Ymer Gusten & Co

Alla inlägg den 22 oktober 2008

Av Larsson - 22 oktober 2008 14:59


Passade på att gå en promenad utmed en närbelägen skogsväg idag när solen visade sig. Gick där i godan ro och insöp den höstliga atmosfären när regionansvarig Ymer (jo, han har nu fått den av honom så hett efterlängtade tjänsten *fniss* ) helt plötsligt stannar upp, markerar in mot skogen och sen ger sig iväg, tätt följd av Gurra Gasell.


- Vad tusan nu då?, tänkte jag och hinner inte tänka mer än så när jag hör ett fasligt brakande i skogen, följt av Ymers ivriga skall.


Nu känner jag att håret reser sig och med fasa tänker jag;


- F-n, vildsvin!!!


Hinner lagom få ur mig ett "Hundarna Hit" när det sekunden efter uppenbarar sig två Highland Cattle på skogsvägen och i bakhasorna på dessa kommer Ymer!!!


- Morsan, morsan, kolla vad jag hitta´! Stå kvar där du Morsan, så kommer jag. Du vet, det här med kor det e ju min bästa gren lixom....


Ysterkvistaren är i sitt esse och driver korna rakt mot mig och strax bakom den vallande Ymer kommer den självutnämde kallfaktorn Gusten, som ser ut att föra noggranna noteringar om händelsen!


Nu gick min hjärna i spinn. Vad göra ? Klättra upp i ett träd, lägga benen på ryggen eller bara helt simpelt få hjärtsnörp å dö ihjäl på stället???

Medan mina stackars hjärnceller arbetade förbrilt

(men nu blev det väl ändå fort men fel!! FEBRILT ska det vara å inge´ annat)

kunde jag se hur de stora, bruna, lurviga kreaturen med de gigantiska hornen bara kom närmare. Å närmare...Gulp & svälj!!!


Tack & lov resulterade hjärnaktiviteten snart i en handling och jag lyckades kalla in de båda ystra vättarna och korna såg möjligheten att fly tillbaka in i skogen. Med raska steg satte jag sen av mot bilen med en Ymer som såg ypperligt nöjd ut och med en Gusten som log med hela fejset.


- Jädrar du Morsan, vilka roliga promenader du tar oss med på!!


Väl i bilen kunde jag äntligen pusta ut och tacksamt känna hjärtfrekvensen sjunka till normal nivå och vi kunde styra kosan hemåt.


Ringde den lokala polisen och meddelade mitt fynd. De hade inte fått in någon anmälan om borttappade kor men lovade att göra en notering.


Ja, jag säger bara det; vad är en tjurrusning i Pamplona mot en skogspromenad i Taxinge...



Av Larsson - 22 oktober 2008 06:50


Nu har vi vinkat Hejdå! till J och Bambam. De ska till Strömsholm idag där Bam ska magnetröntgas. Igår var de där på en förberedande undersökning och den gav vid handen att Bam troligvis har korsbandskador i båda knäna och man misstänker även L7S1, därav magnetröntgen idag.   Aj aj aj! :(


Nu hade den norske veterinären ändå goda förhoppningar om att operation skulle få Bam på banan igen men den slutgiltiga bedömningen ges först idag efter röntgen.


J; vi här på vår kant håller alla tummar & klor för att det kommer gå bra!


* * *


Under gårdagskvällen blev det lite trixträning. Jag hade under eftermiddagen förberett lite (?!?) träningsgodis...


Slantade korvar & tärnad blodpudding på väg in i ugnen för torkning


Jag har ju jobbat lite på Bakbenslyft med Ymer och vi har kommit så långt att han förstår att det är bakbensrörelsen som ger belöning. Nu har den rörelsen blivit lite mer "bakåtspark" än "lyft" och detta ville jag  forma om. Tog därför hjälp av J som fick vara Kontrollant och tillika Chef Klicker medan jag skötte belöningen. Å vilket teamwork det blev!!


Nu gäller det att fortsätta med träningen på egen hand. Jag ska prova att ta en spegel till hjälp så att det blir klick för rätt sorts rörelse.


Vi jobbade också med de olika delarna i Ymers baklängesapportering och J kom med många och kloka råd som vi genast omsatte i praktiken och som gav träningen ytterligare en skjuts framåt. Mycket mycket bra!!


* * *


Nu har hundarna & jag ätit frukost och de har varit ute på en morgonrunda så nu tror jag bestämt att vi "sover frukost" en stund.


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2008 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards