Ymer Gusten & Co

Alla inlägg den 8 februari 2008

Av Larsson - 8 februari 2008 13:12


Nu har vi varit på långpromenad jag, Grannen, Edith & alla hundarna. Trivsamt väder med några enstaka strålar sol och glatt vårkvittrande fåglar.


Den senaste tiden har det blivit alldeles för dåligt med strukturerad träning. Mest har vi pysslat med uppletande och platsliggning under promenaderna (som istället varit många & långa) men det räcker ju inte långt om vi nu vill tävla till våren. Och att bara "vila sig i form" är ju heller ingen bra taktik. Så under onsdag & torsdag gjorde vi ett ryck.


Gusten övades i position- både under gång och att snabbt hitta rätt utgångställning. Stabilitetsträning på läggande och ställande. Sen även fortsatt träning på framförgående. Det jag lagt till nu är att jag börjat gå efter honom mot target och att belöning kommer både vid target och bakom honom.  Han går från klarhet till klarhet den lille vätten!


Ymer fick öva backa. Kanske inte så mycket ett tävlingsmoment men dock en bra grundfärdighet. Nu har vi kommit så långt att han förstår att röra sig bakåt utan att jag rör mig. Mycket bra! Sen har jag även varit mycket noga med att han ska röra sig rakt bakåt och inte som förr, kringelikrokigt. Så när det gäller Backa så är vi på rätt väg!

Sen blev det mera övande på delarna i Dumrutan och det artar sig bra. Ska nog bara lära in ett bra "startord" för detta moment så att han redan från början är med på att:

Nu-gäller-det-att-koncentrera-sig-på-vad-matte-säger!


Det här dagarna har det varit riktigt kul att träna! Ska nog inte bli så stressad över att det blir lite uppehåll mellan varven. Det måste vara bättre med kvalitet än med kvantitet inbillar jag mig. Å med tanke på att vätten kan bli uppåt 15 år så har vi ju ingen brådska :))

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
<<< Februari 2008 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards