Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 11 maj 2010

Cheddar var inte lösningen :(

Av Larsson - 11 maj 2010 22:03


Ost hjälper INTE mot förkylning. Nääe, jag snyter mig fortfarande...frääääs!!!!


Jag får googla vidare.

 
 
Ingen bild

A-K

11 maj 2010 23:02

Googlade på gamla huskurer och hittade ett jättebra råd från "Husmoderns hemkurer och goda råd" Så ta en rejäl slurk när du läst detta!

"FÖRKYLNING, ATT UNDVIKA
Att skydda sig mot förkylning går ej genom att vara överdrivet rädd om sig utan genom förståndig härdning och ett hygieniskt levnadssätt. Alla, och i synnerhet de som äro ömtåliga för kyla, böra vid vinterns början försöka härda sig. Därigenom kan deras ömtålighet i betydlig mån om ej fullständigt övervinnas. Daglig och grundlig vädring av bostaden, daglig motion i fria luften, dagliga bad eller heltvättningar i förening med sund och närande föda, tillräcklig sömn och regelbunden tarmverksamhet äro förträffliga medel att stärka kroppen och stålsätta den mot temperaturväxlingar.
Om sommaren korta bad i sjö- eller havsvatten samt luftbad. Har man redan blivit förkyld, är sprit med svarta vinbär ett utmärkt medel. Då bären äro mogna, plockas de på buteljer, som sedan fyllas med sprit eller brännvin. Ett vinglas tages därav när man känner sig förkyld"

 
Ingen bild

Husmodern och Öfversköterskan A-K

11 maj 2010 23:22

Snufva.

Den vanliga arten däraf går oftast öfver af sig själf efter några dagars förlopp. Om man har benägenhet för att vid hvarje än så lindrig förkylning få snufva, bör man härda näsans slemhinna genom att taga näsdusch. Enklaste sättet härför är, att man hvarje morgon uppdrager i näsan icke för kallt vatten till sådan mängd, att det rinner ut genom munnen.

Snufvan är smittosam. Om modren eller sköterskan har snufva och begagnar sin näsduk för att putsa ett barns näsa, kan detta lätt blifva smittadt. Är det fråga om ett dibarn, kan detta blifva en allvarsam historia nog, enär barnet då icke kan andas, när det diar.

När man har snufva, skall man därför icke heller länge begagna samma näsduk, emedan man då gång på gång kan på nytt smitta sig själf.

 
Bitte

Bitte

12 maj 2010 13:32

Du behöver kanske luftombyte (Skåne t. ex)? Färska lantägg (har vi på ICA)? Nymjölkad mjölk från utegående svartvita kor (har grannen)? Hemslungad honung i mjölken (ska vi nog få tag i på något sätt)? Eller bara någon som lägger en sval hand på din bleka panna och säger några tröstande ord( vem det nu skulle vara)? Eller så får du stå ut: Courage, chére Larsson!

http://www.dietdog.se/dogblogg

 
Ingen bild

Larsson

12 maj 2010 16:06

Bitte; Luftombyte och sval hand, se det skulle göra susen tror jag. Särskilt om den svala handen tillhör en nästan-doktor som du, Bitte!

 
Bitte

Bitte

14 maj 2010 13:48

Visst, hit med pannan bara. Å andra sidan tycker jag kanske att du skulle försöka dig på A-K:s huskur. Ett aber är förstås att man skulle plocka vinbär och stoppa i flaska och det dröjer väl inan det är möjligt. Det här ÄR ett svårt fall! Om du provar med portvin till cheddarn då?

http://www.dietdog.se/dogblogg

 
Ingen bild

Larsson

14 maj 2010 23:06

Bitte; Jag kan säga att jag till dags dato har provat ALLT som man kan sätta "vin" bakom. Eller framför!!
Röd, vit, bränn, port, vild, äger, ranka, bärssprit osv osv osv osv men utan resultat. Ja, förutom att jag stundtals inte bara varit snorig, jag har haft svårt med balansen också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards