Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under maj 2009

Av Larsson - 31 maj 2009 22:12


Kaffet gjorde susen mot mosigheten :)


Idag så kom B & Eztah och J & BamBam på besök. J hade oxå med sig sitt nyförvärv, JohnJohn!

Förstår ni hur söt en åttaveckors rottis är????





Efter att ha gjort kvalitetskontroll av kåsan övergick den lille battingen till att utforska delar av altanen.


- Hallå i maskinrummet, kan ni slå av värmen?


- Nähä! Får väl svalka mig vid "poolen" då...


Sen övade han sig på att Ligga död...


...på att Ligga rygg och på att...


... sova "ekorre" :)



Fina presenter fick vi idag, jag & Grabbarna. En påse hundkex och boken "101 Dog Tricks".  Den boken ska jag nogsamt läsa från pärm till pärm :)

Stort tack!


* * *


Vi kunde faktiskt genomföra lite seriös träning  också, även fast JohnJohn lullade runt vår fötter. Verkligen bra störningsträning...för oss människor vill säga :))


Gusten värmde upp med lite "framförmapp" och visade sen sitt "pinsamma" trick! Gurra Grodslukare, va´söt du är!!!


Sen började vi på grunderna till att få honom att slå en kullerbytta. Jag är inte alls säker på att vi kommer att lyckas med detta trix, mycket hänger på att han lär sig rätt teknik, men vi jobbar på så får vi sen hur långt vi kommer :)


BamBam den tappre hjäten, jobbade lite med sin syndiskriminering men mest låg han och svalkade sig. I skuggan på altanen eller på stengolvet i hallen. Du är en klok hund du, Bam!

Eztah tränade på sitt räknetrix och sen prövade även hon på grunderna till kullerbyttatrixet.

Se Eztah, hon är både klok & vacker!


Vad gjorde då Ysterkvist? Jo, han övade på att blåsa såpbubblor!

Kruxet med det här trixet är ju att få honom att förstå att han ska göra ett utblås. Jag började med att klicka för att han fnyste i min hand och sen överförde jag det till den lille "spåbubbleflärpen". Det verkar som det var rätt väg för han lyckades han få till två små bubblor - jippie!!!


Vi fortsatte även att öva Stå på händer och idag kom genombrottet!

Ymer, Ymer - jag blir så lycklig över din inställning till träning :))


Voila!!!


Nu när han fått in tekniken så fortsätter vi träna och hoppas att vi når dithän att han kan stå utan stöd.


Tack B och J för en urtrevlig dag!

:)









































Av Larsson - 31 maj 2009 21:11


Känner mig mer än lovligt mosig i huvudet just nu ;)

Kan bero på värmen. Kan också bero på dagens träning. Fast det KAN också bero på lördagkvällen... :)


Förresten spelar det ingen roll vad det beror på - känslan av mosighet kvarstår!


Men jag ska ändå ge er en snabb resumé av helgen och vi börjar med fredag.


Då var fotografering av hästar och hoppning som stod på schemat. Ett otal timmar tillbringade jag vid "ringside" och vid "hagside" och plåtade & plåtade. Det kommer att bli ett riktigt "hästjobb" (men hur fyndig är inte jag då?!?!) att gå igenom och redigera alla bilder. Kanske att jag kan göra det kommande vecka om det blir regn.

Efter fotosejouren bjöds det på grillat hemma hos I. Mycket, mycket gott!


Ett riktigt proffsekipage!


* * *


Sen kom då lördagen. Grabbarna & jag tog sovmorgon och sen en lång skön skogsrunda som avslutades med årets primärdopp i sjön. Båda två kom in i trettiofjärde andningen efter denna simtur och drabbades av oräkneliga spunkanfall på vägen hem :)


Framåt em bjöd A & H med familj, in sig på kaffe. Bra med kamrater som tar egna initiativ :) Efter att vi fikat så provade de gungsängen och jag tog mig för att plantera och så lite frön. Allt under benäget bistånd av Daniel.

Tack för hjälpen, Daniel. Du ska se att det kommer att bli fina luktärter!


Lilla "Hörru", du är väl ändå för söt :)


Framåt kvällning kom så nästa omgång gäster. Tre stycken till antalet och alla damer. Alla har också hund som specialintresse (vilket sammanträffande va´??!) så det blev MYCKET resonerande & dividerande om hundar samtidigt som vi åt varmmarinerad fläskfile med färskpotatis i en sås av "krämfräs". Till detta smuttade vi mycket försiktigt (host, harkel....) på lite vin.


Skulle ju förstås ha fotat mat och gäster men...ja, det föll i glömska helt enkelt!


Tack för en trevlig kväll, tjejer!

Sen blev det då söndag och det är idag det...

Måste bara ta mig en kopp kaffe innan jag fortsätter.

Av Larsson - 29 maj 2009 23:54


Text ska skrivas, bilder ska redigeras, gäster ska välkomnas, mat ska lagas, vin ska drickas, hundar ska tränas.....


Jag återkommer!

Av Larsson - 27 maj 2009 23:05


Tillsammans med M och B, har jag idag spenderade ett otal timmar på Lager157 i Hälleforsnäs.

En stor outlet där man verkligen kunde bedriva  s e r i ö s  shopping :)


Mycket av det som fanns var visserligen i storlek så att jag inte ens fick det över huvudet. Eller upp till knäna, för den delen! Men det fanns också plagg som jag faktiskt både kom i. Och ur :)

De kläderna hänger nu i min garderob. Oh, så bra!


Grabbarna & jag tog en välbehövlig runda i skogen när vi kom hem. Kändes skönt att få rensa huvudet från allt provhyttsdamm!


Imorgon åker jag och hämtar upp Quba och sen blir det spårträning. Om det nu inte blir ruskväder i form av stormbyar och hagelskurar som vissa väderspåmän har utlovat. I såna fall kör vi rumssök och trixträning.


Nåväl, det är morgondagen det -  nu står det sova på att-göra-listan...

Av Larsson - 26 maj 2009 22:33

Idag; jobbardag

Jag vet, jag vet - jag skrev  häromdagen att jag hade semester men...

man ska ju ha nåt å göra på semestern oxå ;)

Imorgon; shoppardag

Jag vet, jag vet - jag skrev häromdagen att jag skulle träna hund men...

lönen har ju kommit ;)

Av Larsson - 26 maj 2009 07:55


Jojo, det blev nåt av min Pinnar-med-tofs-odling :)



Av Larsson - 25 maj 2009 20:46


Nu må ni tro att jyckarna snarkar gott :) Vi har just kommit hem från en kvällspromis som vi gick tillsammans med Granne, Ville & Sixten.


Innan de anslöt hann jag med att köra lite kontakt, sitt, ligg och följaövning med Quba. Med Ymer blev det fjärren och en platsliggning med störning (2 flatdamer som passerade). Gusten fick stå över kvällsträningen.

När så Granne kom så fick hon assistera så att Quba & jag fick köra några inkallningsövningar.

Kvällspasset gick överlag mycket bra - till skillnad från fm som lämnade mycket övrigt att önska :(

Lydnaden gick iofs riktigt bra! Gusten gjorde faktiskt ett kanonjobb genom att klara av att tas direkt ut bil, gå ett mycket samlat Fria följ OCH dessutom sätta Ställande- och Läggande under gång 10-mässigt. Guldstjärna!!

Ymer gjorde även han ett riktigt bra Fria följ och ett Inkallande med ställande/läggande som var mer än godkänt :)

Alltså, så långt var allt väl men när det kom till spåren så var det RENA katastrofen!!! Har ingen riktigt bra förklaring till varför. Möjligtvis kan det vara värmen men....


Nåja, om onsdag blir det spår igen. Får se om det går bättre då.


Annars har dagen varit varm - riktigt varm! - så dagens middagslur tog jag i gungsängen.

Låg där och njöt av alla fina blommor som jag planterat och lyssnade till fåglarnas sång. Huuuu, så skönt det va´!!!




Av Larsson - 25 maj 2009 09:06


Nästan fjorton långa, lediga dagar framför mig - så nu ska här tränas hund!

Det lutar åt spårövningar de närmaste dagarna. Kanske även lite lydnad. Sen om söndag kommer J & Bam och B & Eztah å då blir det trix & konstträning. Det ska bli skoj!


Quba hämtade jag igår så han också får sig en dos träning. Han började dock med att sätta mig i träning genom att kräkas ner hela bilen. Ett löst rinnigt, segt kräks. Som äggvita ungefär, uppblandat med...nej, jag kanske inte ska ge fler detaljer...det är ju möjligt att ni just ätit frukost ;)


I morse gick reveljen kl 06.00 och då hände nästa olycka. Nej, Quba kissade inte inne men han lyckades slå upp en tass över Gustens öga. Förbenat oxå!!

Nu några timmar senare verkar det dock inte vara någon större fara. Han går nu inte och kniper med ögat längre och jag kan heller inte se någon uppenbar skada. Men detta med ögon är ju känsligt så jag får hålla lite koll.

Liten Gurra...


Quba blir bara större och större. Å svartare och svartare!



 

Lite "morgongos"  :)


 

- Titta nu när jag härmar Ymer!



























Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards