Ymer Gusten & Co

Alla inlägg den 28 september 2010

Av Larsson - 28 september 2010 23:16

och iiiiin med det nya!


Kan ju inte ta så lång tid. Jag menar, man har ju sett Timell. Och Anders. Och inte att förglömma, Ernst!! Dessutom har ju de avbrott för reklam. Skippa reklamen och köket är på plats in no time, tänkte jag glatt och kallade in Byggare Bob.


Men...


Tja, om jag säger så här; i verkliga verkligheten snyter man inte fram ett nytt kök bara sådär! Nej, det gör man INTE!!


Först måste man nämligen;

  1. plocka undan
  2. riva
  3. bära ut

- Men men men, vi då? Får inte VI vara med?!?



Fas 1 övergår sen till fas 2; mäta, kontrollera... 


mäta, kontrollera och....


kontrollera igen!


Här var arbetsfördelningen sådan att Byggare Bob stod för mätningen och kontrollant Ysterkvist kontrollerade :)


Efter detta var vi framme vid fas 3; montering.


Det nya köket är absolut inget flashigt spörselkök med handkarvade luckor. O nej, det är ett äktsvenskt utlandstillverkat kök från Kamprads lilla affär. Både prisvärt och spännande. Spänningen ligger inte bara i själva monteringsskedet utan den sträcker sig  hela vägen liksom. Jovisst, ta själva beställningen. Köket ritas upp och en käck försäljare skriver ut en order. Man tackar för hjälpen och åker hem. Till kvällskaffet läser man igenom ordern...

mummel, mummel...fel...mummel...fel...och fel igen.

 

Nästa dag åker man tillbaka för att göra rättningar. Käck försäljare skriver ut ny order under N O G A överinseende av undertecknad. Med ny order i handen undrar undertecknad; - Behöver jag kolla eller är allt rätt nu?

Mindre käck försäljare ler snett och säger; - Nej, du behöver inte kolla, allt ÄR rätt.

(vad mindre käck försäljare tänker lämnar jag därhän....)


Väl hemma kan jag ändå inte låta bli, jag bara MÅSTE!! Så jag plockar fram ordern och läser...mummel, mummel...ehh??...mummel...va!!...mummel...NÄÄE!

Ja, ni fattar, klart det blivit fel. Fast den här gången MER fel än på förra ordern.

Efter några djupa dubbelsuckar gällde det att bestämma sig, skratta eller gråta? Jag valde det förstnämnda och såg framför mig ett kök värdigt Villa Villerkulla!


För att rätta ordern en tredje gång valde jag en annan strategi, jag tog telefonen och ringde. Okäck ordermottagare ändrade enligt mina anvisningar och skickade via mail över en order för självplock och en order för beställningsvaror.


Äh vad tusan, go crazy Larsson, sa jag till mig själv och skippade kontrolläsningen

och shoppade ohämmat efter plockordern.



När så alla paket kånkats hem påbörjades äntligen fas 3, själva monteringen.



Det gick faktiskt väldigt geschwint. Sågen, polygripen och hammaren hade bara plockats fram sådär utifallatt ;)


Skåpen ställs på plats under överinseende av Kontrollanten tillika...


..."Pennlangare" ;)


Även Quba visade intresse för köksrenovering. Eller om det var för Byggare Bob...


- Du, skit i det där nu, kom och lek med mig istället!


Gusten han förhöll sig mest neutral. 


- Hämta hammaren? Moi???? Nä, vet ni vad! Behöver ni hammaren kan....


...ni hämta den själva!

 

Nåväl, nu är köket på god väg att ta form. Om lördag kommer Plattsättaren och sen återstår bara att montera fläkt, lite kontakter och annat lullull och sen kan jag stryka ytterligare en punkt på åtgärdslistan, Kök - check!


                          
































































Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards