Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under november 2009

Av Larsson - 8 november 2009 20:23


Idag var det skogspromenad med Granne i en alldeles jägarfri skog. Annat var det igår när jag och Pensionatsföreståndarinnan skulle ut. Då var det allmän samling med gubbar iklädda gevär som dessutom var utrustade med en bandvagn! Det visade sig att man samlats för eftersök på skadeskjuten älg men gubbarna var osedvanligt tillmötesgående och efter lite allmänt prat och studerande av karta så delade vi upp skogen i två delar; en Jaga-älg-del och en Promenera-med-hundar-del. Å detta inom loppet av bara några minuter och i bästa samförstånd!


Tänk ändå om VI hade fått uppdraget att mäkla fred i världen. Då hade Mellanösternproblemet varit ett minne blott! ;)

 

Nåväl.


Förutom promenader har det blivit träning. Grabbarna har den senast tiden fått träna grundfärdigheter. Det har  kommit lite i skymundan kan man säga,  med tanke på allt filmande :)


Det har blivit några lektioner med fot-, sitt-, liggövningar. Några lektioner med Dutta och Följa targetstick samt Hålla fokus. Det sistnämnde är en övning där de med blicken ska fokusera på en target (jag använder ett vanligt burklock) Det här färdigheten kan vara bra vid t ex fotografering där man vill att de ska titta OCH hålla blicken i en bestämd riktning. Ymer kan detta sen tidigare men för lilla Gurra är det något nytt. Det var lite trixande med att få honom att förstå att leken gick ut på att titta - inte dutta, inte följa efter...och inte vinka till locket :))

Han är bara fööör go´ den jycken!!!

 

Det har även blivit lite trixträning; ligga platt, stå på framtassar, rulla in sig i filt, krypa framåt och bakåt m m osv


Quba han har fått träna på Fot-ordet och Sitt/stanna kvar. Sen har vi även börjat med apporteringen. Han är SÅ rolig att jobba med, den hunden :) Förvisso är han stor, han är klumpig och hans hjärna är inte den snabbaste man stött på men....han har ett hjärta av guld!!!

Av Larsson - 7 november 2009 18:48


Eftersom jag idag blev varse att det finns läsare därute som faktiskt har läst ALLA de 643 inläggen i min blogg så kände jag att detta måsta bara premieras på något sätt.

Nu har jag tänkt & tänkt på hur jag skulle göra detta på ett rättvist sätt (för det kan ju vara fler än du Lotti ;)

och nu har jag kommit fram till att den optimala premien är;

 

RECEPT PÅ EN LYCKAD AFTON!

 

Som välkomstdrink kan jag rekommendera

ARJEPLOGCHAMPAGNE som helt enkelt är hembränt i en Sodastream-apparat. En mycket händig drink som är bra att ha hemma om man får oväntat besök.

 

En drink som behöver lite mera planering är VARGTASS, en liter vodka och ett lingon. Man får dock vara lite försiktig, för ligger lingonet i för länge kan smaken lätt bli "fruktig".

 

När sen gästerna minglar runt och sippar på sina drinkar kan man med fördel berätta en rolig historia.

Den här t ex:

 

Jonte sitter vid köksbordet och läser morrontidningen när hans fru går fram och dänger en kastrull i huvudet på honom.

 

- AJ! Varför gjorde du så där? frågade han och gned sin ömma skalle.

 

- Jag hittade en lapp i din ficka med namnet "Jennifer" på!

 

- Men kära vän, säger Jonte, jag var ju på travet igår och hästen jag satsade på, i tredje loppet, hette Jennifer!

 

Hans hustru tror på förklaringen och ber skamset om ursäkt. Ett par veckor senare, när Jonte som vanligt sitter och läser morrontidningen vid frukostbordet, kommer hans fru fram och ger honom ett våldsamt slag med stekpannan i huvudet. När han kvicknar till, efter några minuter, säger han med svag stämma:

 

- Varför i hela fridens namn slår du mig på det där viset?

 

Hustrun stirrar på honom med en blick som kunde döda.

 

- Hästjäveln ringde igår!

 

 

Nu bör stämningen vara på topp och då kan man passa på att servera maten. Om man nu absolut måste äta...

Annars tycker jag att man gott kan gå direkt på kaffet. Blir ju mindre disk på så vis.

 

Receptet nedan är en favorit. Den innehåller visserligen socker men vem vill inte ha något sött till kaffet?! ;)

 

Kaffe

1 st sockerbit

Hembränt

 

Släpp ner sockerbiten i koppen, fyll på så mycket kaffe att du inte kan se sockerbiten.

Häll i hembränt tills du ser sockerbiten igen! :)

 

(skulle ni ändå vilja ha något mer att bjuda till kaffet så har jag recept på en helt vanlig jävla kaka också...)

 

Jaa, trevlig kväll på er då!





Av Larsson - 6 november 2009 23:29


Det är Nora & Gänget som gjort en ny film. Bara sååå bra!! :))



Av Larsson - 6 november 2009 19:21


Idag är det på dagen två år sen bloggen Ymer Gusten & Co såg dagens ljus. Det har blivit 643 inlägg av varierande längd och innehåll. 997 st bilder, även de av varierande storlek men innehållet på dem kan man nog inte säga har varit speciellt varierande ;) Utan överdrift har det nog varit någon form av avbild på individer ur släktet Canis Familiaris i 98% av bilderna. 

Den som söker "mångfald" - han/hon bör söka sig någon annanstans :)

 

Sen har det ju blivit en och annan film också men de tänker jag inte orda mer om här ;)

 

Det ALLRA, ALLRA roligaste är ändå alla kommentarer!

De gör mig sååå hjärtinnerligt glad :))


Tack, tack alla ni för att ni tar er tid att skriva en rad!


**************************************************


Den här bloggen är lite av ett "levande materia". Det svänger än hit och än dit. Ibland med lite mer genomtänkta (ehu?!?) inlägg och ibland blir det rent "fuskbloggande" - som Lotti så väl uttryckte det ;) - men oavsett vilket, så är det något som jag lagt tid och kraft på. Och är det nåt som jag ogillar så är det Förspilld Kvinnokraft!!!

Därför har jag bestämt att bloggen ska bli en bok.


Jovisst! Jag tänkte så här:


Jag gör en bok av alltihop. En bok i ett enda exemplar och när jag sitter där i gungstolen på hemmet, rysligt gammal  och har som enda tidsfördriv att gunga lite och kanske även pilla på någon lös tand, ja då...då kan jag ta fram boken och förundras över alla stolleprov jag haft för mig.

Var inte DET en bra tanke, så säg?!?


Nog om detta.


Grabbarna & jag har firat detta bloggjubileum med "Älgskådning".

Den första sågs i morse vid morgonrastningen. I backen bakom mitt hus stod hon, en stor präktig älgko. Gusten konstaterade bara genom ett GOFF! (jo, det låter GOFF om honom i såna situationer. Låter det VOV! då är det något helt annat på gång)  att det var något som avvek från det normala, sen fortsatte han med sina morgonbestyr. Annat var det med Ymer... suck! Han är ju som sagt regionsansvarig med bl a Ordningshållning på sitt bord. Och att det står en jätteälg mitt i hans morgonkissrunda är definitivt ett ordningsstörande i hans ögon.

Herre min dar - jag fick ta i med STORA bokstäver för att återta kontrollen!!


De andra två älgarna dök upp på vår långpromenad. Det var Gurra som gjorde mig uppmärksam genom sitt GOFF! (ibland är det bra med en skvallerbytta!) och där mellan träden kom en ko och kalv "glidande". Helt plötsligt stannade båda djuren upp och jag kunde stå och beundra dem en god stund.

Hade kunnat få massor med bilder OM kameran varit med, vill säga....jämrans osis :(


Ymer, som hade morgonens "ordväxling" i färskt minne, han såg INGA älgar. Nääe, hur han än tittade - ingenting som ens kunde liknas vid en älg... :))


Nu tar vi kväller, tittar på Skavlan och avnjuter kaffe med tilltugg.


Trevlig helg på er!


  

Av Larsson - 5 november 2009 16:53


Trodde ju inte att vintern skulle ta min uppmaning så bokstavligt...


  


Nåja, jag får försöka överleva. Får helt enkelt tänka på något roligare - som gårdagens utflykt t ex.


Jag och Pensionatsföreståndarinnan gav oss ut på tur och målet var Vingåkers Factory Outlet.

Nu bar det sig inte bättre än att det även blev en bilorienteringstävling av utflykten. Hon som körde tyckte nämligen att GPS är ett tekniskt hjälpmedel som gör sig bättre i hemmet än i bilen. *himlar med ögonen*

Så där var vi då - två vilsna själar i den djupa Sörmlandsskogen. Vilka livlinor skulle vi välja? - 50/50 eller Ring en vän.

Jag valde att ringa en vän men hon svarade inte. Typiskt...


Nu löste sig allt ändå tack vare min eminenta förmåga att navigera i okända vatten *ibland är jag mer än lovligt dryg & självbelåten! ;)* och vi hamnade slutligen där det var tänkt, nämligen i Vingåker.


Visade sig att det stället hade myyycket att erbjuda! Allt från glas till skor till kläder och som tur var, ett kafé :)

Det var ju tänkt att jag bara skulle "titta" men....asch, jag hade ju "vunnit" orienteringen och då måste man ju få nåt pris, visst då?!?


Bl a blev det denna sjal,


  

När jag provade den idag så råkade jag titta närmare på etiketten...


  


"Made far away from Scandinavia" stod det.


Nu kan ju jag inte låta bli att undra. Hur långt bort är "far away"? Är det bortåt Sibiren till eller kanske åt Portugalhållet? Hmm...

Å varför har man inte varit mer exakt?? Är den månne tillverkad på en plats som ännu inte har namngivits - typ rymden?!? Kanske är Fugelsang som har virkat sjalen på sina turer runt yttre världsrymden.


Ja, ja - lär nog aldrig få svar på denna fråga. Får nöja mig med att äga en sjal som är tillverkad in the middle of nowhere :)



Av Larsson - 4 november 2009 12:08


Det snöar å blåser från höger så jag & Grabbarna åker till vänster.


- Kom Grabbarna, nu åker vi och shoppar. Det som ni tycker är sååå kul! :)



Av Larsson - 2 november 2009 16:59


Grabbarna & jag har just bakat en kaka. En kardemummakaka som nu står i ugnen.

Arbetsfördelningen vid kakbak är så att jag rör ihop själva smeten och Grabbarna slickar skålen. Och vi är rörande ense om att det är den bästa fördelning, om än inte den mest jämlika.

Skulle ju vara en ren mardröm om de skulle stå för själva rörandet :)

 

Idag har jag också letat fram mitt pass (jovisst, det stundar resa för Larsson!! ) och jämfört bilden i denna med min spegelbild. Helt klart fortfarande likt! Då blir det inget nytt utan det gamla passet får följa med även denna gång.


Visserligen blåste det rejält men vi fick ändå ett par timmars skön promenad på eftermiddagen. En alldeles avslappnad och kravlös promenad. Det enda vi piffade promenaden med var att leka kurragömma. Gossarna börjar bli ruggigt svåra att slå i denna lek! Trots det lyckades jag få till ett par gömmen där de fick anstränga sig lite.


Den här leken, liksom inomhussöket, är helt klart Gurras gren! Han är både snabb och säker med sin näsa. Ymer kommer alltid lite bakefter. Det verkar som Ymer ger blanka fanken i att leta - han hänger bara på och låter Gusten göra jobbet! Ja, ja man ska ju inte förta sig i onödan :)


Efter att Gossarna fått sitt så var det dax för däcksbyte på bilen. Jag skuttade glatt (klar överdift!!!) ut till garaget för att hämta däcken. Då upptäcker jag att jag glömt...förträngt...whatever! - att tvätta de. VERDAMT :(


Det var bara att kavla upp ärmarna...


Kan ju säga att det hade varit betydligt behagligare att göra detta en solig sommardag men är nu huvudet dumt ja,  då får kroppen lida.


Nåväl, nu sitter vinterdäcken där de ska och snöskyffeln är framtagen så nu är jag rustad.

 

- Kom an då Vintern - vad väntar du på? 

  



Av Larsson - 2 november 2009 06:48


Huschalingen, vad det blåser ute. Halv storm, skulle man kunna säga!


Lille Gusten höll på att fara till väders på morgonrastningen. Ymer däremot, som tillhör den mer knubbiga varianten och som dessutom har ett ben i "varje hörn", han stod stadigt :)


Nu ska det bli skönt att få krypa ned under täcket och lyssna till vindens tjut.

Ibland har det sina fördelar att jobba natt ;)

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards