Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 1 juni 2010

10:e

Av Larsson - 1 juni 2010 21:24


Nu har jag suttit och försökt vara kreativ vad gäller Utmaningen. Har tänkt 10:e i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Försökt "mindmappa", associera, koppla till, koppla från, knyta ihop men....men...ja, det sket sig (för att tala klarspråk!)

 

Så nu har jag dammat av och ämnar lägga ut bilder (ja, jag vet, det skulle bara vara en (1) bild men jag vill oxå vara rebellisk!!) som jag hittade djupt, djupt inne i datorns arkiv. Bilder som inte har någon som helst anknytning till nr 10!

 

 

  

 

Detta är en midsommar för länge, länge sen. Temat var Finland och värdinnan var jag. Om nu någon skulle undra... ;)

 

 

Det var de blå/vita färgerna, det var Kosken, det var Saunalenkki (bastukorv) och det var Finska pinnar och det var " ´niven"

 

Vi sjöng;

 

Mel: Memory

Minne! Jag har tappat mitt minne!
Är jag svensk eller finne?
Kommer inte ihåg...

 

samt

Mel: Ingen

I Gällivare trakter....

ähh, skål!

 

 Och detta, givetvis med finsk brytning!

Till och med stämningen var typisk finländsk, melankolisk och tungsint. Var det nu någon som glatt utropade ett Skål! så blev det genast svar på tal.

Voj, voj - ska vi snacka eller supa??

 

Dagen efter kände man sig ungefär så här... 

 

 

lite stel med ett något ansträngt leende och ett behov av att stödja sig...

 

* * * *

 Nu låter jag Utmaningen gå vidare till Tuna Luna Älghund, en rysligt vacker liten tjej! 



* * * *

  

 
 
Ingen bild

Moomintrollen

1 juni 2010 23:01

Vau, mikä puolue, veitset, makkara ja henki! Mutta missä on kuvia sauna?

 
Ingen bild

Larsson

1 juni 2010 23:27

Moomintrollen; Host, host...du kommer aldrig att tro mig men...det fanns ingen!! Hade inte byggts nån. Voj, voj, voj...

 
Ingen bild

Snorkfröken

2 juni 2010 08:04

Vill bara tipsa dig om denna braiga sida (om du inte förstod moomins inlägg :-)
http://www.nicetranslator.com/

 
Ingen bild

Utmanaren

2 juni 2010 09:56

Nu erkänner jag. Har suttit ett antal dagar och hoppats att det skulle lösa sig av sig självt, men nu har jag obönhörligen kommit till sanningens timme. Måste nu för att få ro i huvud och själ ställa frågan:
Vad är det för utmaning med det 10'e...???

 
Ingen bild

Larsson

2 juni 2010 10:06

Snorkfröken; Joo, nog förstod jag att Moomintrollet nog inte var Moomintrollet. Å inte heller Snorkfröken :)

Utmanaren; Om du noga läser inlägget "Nu spökar det" så finns där en ledtråd. Klickar du på ledtråden - Voila!, så faller alla bitar på plats!
Fiffigt va´?

 
Lotti

Lotti

2 juni 2010 10:17

Å timmerväggar! Spröjsade fönster... Sockerbolagetlådor. Så vackert. Jag funderar allvarligt på att åka och hämta dig. Medan du renoverar och inreder mitt ruckel kan jag pussa Quba, klia Gurras rumpa och dela ut paket till Ymer.

http://lottiestrin.blogspot.com

 
Ingen bild

Larrson

2 juni 2010 10:51

Lotti; Det är ju en lysande idé! Jag får någonstans att bo och du sköter alla Rot&Rutavdrag. Å va´ hundarna ska bli glada. Det är ju inte alla jyckar som har en egen rumpkliare ;)

 
Bitte

Bitte

2 juni 2010 14:57

Nähänä, jag blev inte bjuden på den midsommarfesten heller. Jag blir aldrig bjuden på fester med finskt tema. Kan det bero på att mitt namn blir så, eh, konstigt med finskt uttal?

http://www.dietdog.se/dogblogg

 
Ingen bild

Larsson

2 juni 2010 15:48

Bitte; När jag anordnar en fest med Tyrolertema, är du en självskriven gäst! Då blir det inga som helst problem med ditt namn ;)

 
Tuna

Tuna

3 juni 2010 11:04

Jag har noterat att du skickat utmaningen vidare till mig och matte har sökt och rotat i mapparna. Hundbilder blev det faktiskt, trots allt! Men, jag fick inte vara med.

http://tuna.bloggplatsen.se

 
Irene

Irene

6 juni 2010 22:18

Sedär! Både kreativt och finskt. Ja

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

 
Irene

Irene

6 juni 2010 22:20

Jamen vad var nu det för skit, jag var ju inte klar?!!

"Jag bugar mig i stum beundran". Skulle det ju stå. Men din blogg snodde åt sig min kommentar innan jag var klar. Hur är det med tålamodet??

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

 
Ingen bild

Larsson

6 juni 2010 23:41

Irene; Tja, det verkar som min blogg är lika ivrig som sin innehavare. Springer först och tänker sen, liksom ;)

Men det var allt en ryslig tur att du stod på dig. Jag menar, ord som "bugar" och "beundran" vill man ju verkligen inte gå miste om!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards