Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2010

Höst

Av Larsson - 12 oktober 2010 04:36


Då var vi där igen, frost, färgglada löv och älgjakt. Ja, det sista är ju inget jag ägnar mig åt men frost och färgglada löv är absolut min melodi!

I helgen var det just så där frostigt och färgglatt att man fick lust att gå utomhus. Sagt och gjort, ut med Grabbarna med mig i släptåg. Vi strosade runt lite på tomten och i närliggande skog. Sen fick jag en sån oemotståndlig lust att göra upp eld.


Skrapade ihop en liten hög och sen....fjutt, fjutt, spraaaak. Uj, så fint den lilla högen brann! När jag stått där en stund och betraktat lågorna vaknade grottmänniskan i mig, här skulle min själ eldas!!


Som en furie skuttade jag runt tomten och samlade in kvistar, grenar, kottar och barr och matade den hungriga brasan. Risiga grangrenar och torra tallkvistar gick samma väg. Jädrar vad det tog sig! :) Grabbarna tyckte att jag hittat på en riktigt rolig lek och kom med sina bidrag av brännbart materiel. Utom Gurra då, han nöjde sig med att sitta och gotta sig i doften från grannens löptikar.

Suck, den lille häradsbetäckaren...


Flera timmar ägnade vi åt att mata denna till synes omättliga brasa. Och som tack bjöd den på stora, vackra lågor och kvävande rökslöjor. Ja, jäklar. Så roligt har jag nog inte haft sen jag lånade Grannens flismaskin :))


Men, men allt roligt har ett slut och så även detta. Elden dog ut så jag & Grabbarna övergick till att träna. Det blev lite sitt, ligg, stå och fot innan mörkret smög sig på. Det är ju en klar nackdel med just hösten, det mörknar fort :( 

Tur då att man kan gå inomhus och pyssla i lampans sken.


Ägnade kvällen åt att packa upp mina gamla köksattiraljer och stuva in dem i mina nya kökslådor. Alla tallrikar fick plats - bra! Skålar och karotter likaså - bra, bra!Bestick hittade sin plats - finemang! Vinglasen fick plats - mycket, mycket bra!!

Men kokböckerna - nix! Å andra sidan måste man kanske inte ha trettio kokböcker. Jag menar, hur många recept behöver man på kokta makaroner?? Nä, jag får helt enkelt gallra. Plocka ut de bästa och...och...och...ja, vad gör man med resten? Inte kan man väl kasta kokböcker? Inte heller lägga dem på brasan. Och bort kan man ju inte ge dem - vem vill ha en begagnad kokbok i present?!? 


Under tiden jag klurar på  vilket öde dessa böcker kommer att gå tillmötes så kan jag berätta att det även blev en del fotograferande under helgen. Det blev bilder på stora hundar, glada hundar, hundar med svans och hundar med öron. Hundar som lekte och hundar som satt. Det blev helt enkelt en väldig massa hundbilder. Återstår bara att få in dem i datorn.



Men det får anstå för nu måste jag jobba.

*trallar "Hej å hå, jag till min gruva gå"*

 
 
Jeanette och Dino

Jeanette och Dino

12 oktober 2010 07:12

Här har du en som inte bara är sprättningsexpert utan även rensningsexpert. Böcker man själv inte vill ha, och ingen man känner vill ha, skänker man helt enkelt till t.ex Röda korset. Plätt lätt. problemet ur världen. :)

http://jeanettesochdinosblogg.blogspot.com

Larsson

12 oktober 2010 19:22

Plättlätt, var ordet.... ;)

 
Ingen bild

Dagny o.

12 oktober 2010 11:30

Visst har hösten sin tjusning,ett underbart uttryck är att kura skymning,för mig betyder det levande ljus,en brasa och kanske en bra bok.Njut av livet,det är det värt.Kram från Olssons.

Larsson

12 oktober 2010 19:21

Åh, så mysigt det låter! Ljus, brasa & bok... BOK!!! Jamen, då kan jag ju få nytta av de överblivna kokböcker! ;)

 
Ingen bild

13-årig förföljare

12 oktober 2010 18:22

Kokböckerna kan du bara lämna in hos närmsta secondhand! Dom tar emot nästintill allt och då behöver man inte bry sig om vart de hamnar! ;)

Larsson

12 oktober 2010 19:16

Bra idé!
Då gäller det bara att hitta närmsta secondhand. Fast jag tror jag har större lycka att hitta om jag stryker "närmsta" ;)

 
irene

irene

12 oktober 2010 18:31

"sen fick jag en sån oemotståndlig lust att göra upp eld".... alltså Larsson, jag får lite oroliga vibbar här? Du är inte möjligen pyroman, va?!

För övrigt vill man ju se hundbilderna. Såklart!

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

Larsson

12 oktober 2010 19:12

Hahahaha...nä, du kan vara lugn! Jag tänder bara på brasor. Eller "tänder" på brasor, kanske det ska vara... ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards