Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under maj 2010

Av Larsson - 19 maj 2010 22:42


Ja, inte riktigt än då. Vi ska nog sova en sväng först. Men i arla morgonstund far vi iväg till Olandstraktens BK för här ska tränas hund i dagarna två för Svartberg.


Bilen är startklar, allt är packat (tror jag...) och Ymer har checkat in på Hundpanget. Eftersom han inte riktigt är på topp så får han vila sig i form där. Äta gräddbakelser,  ha flickor på rummet och annat som sätter guldkant på en vättes vardag ;)


Vi andra har sagt Hejdå! till Igge Pigge Kott som tillsammans med Hjalmar lovat hålla koll på huset. "Inte nalla i mjölkförrådet bara" sa jag med sträng röst och det lovade de dyrt och heligt, att DET skulle de inte göra! F-n tro´t....

 

Färdplanen den är också utstakad. Enligt Eniro så skulle det ta 1 timma och 60 minuter från dörr till dörr. 1 timma och 60 minuter?? Jaha! Varför inte säga

2 timmar jämt då??? Måhända de har en annan tideräkning där uppe i "norr"...


Mot sängen, Grabbar - nu måste vi sova!


Av Larsson - 19 maj 2010 10:34


Nu har Grabbarna tagit sitt första dopp för säsongen. Ja, inte Ymer då. Han får allt vänta med badandet några dagar till.


- Sisten i är en badkruka!!!  


...sa Quba och kastade sig, utan betänkligheter, ut...

 

i vattnet med ett S P L A S C H ! ! !


Det skulle han nog inte ha gjort. Nej, han skulle ha tänkt efter före. Då hade han kommit på att det krävs en viktig färdighet när man befinner sig i sjön.


Man måste kunna simma!


Och det, det kan inte Quba!!


- Lugn Morsan, det går ju bra ändå.



- Kolla bara! Jag drunknar ju...

  


...nästan inte alls!! 



- Det blev bara väldigt... 



väldigt...  


blött i öronen, liksom!  


Vi avslutade badäventyret med att plaska i strandkanten. Kändes lugnare så ;)


- Yes, min boll !!

 


- Näääeee! Vad hände? Den sjönk ju...  



-  Blurp, blurp, bubbel, bubbel...

 


- Snart...snörvel...har...blubblubb...jag...blurp, blurp...den!

 

Jameeen, jösses....


Ja ja, han var trots allt vid gott mod och får han bara några lektioner i simskolan så ska nog det här ordna sig. Se bara på Gusten!




Som en säl glider han ut i böljan...  



och simmar med kraftfulla tag. 



Du är allt en riktig Baddare du, Gurra :) 

  






















































































Av Larsson - 18 maj 2010 21:25


I morse drack jag frukostkaffe på altanen. Det var iofs inte lika skönt väder som i går men herre gud, vem bryr sig? Så länge man inte behöver dunjacka så är allt frid & fröjd tycker jag.

Alltså så satt jag ute. Grabbarna var naturligvis med men de låg mer än satt.


När jag gick in för att hämta påfyllning hörde jag plötsligt ett "Goff",  följt av ett "Goff, Goff, Goff". Det var Gusten som med det ville tala om att nu, NU var det nåt som avvek från det normala. Jag skyndar ut för att se efter men hinner bara halvvägs när jag hör Quba gå igång med ett taktfast varningsskall.

Nu får jag lite bråttom och rundar hörnan på huset så att det blir slirspår i altanen, för att upptäcka detta...



En liten pyttig igelkott som förskrämd låg hoprullad bakom huset! 

Medan Gusten "goffade" på behörigt avstånd så gjorde Ymer en närmare kontroll av den lilla taggbollen.


Även Quba tog mod till sig att göra en närstudie.  


När hundarna tystnat så vågade igelkotten försiktigt sticka fram sin lilla näsa.

Sicken sötnos :)


Av Larsson - 18 maj 2010 12:16


Som ni vet så har liten Ysterkvist piggat på sig betydligt efter operation. Så pass mycket att veterinär Nina tyckte vi kunde plocka bort kortisonet. Det fanns ju  ingen anledning att fortsätta ge honom det eftersom allt det "onda" nu var puts väck.

Sagt och gjort, dosen trappades ner och allt var frid och fröjd.



Tills igår morse.


Då var han dålig igen, feber (39,8) och med uppenbar värk i kroppen.

Förbannat, förbannat, förbannat...  :(


Bara att åka till kliniken för undersökning. Resultatet av detta blev....ja, det blev liksom noll. Man kan helt enkelt inte säga vad som felar honom!


Alla prover man tagit har varit negativa, blodproverna har visat bra värden efter op (man tog dessutom ett nytt igår som inte visade på något onormalt), han äter med aptit, han är bra i magen, kisseriet fungerar utmärkt osv osv.

Så, det FINNS inget som kan förklara hans feber. För mer än att han faktiskt ändå (trots negativt provsvar) har någon form av autoimmunitet.


Herre min dar, kan det vara möjligt att den lille goa Ymer skulle lida av tre (3) olika åkommor? På en och samma gång???

 

Nu är han åter ställd på kortison.  Efter att ha fått 12,5 mg så sjönk temperaturen inom några timmar till 38,4. Även idag är han feberfri och det märks direkt på honom. Han får en piggare blick och rör sig bättre vilket gör att även en annan blir betydligt gladare och lugnare till sinnet! Framförallt blir jag lugn av att veta att det finns en medicin som hjälper honom.


Så nu vet man det - Ymer MÅSTE äta kortison! Kvarstår bara "Varför?"

 

Frågan är om man någonsin får veta. Visst kan man ta om alla prover men, som veterinär Nina sa, det är inte säkert att det kommer att ge oss något annat svar än det vi redan fått. Och ärligt, just nu skiter jag i varför. Jag är bara lycklig om jag kan ha en pigg och glad liten Ysterkvist som inte har ont. En liten Ysterkvist  som kan fortsätta att förgylla min tillvaro och vara den kära vän han faktiskt är!


Du och jag, Ymer - vi ska fröjdas tillsammans länge, länge. Visst då?

Av Larsson - 16 maj 2010 20:40


Jag säger som Fylking; ÄNTLIGEN! Jo, den envisa snuvan har klingat av och jag behöver inte längre gå runt med en hushållspappersrulle under armen. Och det betyder att jag har händerna fria till andra saker, som hundträning t ex.


Igår packade jag in Grabbarna och mig själv i bilen och sen for vi söderut för att besöka Utmanaren i hennes nya hus. Wow, vilket mysigt hus!! Ett sött, rött hus med välklippt appellplan och avancerad kaffemaskin.


"Jag tar gärna en kaffe latte" sa jag. "Men utan latte. Ta mjölk istället" tillade jag. Man vill ju vara liite märkvärdig sådär när folk ståtar med rostfria baristaapparater ;)

 

Nåväl. Efter fika och husesyn så blev det hundträning. Ymer tränade och Quba tränade och båda skötte sig. Gusten tränade också, bl a "Runda Pinnen".


- Mot pinnen sa du?  Nema problema!

 

- Du får väl med det här på bild nu?

 

- Jösses, jag håller ju världklass!!! 


Kan inte annat än hålla med lilla Aktersnurra - han var verkligen duktig!

- Duktig du! Ta kampis!!!!, sa jag och kastade....



Ehh...hmm...ja ja, man kan ju inte lyckas varje gång...


Glad Gusten som till slut fick leka med sin kampis

 

Sen ville Gusten leka Utställning men det ville inte vi.


- Alltså kolla....värsta hunken!


Vi tog istället fram en rostfri hink och sen fick JonJon leka "Så går jag runt en rostfri hink"

Detta är den rostfria hinken.



Detta är den runtgående Jonjon. 


Detta är den runtgående Jonjons nöjda matte.



Kamp med runtgående rottweiler. Grrrrrrrrrrrrrrrrrr!!!  


Vid det här laget var vi rejält hungriga och måste äta lunch. Det bjöds på fetaostsallad med kräftstjärtar. Rysligt gott!!



Lunch vid runda bordet. 


En annan sak vi ägnade dagen åt var "Familjeporträtt".

Det gick till så att vi tog en familj, i det här fallet Utmanaren och hennes hundar, de ställde upp sig och sen ankom det på mig att få till ett snyggt foto på nämnda grupp.


- Titta nu in i kameran. Cheeeese, allihopa!




- Du Matte, vart skulle vi titta? 


- Titta där, rakt fram. Ser ni inte kameran?

- Näääee, vi ser INGEN kamera. 


Ja, och så där höll det på en god stund. Man tittade hit, man tittade dit, man lade sig ner, man knep med ögonen och man hade åsikter om bildkompositionen...


- Drägel ÄR en del av min personlighet. Det tycker jag ska synas på fotot!


- Jaha. Då ska det synas att jag kan göra trick med min tunga! Faktiskt!! 


JÖSSES!!!


Trot eller ej, efter sjuttioelva omtagningar så blev det till slut en bild som kunde failas i mappen "Den får banne mig duga".


  















































 

* * * * * * * *

Tack snälla Utmanaren för din gästfrihet!

Vi kommer gärna fler gånger och vattnar astilben och rullar oss i gräset :)

Av Larsson - 13 maj 2010 15:47



Nu har jag varit en duktig patient och följt ALLA råd som så välvilligt har givits mig.

Jag har slevat i mig honung. Jag har proppat i mig ost. Jag  har iklätt mig blå kalasbyxor och knaprat vita piller. Jag har duschat varmt och jag har duschat kallt. Jag har smuttat, huttat, hinkat varierande sorter av starka drycker. Jag har provat Kan Jang, Kan Jing, Kan Nån, Kan Själv. Jag har ta mig tusan prövat ALLT!!

Men har det hjälpt?

Inte ett förbenade dugg, kan jag meddela!!!  

 

Attjo...Attjo...Snora....Snora...FRÄÄÄÄÄÄÄÄÄS!!!!!



 

Nåväl, det kanske finns hopp. Nya goda råd har nämligen inkommit. Goda och goda förresten, det verkar mera vara bottenskrapet i "rådförrådet" om jag säger så,

men nu är jag så desperat så jag gör vad som helst för att bli frisk!

 

Okej, nu ska jag se vad här står....

 

  

APELSINKUREN


Denna kur är verksam mot allmän svaghet, blodbrist och dålig matsmältning.
Första dagen ätes 1 apelsin, andra dagen 2 o.s.v med ständig ökning, tills man den 25:e dagen förtär 25 apelsiner. Under den därpå följande tiden går man tillbaka med 1 apelsins minskning om dagen, tills man åter är nere i 1 apelsin. Då göres tre veckors uppehåll, varefter kuren göres om två gånger med tre veckors uppehåll mellan kurerna.

av Övferläkare Pettersson
 
 
 
 
Från "Husmoderns Hemkurer och Goda Råd" har jag via mail fått recept på 
 
"Pasta för röd näsa"

  5 gr. naftol
20 gr  fälld svavel
12 gr  grönsåpa
12 gr  lanolin

Ingredienserna blandas till en pasta, som
påstrykes tjockt på näsan och får sitta
kvar 15 -20 minuter, då den tvättas bort
och näsan pudras med gulaktigt puder.
Upprepas varje afton tills huden fjällar av.
 

 

 

25 apelsiner om dan????? Fan, jag kommer ju se ut som ett knottrigt skal, som en jättestor celluit! Utan näsa!!!!!!!

Näe, NU är det synd om Larsson...ynk, ynk, hulk....

Av Larsson - 12 maj 2010 15:08

 
Jag som trodde goda råd var dyra. Men icke! Här kommer de alldeles gratis från omtänksam bloggläsare. Tack snälla A-K!
 
Nu ska vi se vad här står...läs, läs...mummel, mummel...jasså!...läs, läs....
 
 
**********

 
Snufva.
 

Den vanliga arten däraf går oftast öfver af sig själf efter några dagars förlopp. Om man har benägenhet för att vid hvarje än så lindrig förkylning få snufva, bör man härda näsans slemhinna genom att taga näsdusch. Enklaste sättet härför är, att man hvarje morgon uppdrager i näsan (VA????) icke för kallt vatten (jasså, bara vanligt vatten) till sådan mängd, att det rinner ut genom munnen.

 

Snufvan är smittosam. (tell me about it!!!) Om modren eller sköterskan har snufva och begagnar sin näsduk för att putsa ett barns näsa, kan detta lätt blifva smittadt. Är det fråga om ett dibarn, kan detta blifva en allvarsam historia nog, enär barnet då icke kan andas, när det diar.

När man har snufva, skall man därför icke heller begagna samma näsduk, (samma näsduk som vem då, undrar man ju genast??) emedan man då gång på gång kan på nytt smitta sig själf.

 

 
**********
 
"FÖRKYLNING, ATT UNDVIKA

Att skydda sig mot förkylning går ej genom att vara överdrivet rädd om sig utan genom förståndig härdning och ett hygieniskt levnadssätt. Alla, och i synnerhet de som äro ömtåliga för kyla, böra vid vinterns början försöka härda sig. Därigenom kan deras ömtålighet i betydlig mån om ej fullständigt övervinnas. Daglig och grundlig vädring av bostaden, (check!) daglig motion i fria luften, (check!) dagliga bad eller heltvättningar (absolut! framförallt plock av navelludd) i förening med sund och närande föda, tillräcklig sömn och regelbunden tarmverksamhet (nu tycker jag det börjar bli liiiite väl privat...) äro förträffliga medel att stärka kroppen och stålsätta den mot temperaturväxlingar.
Om sommaren korta bad i sjö- eller havsvatten samt luftbad. (luftbad??? stå där på altanen och blotta sig. Det skulle se ut det!) Har man redan blivit förkyld, är sprit med svarta vinbär ett utmärkt medel. (AHA! nu börjar det likna nåt!! :) Då bären äro mogna, plockas de på buteljer, som sedan fyllas med sprit eller brännvin. Ett (ett?? låter som en väldigt låg dos...) vinglas tages därav när man känner sig förkyld" 

av Husmodern och Öfversköterskan A-K

 
 
********** 
 
Rediga råd detta, måste jag säga. Verkligen något att ta fasta på.

Speciellt det där med svarta vinbär..... 
*mot "medicinskåpet"!!!!*

 

 

Av Larsson - 11 maj 2010 22:03


Ost hjälper INTE mot förkylning. Nääe, jag snyter mig fortfarande...frääääs!!!!


Jag får googla vidare.

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards