Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under augusti 2008

Av Larsson - 29 augusti 2008 00:54


Dator:

Ännu inga besked från datadoktorn.

Hankar mig fram med hjälp av burkarna på jobbet - suck!


TV:

Ja, TV´n ja...vad ska man säga...

Ibland fungerar den.

Ibland fungerar den litegrann.

Oftast fungerar den inte alls.

Jag har försökt med både Handpåläggning och Onda ögat

 men inte f-n har det hjälpt!

Nu hänger den där på väggen som en

livlös tavla med sorgkant och det får den väl göra tills jag fattar beslut om dess fortsatta öde.


Ymer:

Har hämtat sig från gårdagens ingrepp.

Allt gick mycket bra och hela tanden kom ut med ett "Plopp!"

Nu får han hålla sig till att äta mjuk mat en vecka men

sen ska allt vara som vanligt igen.

Ja, förutom att han är en P4:a fattigare då...

Ymer själv tycker att han klär i den nya gluggen;


"- Ja men asså -  syns ju liksom att man vatt me om ett å annat - typ..."


Träning:

Idag lite bakåtsitt och -ligg för Ymers räkning och Peka för Gustens del.

Sen fick båda Grabbarna göra varsitt rumssök.


Tävling:

Åttonde reserv till den 14 sept :((


Av Larsson - 26 augusti 2008 01:42


Beslutet är fattat - datorn skickas till plats där kunniga experter kommer att ställa diagnos och förhoppningsvis, operera/medicinera så att den åter blir fit for fight.

Under tiden får jag roa mig på annat sätt. Å det kommer inte att bli med hjälp av TV´n. Nä, för den har oxå drabbats av virus. Eller om det är nån elak bakterie. Kan vara att den helt enkelt bara djävlas också :(


Hur som - den är ivf inte tillräknelig!!


Eftersom det sägs att en olycka kommer sällan ensam, så väntar jag nu bara på vad som händer härnäst. Kan det vara bilen? Eller kylskåpet? Kanske blir det tvättmaskinen?? 

Denna ovisshet skapar ju onekligen lite spänning i livet!!


Nu när de två vanligaste "tidstjuvarna" för tillfället är uträknade så gäller det att fylla tiden med annat. Träna t ex... 


Har anmält Ymer till två lägretävlingar ( 14 och 21 sep) så det finns ju saker att träna på... även om jag ännu inte vet om vi kommit med.

(Snälla, hjälp mig att hålla tummarna för att inte DET är den tredje olyckan...) 


Idag körde vi bl a fotgåendet och framförgående. Sen övade vi oxå lite bakåtsitt och bakåtligg med tanke på fjärren. Det var tips jag fick på kursen hos Svartberg och det funkar RIKTIGT bra. 


Gurra Aktersnurra fick öva uthållighet i fotgåendet. Han skötte sig över förväntan så detta belönades med en längre stunds lek, typ slit-dra-DÖDA! En lek som den lille vätten är barnsligt förtjust i :)

Av Larsson - 23 augusti 2008 00:48


...kommer det att bli ett tag framöver då min dator idag undslapp sig en sista suck och sen liksom...självdog!


Jämrans elände!!!


Funderar nu på om jag ska ge den jädrans manicken en andra chans genom att låta någon kunnig person operera i den eller om jag bara ska förpassa härket till närmaste datakyrkogård...

Väljer jag det sistnämnda blir det till  att snabbt som ögat ge sig ut på jakt efter en ny dylik billig å bra apparat.

För inte går det väl att leva / överleva utan ???


Bäst & billigast vore ju att nyttja Grannens men det kanske är att tänja väl mycket på nabosämjan...



Gahh - jämt å samt är det någonting!!



Ja, detta var väl det mest dramatiska som hänt de senaste dagarna.

I övrigt har jag och Grabbarna mest softat, jag har jobbat lite sporadiskt, vi har promenerat med Granne och även hunnit med att besöka E och Doris.

Doris kommer oxå till oss imorgon eftersom hennes matte & husse ska på galej. Grabbarna kommer att bli sååå glada över att ha henne som gäst!


Jag har även hunnit med att sortera intrycken från kursen och fått till ett litet schema för den fortsatta lydnadsträningen. Hoppas att det snabbt kan ge synliga förbättringar!


Fast - nu slog det mig!


...schemat ligger ju säkert inkapslat och oåtkomligt i magen på den självdöda datorn...



* * *




Av Larsson - 20 augusti 2008 21:10



Jag fick med mig en mängd bra råd och nya "tänk" och ställdes inför två stora Aha-upplevelser!

(osäker på om det sistnämnda hade något med närheten till Knutby att göra...)


Hur som, så är jag övertygad om att jag fr o m nu kommer att kunna prestera bättre i min träning av Ymer. Känner mig riktigt taggad!!


* * *


Vad gjorde vi då?


Jo, det började med en kort presentation av Fröken Nina och Magister

Kenth samt deltagarna. Därefter blev det praktisk träning. 15 min per ekipage och eftersom vi endast var sex stycken så blev det mycket träning för varje ekipage.


Det tränades en hel del på hundens position...



... å på förarens attityd :)


 Insiktsfulla Fröken Nina förklarade å förklarade å kom med goda råd och...


Magister Kenth försökte få oss att tänka å klura...


...å inte sällan blev resultatet; "- Hmm...hmmm...  :))


Alla deltagare var ivriga att lära så det fotades, filmades å skrevs för glatta livet!


Nu ska jag strukturera upp mina noteringar. Skissa lite på träningsupplägg. Kolla in filmerna. Å sen, ja sen blir till att träna, träna & träna!


* * *


Stort tack till Nina & Kenth för två verkligt givande dagar

 och

tack också till er andra kursare!!


Det var såå himla skoj att få träffa och träna ihop med er och jag hoppas verkligen vi ses igen!


Av Larsson - 18 augusti 2008 21:28


Har just meckat med min dator och som ni märker så fick jag den faktiskt att fungera!

Jamen, det är nästan så man blir rörd... :))

(Gud, så stolt min privata support kommer att bli när hon läser det här - visst då H ?!? )


* * * 


Det blir inget bling-bling för Ymers del - tanden ryker!!

Har just rådgjort med Ymers alldeles egna vet å han fixar borttagandet redan nästa onsdag. Bra, bra, bra!

Känns mycket tryggare att lämna honom där än till den okända Gaddoktorn!


* * * 


Vid pass klockan sex i morgon bitti bär det av till Kydingeholm för lite tävlingsträning i dagarna två. Jag tar ett stort anteckningsblock med mig och hoppas på att få oootroligt många råd & tips.


* * *


Nu är det strax dax för Den inre fienden och lite kvällsfika

Av Larsson - 18 augusti 2008 17:45


Å vad sa hon då?


Jo, efter en snabb undersökning föll domen:


" - Tandens topp är avbruten... hål in till pulpan...bara att rotfylla för så här kan inte gå!"


" - Jasså...rotfylla..."


" - Ja, visst kan man dra ut den men han är ju inte så gammal så det tycker jag är synd"


" - Hmm...jo...ja..."



" - Skulle nog rekommender att man sätter dit en guldkrona också för att stärka tanden"


" - Ehh - GULDKRONA?!?! "


* * *


När vi sagt tack & bock till Gaddoktorn och gått ut till bilen så tittade jag på Ymer å tänkte:


 Du min trogna bästis!

Du som alltid ställer upp.

Som lärt dig packa väskan å måla tavlor

Du som kan kissa i kors med dig själv

ska Du nu oxå behöva se ut som Raskenstam i käften?!?


* * *


Ska sanningen fram så gick jag igång lite på detta med guldkrona! 

Snacka om bling-bling - HAHAHA!

Men jag får nog sansa mig och istället kolla upp fördelar/nackdelar med att laga resp dra ut och framförallt, höra med försäkringsbolaget hur mycket de är villiga att bidra med.


Jag återkommer i ärendet.

Av Larsson - 17 augusti 2008 15:05


Det är jobbarhelg för mig vilket betyder att Grabbarna är på pang.


Missekisse Hjalmar är däremot hemma - fast han är inte så värst sällskaplig... Nä, han rullade ihop sig i soffan i morse, hängde upp "Var god stör ej"-skylten och på den vägen är det.


Jaha, vad gör man då när det inte finns några hundar att träna och ingen katt att klappa?

Jo, jag roade mig med att surfa lite.


Om man googlar på Gusten så får man bl a veta;



att det den 31 december 2007 fanns 495 män och 6 kvinnor (?!?)

 i Sverige med det namnet


*



att i en barnbok av Kirkegaard så är Gusten Grodslukaren

barnens värsta skräck....!!


* 



Söker man på Atle som är Gustens offficiella namn får man vet att;



Atle är en namnform för hunnerkungen Attila och att namnet förknippats med adjektivet atall som betyder vild, våldsam


*


 




Skriver man Ymer i sökfältet kan man läsa att:



Ymer är i nordisk mytologi en preexistent jätte som skapats ur rimfrosten från Nifelheim och gnistorna från Muspelheim,

och som höll till i Ginnungagap.


*



FOI, Totalförsvarets Forskningsinstitut har skrivit en

användarhandledning som ska hjälpa en användare

att arbeta med Ymer...


*


Hmm...den ena  vild och våldsam och den andra en preexistent jätte...jamen, nu klarnar ju bilden fullständigt!!

Inte undra på att det har varit svårt att få nån styrsel på de små herrarna :)

Av Larsson - 14 augusti 2008 21:29


Har just avslutat dagens trixträning.


Ymer fick fortsatta träna på sin Slicka-sig-om-munnen-konst. Alltså, slicka sig om munnen kan han ju redan men det är tänkt att han ska kunna göra det på kommando.

Från början var målet att han skulle kunna slicka sig ordentligt runt munnen, från mungipa till mungipa liksom men Ymer han nöjer sig med att röra tungan som en orm...

Får väl helt enkelt döpa om konsten till; Hur gör ormen?  *fniss*


Gusten fick öva på konsten att peka på sin framtass. Idag var han riktigt i gasen och gjorde flera riktigt bra repetitioner!!


Nu ska jag frossa i lite äppelpaj med vanlijsås och titta på "Den inre fienden" på kanal 1. Riktigt spännande faktiskt!





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards