Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 27 juni 2010

Val av gran

Av Larsson - 27 juni 2010 21:39


Jaha, då var den ljusa midsommarhelgen över och man är på väg mot mörkare tider. Nästa storhelg man har att se fram emot är ju julen.


 


Så tänkte jag när Grabbarna & jag tog oss en skogspromenad på eftermiddagen.




Visserligen var det varmt, riktigt varmt, så någon egentlig julkänsla infann sig ju inte.



Ymer tyckte t e x att det var skönare att ligga bland blåbärsriset än att gå utmed den varma stigen.


Men bortsett värmen så uppehöll sig mina tankar ändå kring julen och jag kom på den lysande idén att redan nu börja spana efter julgran. "Måste ju vara ypperligt att göra det nu när det fortfarande är ljust ute"  resonerade jag glatt med mig själv.



Mina ögon föll först på denna gran. Stackare, den måste känna sig väldigt ensam bland alla tallar, tänkte jag. Okej, utseendemässigt inte den vackraste gran man ka tänka sig men är utseende allt, frågade jag mig. Kanske har den en vän själ som skulle få den att blomma upp bara den blev utvald till att representera julen?


  


Nästa gran var nog att anse som en riktig stackare! En gran som inte med bästa vilja i världen kan kallas vacker. Den har ju alla fel man kan tänka sig men ändå...tänk SÅ glad den skulle bli av att bli utvald!! Jag menar, VILKEN framtid har en sådan annars att se fram mot? Vid nästa gallring kommer den att falla offer för en skoningslös motorsåg och efter det gå en oglamorös död tillmötes. Huuu!!!



Mina ögon föll sedan på "dubbelgranen". Aha, den optimala granen, tänkte jag. Den klara fördelen med denna gran är att jag slipper brottas med beslut huruvida det ska vara spira eller stjärna i granens topp. Bara DET skulle få min julångesten att sjunka till en försvinnande låg nivå!



Vad tycker ni, gott folk? Ska jag välja;


1. Minoritetsgranen 

2. Granen för icke utseendefixerade

3. Dubbelgranen - men möjlighet till extra allt!

 
 
Ingen bild

A-K

27 juni 2010 23:10

Ta allihopa! God Jul på er!

 
Irene

Irene

28 juni 2010 10:36

Ber att få instämma med A-K. Du har ju svaret själv, Larsson, om du bara rannsakar din själ; "med möjlighet till extra allt!" skriver du. Precis. Och med TRE granar så blir det ju ÄNNU mer extra allt. Å tänk så många julklappar som kan rymmas under granarna då!

...åsså slipper ju någon liten granuschling stå kvar där ute ensam och övergiven i skogen.

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

 
Qsinen

Qsinen

28 juni 2010 11:59

Gran 2 är det självklara valet. Äntligen en gran med eget uttryck! Gran med Karaktär.

Förvisso gör du det enkelt för dig om du nu utser den/de utvalda men du glömmer det där med tidpunktens inverkan. Med det vill jag ha sagt att mörkrets inverkan och nya drömmar kan avsevärt förändra det framtida valet av gran/ar. Titta bara så förföriskt solen lyser på alternativ 3! Skicka några strålar på gran 2 med frost i barren så strålar den som bara den.

Dessutom ser jag ett fantastiskt julkort med poserande hundar på ena sidan av granen. Gott om plats för alla tre!

http://www.dogart.se

 
Ingen bild

Tomten A-K

28 juni 2010 12:04

Det här är väl perfekt för er filmstjärnor!

http://www.sf.se/nyheter/nyhet/129742/Vill-du-vara-med-i-Julkalendern

 
Ingen bild

Larsson

28 juni 2010 12:31

Alla tre?? Hmm, förvisso. Men känns inte de lite som att välja att INTE välja? Lite feglir, liksom...fast det där med trippel extra allt, det lockar ju!

Alltså, argumentet för Gran 2 är ju nästan oslagbart, kära Qsin. Inga problem med bildkompositionen what so ever!

Att medverka i Julkalendern skulle ju vara skoj! Handlingen låter som gjuten för Grabbarna. Det är bara en sak jag ställer mig lite tvekande till och det är det där med minigrisens uppdykande...menar du att det är denna roll som skulle tillfalla någon av Grabbarna??

Jag frågade Ymer.

"Spela GRIS?!?!?!" svarade Ymer med djuuup indignation i rösten och fortsatte "Du Morsan, två hål i väggen DET kan du spela själv!!!"

 
Lotti

Lotti

28 juni 2010 14:30

Nä jag tor jag smäller av! Jag tänker då INTE hjälpa dig att välja julgran i JUNI!!

*herregud jag tror jag måste stärka mig med en kaffe till*

http://lottiestrin.blogspot.com

 
Ingen bild

Utmanaren

28 juni 2010 15:15

Jag kör ju själv efter devisen "Våga vägra jul" så jag lägger ner min röst.
Men om jag ändå MÅSTE välja så klappar min hjärta lite extra för nr 2, då den verkligen som Qusinen säger har karaktär! Så ful att den blir fulländad, liksom.

 
Britta

Britta

28 juni 2010 15:50

Hehe, kolla in julgranar, det är min favvesyssla på promenader - förutom svampplockning. Börjar direkt efter jul att välja och håller på hela året. När julen är nära har jag några väl utvalda, rent uuutsökta granar att dregla över ....
Men har ännu bara haft mod att sno en enda, och det var en tanig stackare som höll på att kvävas bland slyn ute på "mitt " gärde. Nä, det blir nog som vanligt - att slanta av - för gran, se det måste jag ha!

http://www.oxberget.se

 
Ingen bild

Larsson

28 juni 2010 15:52

Lotti; Meen, kom igen nu!! Det ÄR svalkande att tänka på julen (och det kan behövas, här har vi +26 i skuggan!)

Utmanaren; Va?? Vägra jul??? *skakar på huvudet*
Jul är ju kul ju!!! Det ska vara tomtar å kulörta kulor å glitter å tindrande ögon så det bara drööööösar om det. Å sen ska det vara en liten Larsson som äter gröt.
Jojo, PRECIS så ska det va´!

 
Ingen bild

A-K

28 juni 2010 18:12

Nu är jag riktigt upprörd, här kommer man i värsta julstämningen och åker till IKEA för att handla julpynt, fanns inte en endaste julpinal! Fy så dåligt! Jag har i alla fall tagit fram adventsljustakarna här hemma, ska tända dom så fort solen går ner och vänta på tomten :-D

 
Ingen bild

Larsson

28 juni 2010 20:48

Britta; Oh, så bra att veta att jag inte är ensam om min något överdrivna framförhållning :)

A-K; Du, jag säger bara Ullared. De har ALLT!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards