Ymer Gusten & Co

Alla inlägg den 11 februari 2010

Av Larsson - 11 februari 2010 09:15


Har ni tänkt på detta med säkerhetskontroller på flygplatser?


Inte??


Nähä, men det har jag.


Ta resan i helgen t ex. Jag packade ALLT i resväskan. Var mycket noga med att inte ha något i handbagaget som kunde klassas som "Farligt föremål". Inte heller något som kunde hamna under rubriken "Vätska". Såg även till att inte ikläda mig allt för mycket som kunde liknas vid "Metallföremål".


Mycket nöjd med mitt säkerhetstänk, begav jag mig mot flygplatsen. Vid kontrollen lade jag handbagage, jacka, bälte i den blå lådan, precis som de instruktiva skyltarna så pedagogiskt visade. Sen passerade jag glatt genom "bågen".


BEEP BEEP BEEP, skrek bågen.


Jag började febrilt tänka efter om jag glömt nån peng i byxfickan, nåt smycke eller om jag hade nåt spänne på kängan. Men icke!


Blev ju naturligtvis kallad åt sidan av säkerhetspersonalen som med allvarliga miner började känna, klämma och leta igenom mig. Mycket pinsamt, måste jag säga.


Nu fann de ingenting och jag fick med en nådig nick passera. Puh!


När det var dax för återresa var jag ÄN mer noggrann. Inget bälte, inga smycken, ingen klocka. Det var knappt jag vågade sminka mig.


Väl vid säkerhetskontrollen lusläste jag ALLA informationsskyltar, tittade på hur andra resenärer gjorde innan jag själv ställde mig i kön.


BEEP BEEP BEEP, skrek bågen.


NU var det inte roligt längre. Nej, verkligen inte!


Det var återigen till att ta sina saker och kliva åt sidan för att bli föremål för ännu en noggrann besiktning.

Om de i det läget sagt att de hittat en bomb i min vänstra backficka så skulle jag i mitt stressade tillstånd ha trott de. Jodå, absolut!!!


Men naturligtvis, fann de ingenting.


Jag vet inte vad det är med mig som gör att metallbågen ger utslag. Vad jag vet så har jag inget metalliskt i min kropp. Ja, förutom några lösa skruvar i huvudet...

Men i övrigt, nada!

 

Om det nu är bågen som ger utslag. Det kan ju vara så att blotta åsynen av mig gör att säkerhetsfolket blir på alerten och trycker på någon knapp för att få bågen att ge ifrån sig varningssingnal. Möjligt att jag helt enkelt har utseendet emot mig! De kanske tror att alla mina ansiktsrynkor är en produkt av att jag suttit på kammarn´ och tänkt ut nesliga saker.


Nästa gång som jag planerar att flyga ska jag komma barfota och endast iklädd ett påslakan. Utlöser detta då ett säkerhetspådrag ja, då vet jag att det hänger på utseendet och ingenting annat!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards