Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 12 januari 2010

Veterinärbesök

Av Larsson - 12 januari 2010 18:12



Strax före kl 13 så infann vi oss hos veterinären. De hade inte lunchat klart så vi fick  vänta utanför några minuter.


 

- Du Morsan, det gööör inget att det är stängt. Det är ju mycket kuligare att sitta här å spana istället!

 

Det blev ingen lång spaning för strax så kom personalen och öppnade och vi kunde gå in.

Båda gossarna skuttade glatt med, de tycker faktiskt att det är "kuligt" även inne hos vet! Det luktar ju så intressant och sen får man väga sig (Ymer 11,5 och Gusten nära 13 kg) och bäst av allt; man får träffa den snälla personalen :)


Veterinär Nina lyssnade först på Gustens hjärta och när det blev tummen upp på detta, fick han en lugnande spruta av syster Pia.


  

- Visst har ja´ ett gott hjärta, du Nina? Visst då?!?

 

Sen var det Ymers tur. Han har uppvisat tecken på att allt inte stått rätt till,  bl a haft en andedräkt som en avloppsbrunn, slickat på tyger - gärna sträva sådana, harklat sig m m. Min amatörmässiga gissning var 1. magen (igen!) eller 2. någon infektion som satt sig i halsen.


Vet Nina klämde, kände och tittade och kunde ganska snart konstatera att han återigen fått känning av sin magkatarr.


  

- Ja e riktigt sjuker, va? Så där sjuker så att det e synd om mej?? E ja de´?!?

- Nääe, Ymer - sååå sjuk är du inte.

- Nähä! Men godis kan jag väl få i allefall?!?

 

Han vet han Ymer, hur man charmar en kvinnlig veterinär ;)


Och visst fick han godis. En liten provpåse med specialfoder för känsliga magar som han mumsade i sig med god aptit.

Sen var han redo att gå hem...


  

- Du Morsan, nu e ja så frisk, så frisk. Kan vi gå nu?

 

Men det kunde vi inte för på golvet låg Gurra, fullständigt knockad :) och väntade på att syster Pia skulle komma och hämta honom. Han skulle få sina tänder putsade från tandsten och i hans fall görs detta under narkos då tänderna skrapas med ultraljud.


  

- Jädrar vicken grogg!!...ba´däcka´direkt...lixom...

 

Syster Pia kom och tog med sig Gusten. Det skulle ta några timmar så under tiden åkte Ymer och jag hem och tog oss en fika. Ja, inte Ymer då - han fick hålla tillgodo med ett kex.


Vid 16-tiden var jag tillbaka på kliniken och hämtade upp en något yrvaken Gusten. Det var lite si och så med gången, kan man säga. Allt som fattades var en partyhatt och han hade sett ut som vilken hemåtvändande krogbesökare som helst :)


-Va?? E feschten redan schlut?....Typischt...


Nu ligger han här hemma och sover den drucknes sömn, smackar, gnäller och morrar om vartannat! Som en riktig fyllehund :))


Men en fyllehund med ett bländande leende. Inte bara är tandstenen borta, alla tänder är också polerade - en extrafavör för att han hade skött sig så bra!!

Gusten, du är allt en liten hjärtekrossare du ;)

 

Ymer kommer nu att få äta medicin i två veckor. Hjälper den så är planen att han får fortsätta med den livet ut. Fungerar den inte, så blir det till att återvända till kliniken för en mer djuplodad undersökning.

Så nu håller jag tummarna för att just den här medicinen är vad Ysterkvist behöver för att bli fri från sina besvär! Hoppas, hoppas, HOPPAS!!!

  

 

 

 
 
Ingen bild

Lars P

12 januari 2010 21:18

Nu har Du fått till det igen Larsson med trevliga bilder och rolig text !! Hoppas att Ymer blir bra i sin mage för jag vet hur det känns att ha magkatarr !

 
Britta

Britta

12 januari 2010 21:47

Blev det möjligen Andapsin?
Det har Stina just käkat i 14 dagar och är pigg som ena rediger pelikan - hade förmodligen en gastrit som inte ville ge sig.

http://www.oxberget.se

 
Lotti

Lotti

12 januari 2010 23:10

Näe! Va ere här! Ska ni va sjuka alla tre?? En magsjuk, en fyllsjuk och en snytsjuk?! Schefurn då? E han kry åtminstone? Du får allt hälsa lille Ymer gullesnutt som faktiskt verkar vara den sjukaste och således den som det är syndast om att han ska krya på sin lilla mage :)

http://lottiestrin.blogspot.com

 
Ingen bild

Larsson

12 januari 2010 23:56

Lars P; Tack, tack! Du är för snäller du ;)
Ja, nu hoppas jag - och framförallt, Ymer! - att medicinen verkar. Snabbt!

Britta; Även du, min Brutus - höll jag på att skriva... ;)

Ja, det var ju gastrit även här men Ymer han fick Zantac - flytande. Vad jag förstod på vet så ville hon få till en "bredare"
insats ifall han även hade fått ngn mindre retning i matstrupen.

Skönt att höra att din Stina blev bra av sina piller.

Lotti; Jaae...njaaee...alltså han fick en stekt prinskorv igår och det resulterade i ett litet...mindre...lagom stort...pruttanfall!!

Ja, så nu vet ni det oxå...

Å visst ska jag *attjo* hälsa "...lille Ymer gullesnutt" *fräs & snörvel* eftersom det absolut *hackig hosta, hackig hosta* är syndast om honom *attjo, attjo - FRÄÄÄS!!* Jag klarar mig alltid....*snyt, snyt*...kanske...eventuellt...*host, host*

 
Jeanette och Dino

Jeanette och Dino

13 januari 2010 05:27

Stackars Ymer, men så där kan det vara när man är en STOR kändis... Det kan bli lite stressigt mycket ibland med alla fans som hör av sig. Hoppas nu att Zantac är det som hjälper, MIG hjälpte det iallfall. :-)
(och okey då: STACKARS, STACKARS, STACKARS DIG som är förkyld!!!)

http://jeanettesochdinosblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

A-K

13 januari 2010 07:26

Nu tror jag allt det är syndast om Larsson Gullesnutt, stackars stackars lilla dig som har sån snorig nos och hostig hals :-) Sen är det ju allt liiiite synd om Ymer Gullesnutt som har magkatarr stackarn!

 
Ingen bild

Larsson

13 januari 2010 10:17

Jeanette; Jo, så är det nog. Det kostar att ligga på topp ;)
Men vi ska nog få ordning på den lilla magen och Ymer säger själv att han redan mår mycket bättre, tack vare alla hälsningar!

*läser "STACKARS, STACKARS..." flera gånger om, nickar instämmande och känner mig genast myyycket bättre * ;)

A-K; "...syndast om Larsson" jojo, nu börjar det likna nåt!Ohh, vad det känns det bra!
VÄLDIGT bra, känns det faktiskt!! :)

Men det är klart, vi ska inte glömma lilla Ysterkvist. Nä, han ska bli så ompysslad som bara en STOR stjärna kan bli ;)

 
Jenny

Jenny

13 januari 2010 10:56

Krya på er alla tre! Ja fast morbror Gusten verkar ju kryast av er förutom Quba då!

http://www.lydnadsladyn.blogspot.com

 
Britta

Britta

13 januari 2010 21:18

Stina fick Andapsin i flytande form - rätt likt Zantac....
3mm i lilla sprutan i mungipan 3ggr/dag - du vet hur en göte ser ut när man skall "göra något med deras PERSON"!!!!
2mm över golvet med huvudet, blängande med vitögat, men stoiskt uthärdande den förnedrande behandlingen....
Dessutom verkar Andapsin inte smaka alltför illa, luktar vanilj....

http://www.oxberget.se

 
Anna

Anna

13 januari 2010 21:51

Då håller vi alla tummar och tassar för att finaste Ymer blir som ny med lite meducin :)

http://www.freewebs.com/stubbochsvans

 
Ingen bild

Larsson

13 januari 2010 22:20

Jenny; Tack!
Idag är Gusten sig själv igen, endast en lättare släng av "dagen efter kvällen före" ;)

Britta; Ja, de har SÅ mycket åsikter om hur saker & ting ska skötas. Jag försökte förklara för Ymer att han skulle överlåta till mig att fixa detta med medicinen men då stirrade han bara förvånat på mig å fnyste;
- DU???????????? Jo, that´ll be the day...

Så...ja, vi jobbar på hur det här med medicinen ska tas. Och ges ;)

Anna; Det var snällt av er! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards