Ymer Gusten & Co

Alla inlägg den 19 oktober 2008

Av Larsson - 19 oktober 2008 01:13



En bonde står och passar en stor flock med får.


Då kommer det plötsligt en splitter ny BMW på vägen. En kille i Broni-kostym, Gucci-skor, Ray Ban-solglasögon och en YSL-slips sticker ut huvudet ur bilen och ropar till bonden;


- Om jag kan räkna ut hur många får du har på betet, kan jag ta med mig ett av fåren då?


Bonden tittar på killen och på flocken med får och svarar;


- Det är ok för mig!


Killen kör fram BMW´n till bonden och tar fram en Dell Notebook. Med hjälp av Nokias senaste 3G-telefon kopplar han upp sig mot en NASA-sida på Internet. Han kontaktar ett GPS-satellit- navigationssystem, hämta den exakta positionen och matar in den i en annan NASA-satellit, vilken scannar betesområdet med en ultrahögupplösningskamera.


Så öppnar han den digitala bilden i Adobe Photoshop och exporterar den till ett annat ställe på Internet; Image Processing Facility i Hamburg. Inom några sekunder får han ett e-postsvar i retur i sin PalmPilote, där det står:


"Picture processed and data stored"


Så loggar han in på en MS-SQL-databas via ODBC och kopplar upp ett Excel-dokument med flera hundra avancerade formler. När detta är gjort, kör han all data genom e-posten till en Xircomoch och på ett ögonblick får han respons. Avslutningsvis skriver han ut en 150-sidors 4-färgsrapport på sin miniatyr-hitech-HPColourLaserJet, kastar ett öga på den sista sidan och säger nöjd;


- Du har exakt 1586 djur!


- Det stämmer, säger bonden, så du får ta ett får.


Killen går runt i flocken för att välja ut ett får och jobbar sen hårt med att få ner detsamma i bagageluckan på BMW´n.


Då säger bonden;

- Du, om jag kan säga exakt vad du jobbar med kan jag då få tillbaka mitt djur?


- OK, säger killen efter att ha tänkt en stund.


- Du är konsult, säger bonden


- Det stämmer, säger killen, märkbart förvånad, hur kunde du veta det?


- Det var inte så svårt, säger bonden. Du kom hit utan att någon bett dig, du ville ha betalt för något som jag redan visste, gav svar på en fråga jag inte ställt och tagit massor av resurser i anspråk!

Dessutom har du ingen aning om hur den här branschen fungerar!!


Så kan du nu vara så snäll och öppna bagageluckan så jag får tillbaka min hund....


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards