Ymer Gusten & Co

Alla inlägg den 10 mars 2008

Av Larsson - 10 mars 2008 18:39


Dagen idag började med hällande regn. Sen fortsatte det med hällande regn. Granne och jag hade planerat för långpromenad men den ställdes in och istället ägnade vi oss åt kaffedrickning. Inomhus.

Gossarna fick nöja sig med snabba "paraplyrastningar". Urtråkigt tyckte de!!


Men vid tretiden upphörde regnet.

- Bäst att passa på, tänkte jag och stuvade in hundarna i bilen och åkte till skogs.

Vi hann med att både gå promenad och köra lite letaövning.

Jag gjorde en mindre ruta och lade ut sex förmål. Allt från liten nyckelring till hoprullad handske som jag lade både "öppet" och nästan gömda i stubbar och buskar.


Först ut var Ymer. 

Maxladdning i batteriet så  det var inte tal om att skicka honom på Leta utan vi fick köra lite lydnad först! Här försökte han "fuska" men insåg snart att det inte var någon genväg till Letaövningen. Ymer är definitivt den sortens hund som behöver träna/jobba ofta och mycket för att han ska hålla en lagom aktivitetsnivå. Nu hade han ju haft "semester" i en vecka och det märktes - det vill jag lova!!


I stort jobbade han bra när han väl fick göra letaövningen. Plockade fem föremål och sen bröt jag honom. Skulle önska att han "jobbade ut" när han väl fått vittring men som i spåret så tycker han sig inte ha tid :) utan han söker istället vidare efter något "enklare" föremål.

Ska köra några övningar med flera smala korridorer med bara ett litet förmål

i varje så får jag se om jag kan rätta till hans beteende.


Gusten var på hugget när det var hans tur och han klippte det första föremålet blixtsnabbt. Mycket bra!

Sen tyckte han att han hade jobbat färdigt. Han ville hellre köra lydnad och bjöd på både sitt, ligg och fot - ja, det mesta utom att leta *suck*


Jag föll till föga och körde lite fotgående, läggande och inkallning med honom innan jag åter gjorde ett försök att skicka ut honom i rutan.

Å se, då gick det bra!

Gurra Gustavsson, han är allt en liten knäppvätte!


Ska fundera på övningar för Gusten som gör att värdet på de funna föremålen blir betydligt högre. Tror att det är där skon klämmer.

Någon som har förslag på övningar???

Sen borde jag inte ha gått med på hans idé om lydnadsträning utan jag borde kopplat upp honom för lite "time-out".

Här får jag bättra mig, helt klart!


* * *


För ett antal dagar sen skrev jag om ett nytt trick som jag börjat öva. Hur gör storken var arbetsnamnet. Jag måste ha haft en lätt släng av sinnesförvirring den dagen *hihi* .- det ska ju så klart vara Hur gör strutsen och ingenting annat!

Hursom, nu är allt rätt och riktigt och nu ska Grabbarna och jag träna på detta trix. Och kanske några andra. Sen är det dax för sista avsnittet i Kungamordet och det vill man ju inte missa!

Av Larsson - 10 mars 2008 09:26


Igår hade vi en riktig mysdag jag och Grabbarna!

Efter en skön skogspromenad tillsammans med Granne så föll

Grabbarna Grus i koma!

Ymer tog inga risker utan lade sig för att sova vid resväskan!


Gurra rullade ihop sig på fällen.


Att packa inför resa är kul men att packa upp när man kommit hem är allt annat än kul :(  

Då är det liksom slut - fenito - the end på semestern.

Men igår blev själva uppackandet ändå lite roligare eftersom Ymer anmälde sig som frivillig.

Han kan inte bara packa sin egen väska - han kan packa upp min oxå :))

.


 Ymer Ysterkvist, du kan ju snart ordna din egen försörjning.

Grand Hotel kanske behöver nån som du...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2008 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards