Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 30 januari 2009

Syndiskriminering, del II

Av Larsson - 30 januari 2009 09:38


Utmanaren - alltid lika flitig och "på"!! - har skrivit följande inlägg:




Vad gäller syndiskrimineringen (hädanefter förkortat till SD, då det är ett otroligt långt och krångligt ord att skriva) så var det en mycket spännade tillställning, där jag nu fått en kalasintressant sak att fundera på!

Här får övriga läsare gärna hjälpa till att komma på orsaken:

- Fyra "störningsföremål" utlagda på golvet.

Börjar med första dubletten, en slags svarta puckar. Jag presenterar pucken, Smack, han hämtar den andra. Tre repetitioner. 80%

- Byter ut puckarna mot två värmeljus. Smack, han hämtar dubletten vid alla tre repetitionerna. 100%. Byter även ut ett av störningsföremålen, visar dubletten, och han löser det igen 2 ggr. 100%. Duttig vovve!

- Byter återigen ut dubletterna, nu mot två vita fyrkantiga plastdetaljer. Nu börjar det strula lite, får 60% rätt. Alltså rätt ok.

- Byter nu ut dubletterna igen, mot två kassettbandsfodral. Det är nu det spännande börjar! Visar dubletten, och Bam kliver helt sonika förbi alla föremål och börjar snuffa på byrån, väggen, fikusen och stolen. Ehhh....? Min första tanke är att B är trött.

- Kort paus.

- Väljer återigen puckarna. 100%.

- Värmeljusen: 100%

- Kassettbanden: 0%, då han återigen kliver helt över föremålen och går till byrån, väggen, fikusen och stolen! What...?

- Måste bara testa om han är trött nu och därmed agerar på detta viset.

- Lägger ut pucken, visar dubletten och SMACK hämtar direkt rätt föremål! 2 rep, 100%.


Asså nu behöver jag hjälp och förståelse!

Varför fungerar han i stort sett klockrent på alla föremål utom kassettbanden???

H menade att det ju inte alls var konstigt att Bam gjorde som han gjorde. Det ena kassettbandet innehöll ju ELO och det andra klassisk musik.

Jag kände att jag höll mig lite tveksam till den förklaringen....


Någon som har någon klok idé om varför....?

                                              av Utmanaren den 30 januari 2009 kl 09:05



Hmm... *tänker*


Nä, jag får gå en tur i skogen och fundera lite!


 
 
Ingen bild

Britta och Eztah

30 januari 2009 11:57

Jag tror så här: Han är i grabb som lever i nuet. Vi tänker moderna prylar , typ CDskiva. Testa det du. Det kommer gå som en smäck!
Kanske har kasetten ingen vacker form? Han är väl en gosse med stil och känsla för det estetiskt tilltalande! Jag såg ju fotot av honom med en vackert formad boll i mungipan!

 
Ingen bild

Utmanaren

30 januari 2009 14:13

Ahaaaa.... du täker såååååå...... :-))))

Ok, fram med barnens MP3-spelare, sambons alla USB-minnen och så toppar jag med hans nya I-Phone. Då kanske det fungerar bättre! :-)

 
Ingen bild

Larsson

30 januari 2009 14:24

Tror att Britta är inne på någonting....fast kanske inte i betydelsen att Bam skulle vara nån stor estet! :) Nä - jag tänker så här:

Kan det vara så att hunden har lättare att uppfatta vissa former? Enklare med runda, bulliga former än kantiga platta...??

Det blev ju även strul med de vita plastdetaljerna (även om det inte framgår om även de var platta...)

Eller är det svårare med vissa former i vissa färger?

Eller är det en kombination av föremål/doft?

Eller är det vissa former i vissa färger i förhållande till störningsföremålen som vållar problem för hunden?

Hmm...det blev ju bara flera frågor... *rynkar pannan*

 
*tingeling*

*tingeling*

31 januari 2009 15:15

Dom där är poppulära bland hundar :)

http://www.metrobloggen.se/chihuahua

 
Ingen bild

Larsson

31 januari 2009 16:18

Tingeling; Ja, Grabbarna gillar de skarpt!! :)

 
Ingen bild

Utmanaren

2 februari 2009 11:58

Ja, formen och i vissa fall färgen kanske spelar roll!
De vita plastdetaljerna är platta, med ett fyrkantigt hål i mitten.

Det är de vita "plastringarna" (kan fyrkanter vara ringar...?) som sitter runt lysknapparna på väggen.

Ska se om jag hittar fler fyrkantiga dubletter, en del vita och en del andra färger så fortsätter utredningen!
Återkommer så fort utprovning skett!

Det blev synnerligen lite vovveträning i helgen, då jag gav mig i kast med att måla om sovrummet.
Attans vad mycket tid det går till att bara samla ihop penslar, rollers, färghinkar, plastöverdrag, underlagspapper, stol att stå på, skruvmejslar, damma ohälsosamma mängder hundhår bakom bokhyllan, flytta möbler, lura sambon att åka ärenden så inte han befinner sig mitt i cirkusen, mm, mm!

Bara det tog en hel dag!
Att måla var ju rena rama barnleken i sammanhanget!

Men åhhhh så bra det blev!!
Nu är den EN färg i hela sovrummet!
Inte halvfärdigtapetserat med skarvar som släppt av ålder.
Inga mönster, inget rörigt, bara EN färg!
Najssss!! :-)

 
Ingen bild

Larsson

2 februari 2009 16:59

Men vilken energi! Ena helgen - skruva möbler. Nästa helg - måla om och dess emellan arbeta!!!
Var hittar du all energi!?!

Själv har jag ebb i "orkförrådet"....



 
Ingen bild

Utmanaren

3 februari 2009 08:07

För er som nu otroligt otåligt suttit och väntat på svaret om SD och varför Bam väljer bort kassettbanden kan jag nu rapportera:

Det har med formen att göra!
Har nu igår kommit fram till att Bam väljer form, inte alltid exakta dubeltten.
När jag visar den runda pucken eller värmeljuset, så kan han lika gärna välja ett annat runt föremål som ligger som störning.
Asså, detta blir bara mer och mer spännande! :-)

Återkommer när jag testat vidare och mer statistiskt bokfört upplägg och resultat.
Ska bara invänta sambons tillfrisknande från förkylningsdöden, så jag har en bra sekreterar som kan hjälpa till att skriva ner resultaten.
Känner att plocka med föremål, klicker, godis och en slemmig rottis ger nog så fulla händer.
Att föra protokoll med neddräglade händer är heller ingen lätt match.....

 
Ingen bild

Larsson

3 februari 2009 08:53

Där har du rätt, bästa Utmanare!! Spännande är ju bara förnamnet.. :)

Ska genomföra en inventering av färgglada ting - och ev införskaffa några nya! - och sen ska jag också ge mig in i leken!

Det är bara det att jag saknar protokollförare....hmm...kanske kan träna Hjalmar....kan väl inte vara så svårt att få honom att dra en tråd ur soffan för varje rätt...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards