Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 28 juli 2008

Västgötaspetsläger, del I

Av Larsson - 28 juli 2008 18:22


Så var då årets Vätteläger avklarat och ska man sammanfatta det med några få ord så blir det nog;

VarmtÄnnu varmare men framförallt Roligt!


Samling torsdagkväll för genomgång med instruktören Cina och direkt på fredagmorgon bar det av till den riktigt stora och djupa spårskogen.


Alltså den spårskogen som man kommer till om man åker till Småland, tar av vid soptunnan, håller vänster i Y-korset, följer stranden, genom kohagen och sen åker tills vägen tar slut...


Fredagens upplägg var att alla skulle gå sina egna spår till hundarna och sen skulle instruktören gå med och titta på alla hundarna. Så även på Ymer.

Hans spår var på cirkus 600 meter (svårt att uppskatta exakt där ute i djupa och lite bergiga skogen) drygt 3 timmar gammalt och med en slutapport.


Till saken hör att strax innan jag skulle gå med Ymer så ville jag följa med och titta på en av de andra hundarna när Gusten (som numer går under namnet Houdini...) lyckades ta sig ur buren i bilen och glatt kom rusande efter mig... *suck*.


Det blev till att gå tillbaka med den lille utbrytarkungen, lasta in honom i bilen och NOGSAMT stänga till bakluckan. (Bakdörrarna var öppna så det gick ingen nöd på honom på så sätt)


Tog med Ymer som nu stod på tur och traskade iväg till påsläppet. Tog även med en vattenflaska och Ymers älsklingsgrej; ett gummidäck!

Ja, inget riktigt däck förstås utan mer modell leksaksdäck.


Nu bar det sig inte bättre än att min magväska som brukar följa med på såna här läger låg hemma i garaget - urstädad ur bilen i samband med "Jakten på den obeskrivliga stanken". Attans oxå - hur skulle jag nu få med mig alla grejer?

Jo, jag skulle ju ha instruktören med mig så jag frågade lite fint (?!?) om inte hon kunde tänkas bära på vatten och däck, å se, det gick bra!


Nåväl, efter ett struligt påsläpp så kom vi iväg. Ymer jobbade sig framåt i spåret trots att det var hett som i en bakugn och torrt som bortre Sahara när instruktören plötsligt utbrast;

- Det kommer en lös hund!

Jag vänder mig om och vem ser jag ? Jo, Gusten....


Jaha - vad gör man då när man står där mitt i skogen med en extra hund och man redan har:

1 hundförare med vidhängande spårhund

1 instruktör som har som tillikauppgift att sköta snitselnedtagningen och som även håller i

1 vattenflaska och

1 gummidäck???


Jo!


Man knyter fast extrahunden i slutet av spårlinan - klurigt tänkt av dig, Cina :) - å sen fortsätter man spåra!!


Så genom skogen förflyttar sig nu:


1 mycket målmedveten spårhund

1 förhållandevis pigg hundförare som lite löst håller i spårlinan

1 flåsande, stretande extrahund

1 snitseldraperad, något uppvärmd instruktör som dessutom fortfarande bär på

1 vattenflaska och

1 gummidäck.


När vi börjar närma oss spårslutet så är Ymer trött. Mycket trött. Men det är gott gry i den grabben så efter en liten vätskekontroll så spårar vi vidare men nu får han frispåra.


Då hörs det plötsligt från instruktörern:

- Om du inte ens har en spårlina att hålla i så får du banne mig ta vattenflaskan själv!


Ja, kära värld så det kan bli en fredag i spårskogen :))



Från vänster instruktören Cina, Yvonne med Racke och Kristina med Myra.

Här sitter delar av spårgänget efter fredagens spårning.


Måste ge en stor eloge till instruktören som så tappert följde mig i hasorna!


* * *

För dig som undrar om Ymer hittade slutapporten så är svaret ja!!  Enligt mitt förmenande så gjorde han ett KANONJOBB i detta spår!!!


För dig som undar hur Gusten kunde ta sig ur både bur OCH bil så ska jag berätta den historien vid ett annat tillfälle. Eller hur, Karin ???  :-))


* * * 

Fortsättning följer.....


 
 
Hon som var på bröllop istället...

Hon som var på bröllop istället...

28 juli 2008 21:20

Kul att få läsa om lägret när man själv inte var med :) instruktören har ett C i början istället för K => Cina. Kina, det är där OS börjar om ett par veckor ;)

http://www.freewebs.com/stubbochsvans

 
Ingen bild

Karin med Y. D och A

28 juli 2008 22:33

Om du frågar mig så är jag inte ett dugg intresserad av hur Gurra tog sig ur bilen, så det så...

 
Ingen bild

Larsson

28 juli 2008 22:45

Men Karin då, nu ska du väl inte vara på det där viset... :))

Aha - Kina med C - sicket missförstånd!!

Fast jag tyckte nog att hon såg så där stark och atletisk ut som man gör när man åker på OS ;))

Ska genast rätta.....

 
Britta

Britta

29 juli 2008 20:55

Förstår på både Karin och dig Lena, att ni hade ett toppenläger, trots värmen.
Men snääääälla, berätta hur Gurra kom ur bilen.....vaaaaa....äääähhh, kom igen nu....
hur, hur hur?????? :0)

http://www.oxberget.se

 
Ingen bild

Utmanaren tilliak muffenweiserägare

30 juli 2008 11:22

Karin, inte hänga läpp!
Jag har oxå försökt att stänga in den lilla vätten Gurra Gummiläpp i bil och bur på annat läger tidigare denna sommar, och råkade ut för samma öde:
från ingenstans dök mycket glad, yster och livlig vätte upp bland deltagarna mitt i stafettävlingen!

Mitt hjärta bankade hårt först av ångest och ånger, men det stillade sig snabbt efter att även matte Larsson misslyckades med att hålla den lille gynnaren bakom lås och bom! :-)
Det tog honom max 3,5 sekunder att komma ut igen! Hehe!

Så för alla som inte vet om det kan jag härmed informera om att Gusten är en reinkarnation av den berömda Houdini!
Alla kunskaper för att undkomma ur burar, lås och dörrar sitter kvar djupt i själen på denne lille mannen och därmed kan han även som liten, hårig och kortbent man utföra allsköns konster.

Larsson, du kan tjäna pengar på att resa runt på landets alla marknader och visa upp vättarna! Ymer målar skagenalster och Gusten trasslar sig ur hänglås, kedjor och burar!
Snacka om succé!!

 
Ingen bild

Larsson

30 juli 2008 23:22

Jo du Britta, lägret var en höjdare!


Å självklart ska jag berätta hur Gurra Gustavsson lyckades med sin utbrytning.


Så här gick det till:


Tänk dig en kombibil, typ Scoda. Tänk dig sen en hundbur i den bilen å i den buren sitter en hund, Gusten.

Tänk dig sen bilens baklucka i nedfällt läge. Runt omkring denna bil är det djup skog och ett antal glada hundmänniskor tillika spårläggare.

Sen..i ett obevakat ögonblick så...


...Äsch nu ringer telefonen...får berätta färdigt en annan dag....

;-)

 
Ingen bild

Larsson

31 juli 2008 03:00

Bäste Utmanare tillika Muffenweiserägare,

Resa runt på marknader...hmm....men jag då?
Vad ska jag uppträda som???

Skäggiga damen - nä, saknar generande hårväxt

Starke Adolf - fel namn och dessutom är jag klen som ett rö.

Spåkärring - har inte gått kursen...!

Lindanserska - hahaha...jag som inte ens kan hålla balansen när jag sitter i soffan...

 
Ingen bild

Karin med Y.D och A

31 juli 2008 15:10

Vet precis vad du ska försörja dig på "dra historier".....
Jaha, det var jag som tyckte synd om om Gurra och lättade på luckan bak, la en stock modell större för utbrytarhålet och tyckte att jag gjorde en god gärning. Men den förbenade hunden petade med sitt lilla ben undan stocken och drog, resten vet ni... nu kan du lägga på luren Larsson.

 
Ingen bild

Larsson

31 juli 2008 15:49

Karin, Karin...
Här försöker du göra en behjärtansvärd insats och vad får Du för det???

Skvatt intet....

Men jag är GLAD att du finns och öppnar luckor så att jag kan "dra mina historier" :)



 
Ingen bild

Muffensweiserns matte

1 augusti 2008 10:38

Din roll på marknaderna blir, att utklädd till narr, gå runt och samla in storkovan!

Sen att du även fungerar som chaufför, kock, massör, coach, manager, hembiträde och galärslav till stjärnorna, är ju självklart!

 
Ingen bild

Larsson

1 augusti 2008 11:40

Ojojoj - det där känns jäktigt...

Kanske lika bra att jag stannar på Kansliet... :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2008 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards