Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under mars 2010

Av Larsson - 31 mars 2010 20:13


Nu inför kvällens lilla rastningsrunda så gav Ymer från sig ett litet uppfordrande glädjeskall :)


Tänk att en sak som man tidigare lagt ner ett jäkla jobb på att tygla, en sak som både skapat frustration och irritation, det är nu det ABSOLUT vackraste ljud man kan höra!!!


Vilken lycka, vilken glädje! Känner mig nästan tårögd...




Fan, jag tror jag blev religiös...

Av Larsson - 31 mars 2010 14:35


...en liiiten ljusning i Ymers status idag.


Han var lite piggare när jag hämtade honom på kliniken igår. Han gav t o m upp ett litet glädjeknorr när han såg mig :)


Idag har han ätit sin frukost och han har inte direkt någon feber. HURRA för det!!

Fortfarande rör han sig sakta och försiktigt men jag tycker mig kunna ana en något piggare blick och ett uns större intresse för sin omgivning än tidigare. 


Just nu ligger han och sover men även här tycker jag mig se att det är en annan typ av sömn. Det känns som den är mer avslappnad och lugn än tidigare.


Herregud, det känns som jag griper efter halmstrån här... tunna sådana. Och det är möjligt att det bara är hjärnspöken men va´tusan...jag måste ju TRO att vi kommer att greja det här. Att medicinen (Canidryl och Ronaxan) är precis det som ska få allt att vända.


När jag tänker efter så tror jag inte. Nej, jag har BESTÄMT att vi ska greja det här.


Jag har telefonkontakt med vet och imorgon ska hon kolla med labbet om det är möjligt att få en snabbanalys på borelia/ilichia-provet. Det vore jäkligt skönt att få besked om det faktiskt är en infektion som ligger bakom hans dåliga blodvärden. Inte för att han blir frisk av det men det är alltid bättre att veta än alla dessa om, kan vara, troligt osv.


Nu ska vi pigga upp oss med lite färgglada påskris och solgula liljor. Och på tal om att pigga upp -


Tack snälla, snälla ni för alla hälsningar!

Ni ska veta att det känns gott att få stöttning!!

 

 

 




Av Larsson - 30 mars 2010 11:45


Det blev ingen operation som det var tänkt. Ymer är helt enkelt i för dålig kondition.


Blodanalys gav också besked att han har på tok för lite vita blodkroppar vilket tyder på en kraftig infektion. Man tror inte att den orsakats av urinstenarna utan måste härröra från något annat. Ett möjlig orsak kan vara borelia/ilichios.


Nu är planen den att han blir kvar på kliniken under dagen, där han får dropp och antibiotika. Sen får han komma hem och vi fortsätter medicineringen. Svarar han på den och blodproverna visar ett bättre resultat (vilket bör ske snabbt, gärna inom ett par dagar) då blir det operation. Svarar han inte, ja då blir det remittering till Strömsholm. Då måste man gå vidare och utreda om det låga antalet vita blodkroppar inte har med en infektion att göra utan att det helt enkelt inte produceras tillräckligt många p g a någon skada/sjukdom i ryggmärgen.


Alltså, först måste man få ordning på hans blodstatus innan man överhuvudtaget kan prata om operation. Problemet är om urinstenarna får för sig att röra på sig och täppa till urinröret ja,  då har man inget val. Då måste man operera trots dåliga förutsättningar.


SKIT!!! Nu är det inte ens roligt....

Av Larsson - 29 mars 2010 19:01


- Fan, fan, faan! var väl det första som undslapp mig vid dagens veterinärbesök. Ny röntgen gav det besked jag inte ville ha - det har bildats nya urinstenar :(


Klockan åtta i morgonbitti blir det operation för Ymer. Stenarna måste bort (kalciumoxalatstenar går nämligen inte att fördriva på annat sätt) och en ny fistelgång måste göras.


Jag tycker uppriktigt synd om liten Ymer! Att behöva genomgå en sån operation inte bara en gång, utan två!! Stackars, stackars mattes bästis...


Han hade också en förstorad mjälte som de kommer att kolla. Hans ömhet i vänster bakben, och då främst i knät, kvarstår. Vet menar att detta är en "egen" skada som vi får kolla närmare på lite senare.



Nåväl, det är som det är och vi får göra det bästa av situationen. Huvudsaken är ju att han får hjälp att bli av med sitt onda.


Har ägnat dagen åt att planera för hans eftervård. Ymer får flytta in i gästrummet, jag sätter upp en barngrind i dörrhålet så att han får vara ifred från Gurra & Quba.

Jag har skottat framför altandörren så att det blir enkelt att rasta honom och jag har bäddat gästsängen till mig själv och "sjuksängen" till Ymer. (Gusten och Quba kommer INTE att gilla upplägget med att behöva sova själva men så får det bli)


Tratt och krage är framtaget, liksom en määängd lakan. Man behöver byta väldigt ofta eftersom de blöder ganska mycket de första dagarna.


Jobbet har fått veta att jag är hemma för "Vård av sjuk hund" (ska bli spännande och se vilken ersättning som utbetalas för det ;) och till långfredagens lydnadsträning har jag lämnat återbud.


Känns som allt är under kontroll.


Nu ska Ymer och jag ha lite kvalitetsmys resten av kvällen.  


"Är man sjuk vill man vara nära", säger Ymer

"Jaa, nära ska man vara", svarar jag

Av Larsson - 28 mars 2010 14:21


Ingen förbättring i sikte. Snarare tvärtom... :(


På plussidan:

  • Han gör ifrån sig som han ska
  • Han dricker

På minussidan:

  • Han rör sig än långsammare
  • Mat är inte av intresse
  • Viss temperaturförhöjning

Nä, har är absolut ingen Ysterkvist just nu. Tror t o m han passerat stadiet Dysterkvist...


Han har inte ens skällt de senaste dagarna och då förstår ni ju själva,  en Ymer som inte drar iväg en gäll harang ett par gånger per dag - DET är ingen frisk Ymer.


Åh, så man önskar att man med en enkel handpåläggning kunde göra att det onda försvann! Men den gåvan har jag inte. Jag får sätta min tilltro till Jeanette och hennes besvärjelser (så Jea, läs för bövelen, läs!!) och till att veterinär i morgon kan

komma på var felet sitter.


^^^^^^

Tack snälla för alla krya-på-hälsningar!

Vi suger åt oss som läskpapper av all energi & positivt tänkande :)

^^^^^^^

 

 

fortsättning följer...

Av Larsson - 28 mars 2010 13:59


Med kraft tar jag i från fotabjället och utropar ett kraftfullt:

 

GRATTIS GURRA!

 

          


Hoppas nu att det hördes ända till Panget ;)

 

Att liten Gurra nu fyller fem ska absolut firas. Jodå, så snart denna arbetshelg är till ända blir det bullar & ballonger för hela slanten! :)


Grattis också till brorsan Asko och syrran Asca!

 

 

Av Larsson - 27 mars 2010 14:44


Skylten med texten "Sjukstuga" har vi haft mycket användning för i vår flock och nu hänger den på dörren igen! :(

Och som så många gånger förr så handlar det om Ymer.




I torsdags visade han att han hade ont och jag kunde efter lite granskande komma fram till att det onda satt någonstans i ryggområdet. Han fick ta det lite lugnt under dagen men mot kvällen blev det värre. Han hade svårt för att sätta sig och att lägga sig var ett helt företag. Jag gav honom Rimadyl som smärtlindring och bestämde tillsammans med Pensionatsföreståndarinnan  (inte klokt vad mycket bättre man tänker när man är två!) att direkt på fredagmorgon åka till veterinären för kontroll.


Snälla veterinären tog emot på förmiddagen och kontroll vidtogs.

  • Framben - ingen reaktion
  • Rygg - njae, ingen överdriven reaktion.
  • Höger bakben - ingenting
  • Vänster bakben - här gjorde det ont!

Vet kollade även prostatan eftersom den tydligen kan ge upphov till märkliga symptom. Den bedömdes som ok.


Det blev röntgen men inga skelettskador upptäcktes. So far so good!

Däremot upptäckte man något som var misstänkt likt nya urinstenar samt att den fistelgång man gjorde på Ymer för två år sen, i stort hade växt igen. Detta innebär att om det är stenar och om de fastnar i urinröret som förra gången och han inte har den lilla "nödutgången", ja då blir läget riktigt akut!

  

Jag bannar mig själv för att inte ha sett detta med hans fistelgång. För man vill ju vara en bra hundägare som har koll på sina djur. Men, men... jag får ta lärdom och vara att glad att någon annan såg det!

 


Nu får Ymer äta Canidryl i tio dagar för benet (dock i mindre dos eftersom han har magkatarr) han fortsätter att äta Zantac för magen och det blir en ny röntgen i början av nästa vecka. Efter det tas beslut om det blir en ny operation. Man kommer också att göra en uppföljning på hans ben.

  

  


Jag jobbar denna helg och alla hundarna skulle ha varit på Pang men näee, jag kunde bara inte lämna Ymer! Han får helt enkelt följa med till jobbet för nu vill jag ha 24-timmars koll på honom. Det råder visserligen hundförbud på jobbet men vet ni? Det sk-ter jag i!. Egoistiskt kan tyckas, men sån är jag!   



Stundtals rör han sig ganska obehindrat men han är definitivt inte sitt vanliga jag. Han visar "tröghet" när han ska sätta/lägga sig. Så förutom medicinen blir det bara korta rastningar, inte gå i trappor eller hoppa. Nu är det inga problem för han föredrar att ligga stilla och vila alt sova.


Det är så typiskt att detta händer just nu. Jag och Ymer som hade planerat en comeback på lydnadsplanen. Såg verkligen fram mot att på allvar få börja träna igen och startskottet skulle vara på långfredagen då det var bokat en heldag med Helén Lindström. Jämrans osis, säger jag bara :(


Okej, nu är INTE det primära att Ymer ska prestera. Det primära är att han blir pigg & kry och jag har ju två andra jyckar som säkert ställer upp på lite träning bara jag ber snällt ;)


fortsättning följer....



Av Larsson - 24 mars 2010 17:58


Det kom en trädgårdstidning med posten idag. Omslaget pryddes av en vacker, rosa ros och jag fastnade. Direkt!


Ahh, alla blombilder, alla tips, alla råd, alla nya frön, alla...


*snyft, snyft jag vill OXÅ så och plantera! NUUUU!!!

 

Lite moloken bläddrade jag vidare och då drogs mina ögon till några ord i spalten "Månadens Kom ihåg"


"...lätta på vintertäckning som skyddar växterna"

 

Jag tittade ut mot min rabatt...


 


...och tänkte att det kommer att bli f-n så jobbigt!


Surade ihop över tidningens käcka trädgårdsråd och tog mig istället an Grabbarna.

Vi övade Sitt-kommandot och namnförståelse och efter det utrustade vi oss med fårskinn, kaffemugg och brandslang, gick ut på altanen och lekte "Utflykt".


Imorgon ska vi nog öva på Ligg-kommandot. Hela dagen... ;)





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards