Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under januari 2008

Av Larsson - 11 januari 2008 15:31


Grabbarna Grus vilar efter dagens promenad och dito träning. Fortsatte att öva Lyfta bakben med Ymer. När han nu väl har fått kläm på vad denna övning går ut på så blir han sååå lycklig!

- Aha, jag förstår...guud så klurig jag är! tycks han tänka :))


Nu är det dax att fixa lite ätbart till mig och hundarna. Ja, hundarna är ju inget problem - några skopor ur säcken - klart! Värre är det med mat till mig. Jag önskar sååå att jag också hade en säck att ösa ur! Slippa tänka ut en matsedel för veckan och sen bege sig till affären för att köpa och kånka hem alla tillbehör. Sen ska ju inspirationen till själva tillagningen infinna sig oxå...Nää, det får bli filmjölk kryddad med ingefära - det är vad fantasin räcker till idag !

Av Larsson - 10 januari 2008 21:33

Skönt me en egen kuppe....


Nu har Fru Massage just åkt. Det här var fjärde tillfället och Gusten fick börja. Han tog plats på lammskinnet, tog glatt emot de godbitar hon erbjöd och lade sig sen tillrätta och bara njöööt!! Gusten har verkligen tagit till sig detta med massage och fick  t o m något simmigt i blicken efter ett tags knådande :) Skulle naturligtvis ha tagit lite bilder men jag nändes inte störa den harmoniska stämningen med en massa fotoblixtar. Ni får hålla tillgodo med bilden ovan. Den visar iaf hur Grabbarna ser ut när de kopplar av...

När det var Ymers tur så blev det allt annat än harmoniskt. Han tänkte minsann inte låta sig masseras. Nänämensan, spänd som en stålfjäder höll han sig på behörigt avstånd från Fru Massage och lammskinnet! Det närmaste hon kom var att med en hand stryka honom på sidan. Kära värld, tillbaka på ruta ett liksom...Känner mig lite rådvill just nu över hur man ska få honom att förstå nyttan av avslappning. Någon som kan bistå med råd???


Bättre gick det för Ysterkvistaren idag när vi tränade. Detta skedde utomhus och i skenet av en liten sol....jippie!!!...och i sällskap av träningskompis. Vi började med att köra uppletande. Ymer fick 2 föremål i stor ruta vilket han fixade jättebra! Gusten som precis börjat träna uppletande, fick synretning på sina båda föremål. Även han gjorde ett gott jobb trots störning i form av passerande cyklist och gående kvinna - duktig liten Gurra!!

Efter detta fick Gusten öva sig i FF, Apport, Läggande samt Inkallning. Han skötte sig riktigt bra. Ska nog banne mig försöka mig på en apellklasstävling med honom i år!


Ymer fick göra Följsamhetsövningar, Fjärren, Apport samt delar av Inkall. med stå/ligg. Vi behöver fila mer på detaljerna men han visar bra attityd inför träning och han försöker verkligen att göra rätt och det är jag jätteglad över :)


Hann även med att gå Sjörundan tillsammans med Grannen och hennes hundar. Även en sovande Edith i vagn, hängde med. Efter halva sträckan hann regnet - ett isande kallt sådant! - ikapp oss. Klart att det var för mycket begärt att HELA dagen skulle vara regnfri...:(


Nu ska jag kolla igenom SBK's tävlingskalender. Fick låna tidningen av min träningskamrat, Tack Inger!, för någon egen har jag ju ännu inte fått...


Dagens ordspråk:


Det är bättre att köra huvudet i väggen

än att inte använda det alls.

Av Larsson - 9 januari 2008 17:56


Inomhusträning - idag igen. För Gustens del blev det fortsatt träning på Framförgående. Nu har han förstått att leken går ut på att fram till target. Kunde även öka avståndet lite.


Stadgeträning på sitt-apport gick riktigt bra. Äntligen (!!) har jag fått honom att förstå att det gäller att sitta "tungt" och hålla i - samtidigt!


Han fick även köra tramp-på-musmatta (början på momentet Rutan). Nu är jag väldigt tveksam till att han & jag någonsin kommer så långt upp i klasserna, men men...han kanske slår en med häpnad en vacker dag, den lille virrvätten *fniss*


På tal om vacker dag - det kan man ju inte påstå att det var idag  *ruggans*

Å nu hör jag att det regnar också...jämrans elände!!


Ymer fick även han gnugga sina geniknölar idag. Fortsatte med Backa. Vid sidan går det bra men när det kommer till att backa från mig då har vi stött på problem. Han backar inte om jag står stilla utan då står han bara och trampar på stället! Så går det när man inte är noga med kriterierna...*SUCK*

Jaja, jag får angripa detta från något annat håll någon annan dag.


Övade även sidoförflyttningar. Han vill gärna hoppa fram på rumpan vid 2 steg hö/vä istället för att gå sidledes och sånt betalar sig ju inte med några höga betyg. Nu ska jag lägga lite krut på denna detalj så att vi sen kan avnjuta 10:or i en aldrig sinande ström!

Jojo, siktar man mot stjärnorna så kanske man iaf kan nå hustaken...


Som om Ymer & jag inte har tillräckligt att träna på så började vi idag på en ny konst; lyfta på bakbenet. Det här såg jag på Klickerklok.se och kände att detta måste jag bara prova!


Första övningen gick ut på att få honom att sätta upp bakbenet på en uppochnedvänd glasslåda.

- Vad ÄR det som betalar sig i den här leken då, tänkte Ymer och försökte med alla konster han kan (och några som han inte kan!!)  Det tog sin lilla tid innan jag till slut kunde ge några klick. När han väl kommit på vad som krävdes för att få belöning så såg han ut att le med hela ansiktet!!!


Nu ligger Gossarna utslagna på sängen. Speciellt Ymer är nog rätt trött i mössan! Ska ändå försöka köra ett andra pass lite senare i kväll. Det gäller ju att smäda medans hjärnan är varm eller hur det nu var....


Av Larsson - 8 januari 2008 21:23


Ibland blir jag lite trött på föreningen SBK! Ända sen jag bytte adress förra året så skickas ingen tidning till mig. Man kan ju som medlem göra adressändring direkt på deras hemsida och detta har jag gjort - flera gånger. Har skickat vanligt flyttkort - dock bara en gång. Nu senast försökte jag med ett vanlig mail. Har jag fått svar? Icke. Har jag fått tidning? Icke.

Egentligen är det inte så mycket tidningen som tävlingskalendern jag är ute efter - vill ju så gärna planera tävlandet under året. Dessutom har SBK problem att få ut nämnda kalender på nätet oxå så jag tycker jag har rätt att bli lite grinig & sur...!

Kanske man som vissa andra - ingen hmhm nämnd och ingen hmhm glömd:)) - ska söka medlemskap i annan förening...


Regnigt är det också. Å mööörkt! Känns dessutom som jag arbetar jämt - snart får man väl mantalskriva sig på  jobbet! Sen får jag väl definitivt se mig om i stjärnorna efter någon tidning *ha ha*


Nä, va tungt det blev nu....!!! Tror att jag imorgon får hänga upp glada gardiner med blommor på och sen lusläsa årets frökatalog så kanske det infinner sig lite vårkänslor.

Av Larsson - 6 januari 2008 15:50


Igår storm - lite snö. Idag blidväder - lite regn. Minsann, det är omslag i vädret som paketeraren sa när emballaget blåste bort!


Igår tog Gossarna och jag "Sjörundan". Idag tog vi också "Sjörundan" fast åt andra hållet - lite omväxling vill man ju ha...


Igår blev det fisk och räkor till middag. Idag blir det räkor och fisk - här blev det inte ens lite omväxling...


Igår ledig. Idag ledig. Imorgon...arbete. Omväxlande liv man lever...





Av Larsson - 4 januari 2008 16:27


Grabbarna och jag har nu några lediga dagar framför oss. Väldigt skönt!

Jag, Granne och fyra hundar har just avverkat en skogspromenad och nu tänkte jag ägna mig åt att läsa ny hundlitteratur som så lämpligt kom med posten idag - oh, så klok jag kommer att bli!!!


På att-göra-listan kan jag idag bocka av batteribyte i bilnyckel samt snöskottning. Återstår Damma dator. Men idag känner jag inte för att knövla mig in under skrivbordet och fixa detta så den får hanka sig fram med hjälp av Nezeril så länge....*fniss*



Av Larsson - 3 januari 2008 21:11


I morse var det ingen lek att köra hem från jobbet! 

Jag var trött som en gnu och snön den kom från alla håll. Det gjorde även vissa medtrafikanter...(mottrafikanter är nog ett bättre ord) Trots att sikten var snudd på noll och modden bredde ut sig över hela vägbanan så kommer dessa SUVar och fläskBMW med alla möjliga förkortningar som extra utrustning, och som uteslutande verkar framföras av människor som lider av all världens bokstavssjukdomar, farandes i hundraåttio!!! *Grrrr*

Jag säger bara det  -  Rysk roulette är en barnlek i jämförelse med en motorväg i rusningstrafik en snöig morgon!!!


Jag är ingen vän av snö! Har aldrig varit - kommer aldrig att bli!! Därför blev det ingen skottning av gårdsplan idag. Nä, slöseri av kroppskrafter! Snart blir det plusgrader och då försvinner hela midevitten helt av sig själv...


Hundarna är inte hemma så det fick bli lite "torrträning" på em. Övade tekniken i vänstersvängar - gäller att hitta rätt "fotarbete". Sen blev det lite Inkallning med Ställande framför spegeln - har en tendens att luta mig framåt vid kommando Stå vilket lätt kan tas för ett dubbelkommando. Även lite röstträning på Stå. På träning blir det ett mörkt och tydligt Ståå men på tävling, då brukar jag tappa bort mig och det resulterar i ett falsettliknande skri och en liten Ymer som tror att matte hamnat i omedelbar fara, kommer rusande till undsättning...*hihihi*

Hoppas det kan bli ändring på detta genom denna träning...


Vet ni vad en medbrottsling är?



Det är en person som kör för fort med sparken....!!!

Av Larsson - 2 januari 2008 21:32


Jaha, så var årets tårtätardag snart tillända och vilken dag det blev!


Fick tag i en alldeles gul och till brädden gräddfylld tårta - en riktig kaloribomb! För att ytterligare höja onyttighetsgraden på dagens 3-kaffe så serverade jag också både ljus och mörk choklad...ah - så gott!!

Förutom kaffe med dopp så bjöds gästerna på lite uppvisning. Ymer skulle för första gången visa några av sina konster inför publik. Dock, stundens allvar gjorde att han så smått drabbades av fiaskofruktan och hans debut som underhållare blev lite skakig.  Men den mycket förstående publiken log å klappade i händerna ändå (det tackar vi särskilt för!!)

Ymer lovar att öva hårt och idogt så att nästa framträdande blir en kritikerrosad sådan!!!


Stort TACK och många KRAMAR till alla er som på ett eller annat sätt

skickat hälsningar på årets tårtätardag!



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2008 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards