Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 9 juni 2010

Hoj, vad det går!

Av Larsson - 9 juni 2010 10:28


- Nu ska vi cykla, sa jag glatt till Quba igårkväll.

- Ööhh??? blev Qubas svar.


När cykeln sen togs fram ur garaget så växte hans ögon till tefatsstorlek och han tittade misstänkt på det märkliga fortskaffningsmedlet.


- Att cykla är en jätterolig lek, förstår du.  Jag sitter på cykeln och trampar och du springer bredvid. Skitkul, helt enkelt!


- Springa bredvid? Den DÄR???....Never...ever...aldrig!!!!!!!! sa Quba och sprang och lade sig bakom bilen.


Här fick jag uppbåda allt min list för att få den motsträviga schäfer att förstå tjusningen med en cykeltur.

Klick - godis, klick - godis, braa!, duktig!!, klick - godis, rätt!!, bollbelöning, braaa!!!

 

Ikväll gör vi repris på övningen och mot slutet av sommaren är jag övertygad om att vi bär den gula ledartröjan :)

 
 
Bitte

Bitte

9 juni 2010 12:31

Klart ni gör, bär gult, alltså. Vi ahde också vissa problem inledningsvis men kom vidare med "fot". Vilket ledde till att Briarden aldrig lärt sig att cykla i koppel (ja, du fattar vad jag menar, fåna dig inte). Nu tillgår cyklandet så att Briarden flänger fram i 150 knyck med vidhängande, flåsande och högröd matte. Det går fint och det går fort, ibland så fort att vi liksom missar målet och kommer hem utan mjölken vi skulle ha stannat för att köpa. Men men kan ju inte få allt, så sant som det var sagt.

http://www.dietdog.se/dogblogg

 
Tuna

Tuna

9 juni 2010 12:42

Quaba, det är kul att cykla! Jag blir överlycklig varje gång matte tar fram selen och vi går till hennes cykel. Det är världskul, men jag förstod inte heller vitsen första gångerna. Trassligt var det ett tag innan jag kom på hur man skulle springa.

http://tuna.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Emelie

9 juni 2010 12:46

Han verkar vara valdigt lattlard, Quba. Fast jag hade nog inte heller velat springa bredvid, vid narmare eftertanke. Kan han inte fa aka i cykelkorgen?

 
Ingen bild

Jenny uub

9 juni 2010 13:06

Han kanske hellre skulle vilja åka i en sån där trygg vagn efter cykeln?

 
Lotti

Lotti

9 juni 2010 13:38

Av någon märklig anledning är den annars rätt så ojämnt fördelade bjussningen på lydnad total så länge man sitter på en cykel. Plötsligt kan man jogga fot, komma på inkallning och strunta blankt i mötande "trafik". Hur sakta man än cyklar. Vad beror det på?

http://lottiestrin.blogspot.com

 
Ingen bild

Larsson

9 juni 2010 17:06

Bitte; Tur som attan att jag har dig och att du dessutom tror på mig/oss!!
Quba hade heller inga problem med att "cykla fritt följ" men jag ville ju ta det till nästa nivå.
Jag vill att han ska springa på höger sida, iklädd sin speciella sele och vara krokad till Springern. Så, vi övar vidare mot den målbilden. Iaf jag! Quba övar gärna med hans målbild är nog mera diffus ;)

Tuna; Bra där Tuna! Det här ska jag genast berätta för Quba.

Emelie; Så stor cykelkorg tror jag inte finns :)

Jenny; Det hade han alldeles säkert föredragit men nu innehar inte jag någon sådan. Men jag har faktiskt tänkt skaffa en - till Grabbarna Grus! Jag tror de skulle njuta alldeles otroligt av att få sitta där bak, titta på utsikten och låta mig och Quba göra grovjobbet ;)

Lotti; Ja se hundar, MÅNGA ideér har de!! Och den enda som kan svara på frågan om Varför?, det är nog Emil. Ta ett snack med honom vettja!

 
Irene

Irene

9 juni 2010 17:09

Jag, som knappt kan hålla styr på mig själv, har bara en endaste gång vågat försöka mig på att cykla med Huliganen. Det var en nära-döden-upplevelse som hette duga! I olikhet med Lottis Emil så verkade uppenbarligen inte cykeln som ett lydnadsincitament i den här familjen. Alls.

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

 
Qsinen

Qsinen

9 juni 2010 17:32

Sitta därbak? Låter väldigt intressant. Bönpallen alltså? Eller ska du ha en kärra med Grabbarna? Då får du absolut ha matsäckskorgen därfram. Fast egentligen tror jag att Ymer vill sitta fram. Därbak låter inte bra. Inte bra alls. Där BAK! Möjligtvis om du monterar ett styre som gärna är stort och betydelsefullt.

http://www.dogart.se

 
pezze

pezze

9 juni 2010 18:57

jo.. sån stor korg finns det..
MOPEDFLAK!!!! ;D
skulle se skitkul om ni susade ute på grusvägen med en hund sittande där medan du gasar på ;)

http://humbybumbysknasigavarld.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Larsson

9 juni 2010 20:51

Irene; Nog är det så att alla hundar inte förstår att uppskatta nöjet av att cykla. Eller springa bredvid. Men du kanske också skulle fundera på att införskaffa en cykelkärra? Du vet, en sån där piffig sak som man har till barnen. DET skulle nog Huliganen bli glad över!

Qsinen; Du har ju sååå rätt! Där bak, herre gud hur tänkte jag?? Självklart får jag söka efter en begagnad postcykel. Då kan Ysterkvistaren sitta där fram på den lilla hyllan och känna att det är han som bestämmer vart färden skall gå! :)

Pezze; En flakmoppe!! En utmärkt idé, då slipper ju jag trampa! Uj, så bra det här kommer att bli :)

 
Ingen bild

A-K

10 juni 2010 08:56

Jag har ett mycket bättre förslag, Quba cyklar (kanske med stödhjul) och Larsson springer bredvid och får godis- och bollbelöning! Då har jag löst ytterligare ett problem åt dig :-)

 
Ingen bild

Larsson

10 juni 2010 09:39

A-K; Åh nej, innan Quba lärt sig cykla så har ju isen lagt sig. Och Då vill inte jag kuta runt och bli kall om halsen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards