Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under december 2010

Av Larsson - 31 december 2010 02:16


...innan  2010 går i graven och man kan se fram mot ett sprillans nytt 2011. Tänk, 365 stycken helt oanvända dagar som bara ligger där i en stor hög!


Vad ska man då göra med den där högen? Kan man liksom go with the flow, lite som "Den som har en lever får se" eller måste man upprätta nån form av schema, en minutplanerad att-göra-lista i Excel kanske??


Nääe, där går väl ändå gränsen!


Jag tror att jag ska ägna nästa år till att bara vara. Lite allmänt slö, slapp och likgiltig liksom.


Japp, så får det bli! :)


Borde kanske ha något motto för denna allmänna slapphet? Nåt´ jag kan plita ner i ett passande typsnitt och sen återge lite varstans. Som en påminnelse, menar jag ;)


*tänker....klurar....funderar*

 

Nu har jag det!



= * = * = * = * = * = * =


Det är bättre att vara omsorgsfullt overksam

 än att arbeta slarvigt.

 

= * = * = * = * = * = * =



Där satt den!!!!


 

   

GOTT NYTT ÅR ! :-)

Av Larsson - 25 december 2010 22:31


Eftersom isproppen fortfarande är kvar i varmvattenledningen återstod bara för mig att duscha i det enda vatten som kom i kranen... (innan jag fortsätter vill jag flika in en varning;


GÖR INTE OM DET HÄR TRICKET DÄR HEMMA ! ! ! !


...nämligen det kalla.


FLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄMT ! ! ! ! ! !


Alltså, fram till idag har jag nog inte förstått hur kallt kallvatten egentligen är. Kommer att ta lååång tid innan likstelheten släpper vill jag lova!


* * * * *


När vi ändå är inne på tema kyla, jag var ute och fotade häromdagen och försökte få till bilden med stort B. Nu uteblev den men det blev lite annat gott & blandat.


Vad i all sin dar....VAD är det som lyser där mellan grenarna?


Men men, det är ju solen! Visserligen lite blek men ändock.


Grabbarna (minus Gus) och jag går ut för att skåda detta rara fenomen.


Den gnistrande snön ligger djup. Väääldigt djup i en vättes mått mätt!


- Hur går det Ymer? För det ÄR väl du, Ymer??


- Klart det är jag! Och nog går det alltid. Men sakta. Jädrigt sakta!!


- Pust, skönt att vara tillbaka på skottad yta.

   

- Och nu ger du ATTAN i att kasta bort min boll. FÖRSTÅTT ! ! !


En som däremot bönade och bad om att få något kastat, var Quba och....


han sprang/pulsade/plumsade ut och....


kom tillbaka. 


Igen. 


Och igen. 


Och igen.  


Och IGEN!


Ibland är han outtröttlig den lille Qubanen :)


* * * * *


Jag ska ju på "fotokursen" lära mig om bildkommunikation och tänkte tjuvstarta lite och ber er läsare (och "tittare" ;) om hjälp. Jag har valt ut två bilder och undrar nu:

Vad säger de er?


Jag blir JÄTTEGLAD om ni skriver en kort kommentar.


Här kommer bilderna:


Bild 1


Bild 2

    

  

Av Larsson - 25 december 2010 19:26


Nu kan jag avslöja att det som vi trott varit Tomten, ni vet den där bukstinna, skäggiga, toppluveförsedda gubben som säger sig vara mantalsskriven i Nordpolen, INTE ALLS är Tomten!!


Nä, för den  r i k t i g a  Tomten bor i Örebro. Och är ingen han utan en.... HON! (jag visste det, jag visste det!!!) Nämligen en blond kvinna i sina bästa år som heter Anna i förnamn och Karin i efternamn.


VAD SA NI NU DÅ?????


Ni kanske undrar; hur vet jag detta? Jo, för att Örebrotomten skickade klappar till mig och Grabbarna. Finfina klappar som vi alla fröjdades åt hela aftonen.

Mums & tack bästaste Tomte!!!!


Den där Nordpolentomten, han kom ju bara med en jädrans ispropp. Och är man så nedrig kan man ju inte vara en  r i k t i g Tomte. Det säger ju sig självt, liksom...



Oooh, vilken lättnad att det här blev utrett. En gång för alla!!!!

Av Larsson - 24 december 2010 20:57


Först måste jag få önska Er alla en synnerligen


God & Glad Jul!


  

Sen vill jag bara säga att den där Tomten,

han är allt är en riktig...riktig...ja, en riktig

 spelevink.


   Johodå, för i julgåva förärade mig var en ispropp!


I  VATTENLEDNINGEN ! ! ! ! ! ! !


  



Hörru Tomten, du får tycka att jag är ohyfsad

men jag tänker INTE säga Tack! :(


Av Larsson - 21 december 2010 04:11


Snart kommer han. Tomten, alltså. Oh, så jag ser fram mot alla klappar!! Jag har ju verkligen jobbat på detta med att vara snäll. Rent ryyysligt snäll har jag varit och det fleeera gånger. Jodosåatt, nog borde det bli utdelning denna jul, alltid. :)


Utdelning var det redan i helgen faktiskt. Jag gjorde en snabbvisit på Stora Stockholm och fick diverse gratisprodukter från olika hundmatsleverantörer. Man kunde inte annat än säga; Tack!

Och eftersom man "tjänat" så mycket pengar på alla gratisprodukter så hade man ju en rejäl slant att handla annat för. Tänk så bra det kan bli ibland ;)


Om kvällen bjöds det på mat & prat hos Granne. Rådjur med vidhängande rödvin som riktigt smälte i munnen. Man kunde inte annat än säga; Tusen tack!!


Annars handlade väl helgen mest om snö, snö och mera snö. Tog jyckarna (ja, inte Gurra då) för en sväng i skogen. Med snö upp till knäna och nordanvinden vinande runt öronen föreslog jag att vi skulle leka Barnen från Frostmofjället men Quba ville inte vara get så det blev inte mycket av den leken. Istället gick vi hem och hade Soffpotatismästerskap. Här gick jag ut som solklar segrare och utdelade pris till mig själv i form av en stärkande eftermiddagslur. Tänk så bra saker man kan vinna ibland ;)


Måndagen gick i stort sett i samma snötecken. Skotta, skotta, skyffla var det som gällde om man inte ville köra fast. När hotet om fastkörning var avvärjt övade Quba Vedhämtning. Han börjar bli riktigt duktig och det glädjer mig stort eftersom SMHI har lovat kyla med stort K i mitten av veckan!


I mitten av veckan ska Gusten till veterinären för att ta bort sina stygn och jag ska till frisören för att ta bort lite överflödigt huvudhår. Sen blir det även ett julbad och sen...ja, sen kan Tomten komma!


  

Tur

Av Larsson - 17 december 2010 14:49


Hade jag inte tur idag så säg? Jomenvisst, när jag som bäst skulle börja fösa & ösa bort all snö som dråsat ner under natten så dyker plogbilen upp och utan att jag ens bett om det så plogas även min infart!! *LYCKA!!!!*


     




En annan sak som jag också kan glädjas åt är att jag i januari kommer att börja på universitetet! Jodå, jag ska läsa Foto & Visuell kommunikation. 

Så bli inte förvånade om det fr o m slutet av januari inte står ett enda skrivet ord i denna blogg. Jag kanske bara lägger ut bilder som ni får tolka! Oj, oj, oj...ska inte DET bli kul, så säg?!? :)


Nu har jag inte tid att sitta vid datorn längre måste hjälpa Grabbarna att skriva önskelista till Tomten.

  

Av Larsson - 14 december 2010 23:53


  


Efter badet så stundade då operation för lille Gusten. Jag lämnade in honom tidigt på fredagmorgon och fick sen vänta hela långa dagen *de vet då att göra tillvaron spännande för en, suck!* innan veterinär ringde och berättade att allt gått enligt plan *mycket, mycket bra!!*


Gus fick stanna över natten men vid lunch på lördagen fick han komma hem. Kan säga att det var en ganska groggy jycke som vinglade in över tröskeln. En groggy jycke som var iklädd "brynja", bandage och morfinplåster!


  

Tulle liten, mattes bästis!


Nåväl, groggy eller ej, så kändes det sååå mycket bättre att ha honom hemma. Att det innebar 24-timmars jour, sova på golvet, mata med sked osv, DET gjorde ju inget!


Vad har man då gjort med Gusten? Jo, man har....


 

tagit ben från bogen som transplanterats in i hasen och man har...


   

opererat in (= skruvat fast) en skena som ska stabilisera hans has.


I måndags var det dax för bandage- och plåsterborttagning  (som tur var slapp vi åka till "storkliniken" utan kunde gå till "vår egen" veterinär *lycka!*). Kan säga att det uppskattades stort av Gusten och det tog inte många timmar förrän han var sig själv igen. Nästan iaf, för helt klart är han ju påverkad av sitt nyopererade ben. Kan tro att det gör ganska ont. 


Nästa gång vi åker till vet är den 23:e dec då det är det dax att ta stygnen. Då ska vi också gå igenom hur själva rehabilitering ska gå till.


Nu gäller det att han ABSOLUT INTE får hoppa eller halka eller på annat sätt, knäcka till sitt ben. Inomhus gäller att förse hala golv med ohala mattor och utomhus gäller Koppel på! i minst tolv veckor!

Jo ni, gott folk, här pratar vi UTMANING med stort U. Att hålla en vätte i allmänhet, och Gurra Gasell i synnerhet, i koppel utan hopp och studs och tjo och tjim - det kräver sin man!


Men eftersom jag är kvinna så blir det nog inga problem....*blink, blink*


**********


Under tiden Gusten låg på operationsbordet så testade Ysterkvistaren några nya sovställningar.


Tillsammans är det för trångt-stilen


Prins(sessan) på ärten-stilen


Pippi Långstrump-stilen


När Gusten väl kommit hem fick Ymer överge soffan till förmån för sin sjuka lillebror.


För soffan MÅSTE man få ha ensamrätt till när man är sjuk, säger Gusten och tillägger, och sen MÅSTE man få äta onödigt många kex!


Och som den väldresserade matte jag är, så bakade jag raskt en hel hoper med kex.


   


Om ni också vill vinna hundens totala beundran så kommer receptet här;


GRABBARNA GRUS' GALET GODA GROVKEX


1 liter bujong (valfri smak)

en rejäl klutt med honung

2-3 morötter, grovrivna (broccoli, äpple, ost funkar också)

1 dl råg- eller vetekross

1 dl vetegroddar

1 dl linfrö

5 dl rågmjöl

5 dl grahamsmjöl

ca 1 l vetemjöl - degen ska bli ganska stabbig


Kavla ut degen (lagom tjockt :) och använd kakmått för att ta ut kexen, lägg på plåt och in i ugnen i 175 grader i ca 30-35 minuter. Kexen ska bli hårdgräddade men inte brända. Känns de lite sega, låt de ligga "på tork" i ugnen i någon timme i 100 grader och "Varmluft".


Lycka till!



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards