en stödmur. Jag förstår ju att detta projekt är inget jag kommer att fixa på en kafferast med tanke på att varje sten väger ca 20 kilo och muren är 14 m lång och 1 m hög. Jojo - här kan den som är slängd i matte snabbt räkna ut att m å n g a kilon blir det!! Själv vill jag inte räkna. Dels för att matte aldrig varit min starka sida och dels för att, om jag fick kännedom om totalvikten så skulle all kraft och ork rinna ur min kropp innan jag ens påbörjat projektet...

Någon som känner för att kånka sten framåt vårkanten?????


Ymer mår bättre i sin lilla mage! Han äter tre ggr / dag och så får det bli fortsättningsvis. Däremot kanske han kan sluta med pillerätandet efter det att kuren är slut om ca 2 veckor.

Hela han utstrålar att:  Livet leker när magen läker !!


Vill tacka för alla kommentarer jag fått - sååå himla kul!

Vill ha mera, flera, längre....


 Dagens ordspråk

Att ta medicin är inte roligt - men att ha roligt är en bra medicin




Av Larsson - 13 november 2007 15:52

Jag är trött som en gnu och snart måste jag bege mig till jobbet. Grabbarna är på Pang. Ute blåser det snålt och är mer än lovligt grått. Hjalmar har rullat ihop sig och ser ut som en David Crockett-mössa. Man kan riktigt se varningsskylten han satt upp: Don´t you dare wake me up!!!

 Jag skulle oxå vilja vara en katt! Då hade jag inte behövt bekymra mig om arbete och dylika triviala saker.


Pust - stånk - stön....måtte det kännas lättare i morgon!

Av Larsson - 12 november 2007 09:13

Idag är det arbetsdag... *stånk & pust*


Igår däremot var ledig dag - mycket roligare att tänka på! Blev en låååång promenad med doggarna. Resten av dagen ägnade vi åt "rodelträning" - ni vet, när man ligger raklång på sängen med armarna utmed kroppen....Det är en form av träning som jag starkt kan rekommendera!!


I lördags var vi något lite flitigare. Träffade Ebony med matte. Hela gruppen gick på skogspromenad och sen körde vi lite uppletande. Puma gjorde ett kanonjobb, Ymer hade svårigheter och Gusten, ja, han glömde att ta på sig rätt näsa. Får lov att lägga upp en annan strategi för hans uppletandeträning.


På kvällen skötte sig dock Gusten utmärkt när vi tränade trix. Kanske vi t o m kommer att förevisa detta här i form av en filmsnutt....

Ymers 40:e ord kommer att bli "Väska". Han har fått en miniatyrresväska som han ska "packa" med ett koppel, en tandborste samt ett tuggben. Väskan ska sedan stängas och låsas (här har han lite problem....kan bero på att han saknar tummar.....) och sen griper han om handtaget och bär i väg med väskan. Att packa, stänga och bära fungerar bra men det var det här med att fälla ned kläppen till låset....Någon som har ett förslag?

Vaddå - hörde jag någon som undrade vad Ymer har för nytta av denna kunskap??? Tja, ska vi åka bort så kan ju han packa sina egna saker å vill han flytta hemifrån så är det ju bara att ta väskan och gå...
























Ymer "Attityd" Ysterkvist

Av Larsson - 10 november 2007 09:54

Vad är det för nytta med vinter? Bara elände enligt mitt förmenande. Jag skulle ha tränat spår idag men ute är det vitt på marken och minus 3 i luften - * morr *. Ja, jag vet att snö inte är ett hinder för spårträning men hur kul är det???? Nä - jag tycker vi kan exportera kylan till Norge - de verkar ju tåla det mesta och snön den kan säljas till Förenade Arabemiraten. De tycks ju vara villiga att lägga pengar på de mest besynnerliga saker . . .

Ja, ja nu är väl detta inget som kan fixas idag så jag får väl bita i det sura och ge mig ut. Men bara för promenad, träningen får bli inomhus idag.

 Roade mig häromdagen med att lista alla "ord" som Ymer kan och fick det totalt till 39 varav 13 fungerar i modifierade former. Kanske kan ta och lära honom det 40:e idag?

Av Larsson - 9 november 2007 18:05

Att Ymer och Gusten är två hundar har nog alla förstått men vad döljer sig bakom & Co? Jo, förutom mig själv så ingår även Hjalmar i hushållet. Hjalmar är en katt - en äkta "rondell" - född 2001. Elaka tungor vill göra gällande att Hjalmar är överviktig...Jag menar att hans storlek beror på en synnerligen kraftig benstomme samt en alldeles överdådig tjock och fluffig päls. Hjalmar själv hävdar bestämt att han bara är "underlång"....!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21 22 23
24
25
26 27 28 29
30
<<<
November 2007 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards