Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 23 maj 2010

Körlektion

Av Larsson - 23 maj 2010 21:09


Nu går jag inte bara på Svartbergskurs eller hänrycker mig i skogen. Nej, jag tar körlektioner också. Visst, förstår ni!


Härförleden när jag fyllde nästa inga (läs; ryyyysligt många) år så fick jag en körlektion i present. En körlektion med häst & vagn.

Mina vänner Anki & Pelle har nämligen en häst vid namn Joker. Och honom idkar man vagnskörning med och detta skulle jag alltså få prova.


Kan inte säga annat än att jag har känt en viss oro inför detta. Hästar är ju så stora. Och starka!!! Och jag, jag är ju sååå liten. Dessutom har jag INGEN koll på vad de tänker, hur de tänker eller ens, OM de tänker. Framförallt inte vad de tänker hur om!!!


Men nu gick det inte att skjuta på detta längre utan idag var det dax.


Det började bra med lunch och rabarberpaj med glass, och så långt var allt frid & fröjd.

"Jag går till hagen och hämtar hästen" sa Anki glatt och försvann ut i regnet.

Jag gick på toaletten. För säkerhets skull.

När jag kom ut på gården stod Pelle där med vagnen startklar.


  


"Du Pelle, kan jag inte få torröva först? Utan häst, liksom...." försökte jag men möttes bara av ett snett leende. 

"Nej, nu förstår du ska vi göra iordning hästen. Kratsa hovar och så" sa Pelle och satte lunkande iväg mot stallet.

"Kratsa...HOVAR!!!!" pep jag med darrande underläpp "Men, men, men..." stammade jag vidare och kände att det där med döden, DET var nära förestående.


Hursom, jag överlevde!! Mycket för att Joker är en ruskigt bussig häst och lite för att jag inte alls kratsade. Nä, jag höll bara i hoven och sen fick husse kratsa. Herre min dar, stå där och killa 500 kg häst under fotsulorna, där går faktiskt gränsen!!


Sen skulle Joker klä på sig. Det var remmar hit och remmar dit och det var seldon på mitten och när han var färdig fick jag (obs! J A G !!) tömköra (heter det så?) ner till ridbanan. Ja...host, host...vi kanske inte tog den rakaste vägen men den väg vi tog ledde iaf till ridbanan och det var ju gott så. Tyckte jag iaf!


Joker spändes för vagnen och jag och Pelle satte oss upp på kuskbocken.


Det första jag lade märke till var hans omåttligt breda rumpa. Ja, hästens alltså, INTE Pelles!


Sen bar det av!!! I sakta skritt...


Jag säger bara; kollakollakolla!!!!!


Först körde Pelle samtidigt som han höll lite teori. När Joker blivit lagom varm fick jag ta över och jädrar så kul det var! :)) Speciellt raksträckorna när man fick "joysticka" med tömmarna för att få ekipaget att gå rakt.


Efter att jag plågat Joker i lagom många kvartar så visade Pelle hur det verkligen ska se ut när man kör häst.




Efter den uppvisningen meddelade Joker att han måste uppsöka herrummet och träningen var slut.



S K V A A A A A A A A L . . . . . . .



* * * * * * * * * *


Tack snälla Anki & Pelle för dagens lektion!


Även om vissa delar var liiite ujujuj-hur-ska-det-gå?

         så var själva körningen väldigt mycket Yiehaaaa!!! :)            































 
 
Lotti

Lotti

23 maj 2010 22:21

Se där! Du är snart lika fast i träsket som vi andra :)

http://lottiestrin.blogspot.com

 
Ingen bild

Larsson

23 maj 2010 23:07

Lotti; Jag ÄR redan fast i ett träsk. Hundträsket, du vet. Det får nog räcka! Tror jag... ;)

 
Jeanette och Dino

Jeanette och Dino

24 maj 2010 08:04

Jädrar i min lilla låda en sådan fin vagn!
Ja alltså, nu verkar det kanske konstigt att gå i spinn över vagnen och inte hästen. Men Jea har varit fast i travhästträsket innan det blev hundträsket, och då var det bara sulkys som gällde. Inte sådana där förtjusande vagnar!
Me like!!!
Larssonskan var såklart duktig som klarade av att styra skutan, och hästen var förmodligen ännu duktigare som stod ut! ;)

http://jeanettesochdinosblogg.blogspot.com

 
Irene

Irene

24 maj 2010 08:29

Äh, det fixade du ju galant! Och jag tror som så, att om man lyckas dressera små vättar till att vara tomtar och renar och baka pepparkakor och sånt, ja då är det a walk in the park att köra häst.

Nästa gång, du Larsson, då vågar du nog killa Joker under fotsulorna också ska du se!

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

 
Anna

Anna

24 maj 2010 08:31

Å vad roligt! Jag vill också köra! Tyvärr har jag ju blivit lite avvand från hästträsket men tycker det är lika underbart varje gång man känner hästdoft. Kan iallafall kolla ut på de 5 hästar som går utanför mitt kontorsfönster varje dag. Inte helt fel utsikt. (oftast ser man sisådär 150 ekologiska mjölkkor på bete också en bit längre bort).

http://www.freewebs.com/stubbochsvans

 
Ingen bild

Larsson

24 maj 2010 10:14

Jeanette; Aha, travträsket säger du, då kanske det kan intressera dig att lilla Joker, hans pappa heter Järvsöfaks. Jojomensan!!!

Irene; Njaae, kanske inte som a walk in the park. Mera som bergsbestigning...

Anna; Vilken vy!!! :) Annat är det på mitt jobb - där glor man bara rätt in i den grå betongen :(

 
Ingen bild

Lars P

24 maj 2010 12:17

Men för bövelen Larsson passa Dej för hästar för det är ena lömska rackare !!!

 
Jeanette och Dino

Jeanette och Dino

24 maj 2010 15:05

Nääää, gapar imponerat! Du har kört en kändis!!!

Det var just kallblod jag höll på med. De stissiga varmbloden som stod och darrade med nerverna utanpå kroppen innan loppen var inget för Jea.

http://jeanettesochdinosblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Larsson

24 maj 2010 15:58

Lars P; Är det så? Menar du att hästen egentligen är ute efter mina pengar?? För det kan väl inte vara min kropp han vill åt??????

Jeanette; Johodå, celebert ska det vara om Larsson ska vara med ;)

 
hovslagaren

hovslagaren

25 maj 2010 01:58

Men Larsson! Vad roligt det måste ha varit! Vilket fint ekipage ni såg ut att vara!
Så fick du lyfta lite hovar också. Sa ju att du snart har en liten pålle att rida och köra!
Tänk vilken bra idé, dubbel motion. Eller snarare trippel motion. För dig, för hästen och för hundarna!
Kommer du ta fler lektioner?
/Thomas

http://hovfixaren.blogspot.com

 
Ingen bild

Larsson

26 maj 2010 22:41

Thomas; Ja, det var skitkul, på ren svenska! Men att skaffa en egen pålle är INTE aktuellt. Det duger gott att låna en när andan faller på :)

Lektioner och lektioner, Jokers husse lovade iaf att jag vid tillfälle skulle få köra en runda i området. DET skulle ju absolut vara en höjdare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards