Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 5 december 2010

Ett händelserikt år

Av Larsson - 5 december 2010 21:18


Snart är detta år tillända. Ett händelserikt år i mina mått mätt. Snöskottning, presenter, flytt, ombyggnad, kalas, resa, nya vänner, gamla vänner, shopping och förkylning. Eller rättare sagt, förkylningAR!! Ett tag i början av året var jag nästan övertygad om att jag såg döden i vitögat. Visade sig sen vara ett berg av näsdukar, men likafullt en skrämmande syn!


Nåväl, jag kryade till mig men istället insjuknade Ymer. När det efter tusen våndor blev stabilt med honom då trampar Gusten av en sena i framtassen. Samtidigt insisterar ögondoktorn på att lägga mig under kniven eftersom jag fått någon märklig liten utväxt på ögonlocket.


Suck, pust, haltande gång och några stygn men sen är vi friska igen, både Gusten & jag. Ymers status är fortsatt stabil och Quba är hälsan själv. Man hade ju önskat att detta tillstånd skulle fått råda, att vi haft vår beskärda del av oflyt men en högre makt ville annat.


Den högre makten visade sig vara Quba.


Han och Gusten blir en dag okontanta över äganderätten till en tjurmuskel och olyckan är ett faktum. Gusten får fyra rediga hål (efter hörntänder) i det ena bakbenet och skadar hasen på det andra. Jämmer & elände! :(

Efter lite omvårdnad läker såren snabbt och snyggt medan hasen inte kryar på sig ett dugg. Vi blir remitterade till ortoped på Södra Djur som konstaterar att Gustens has måste opereras. 


Jaha, vad säger man?


Ja, man säger så klart Ja, tack!  till operation eftersom man vill att liten Gurra ska bli både kry och rask. Inte för att han på något sätt har slagit ned på tempot bara för att han har en trasig has. O nej, o nej han är lika glad och pigg och alert som vanligt :) men om hasen lämnades åt sitt öde skulle det medföra pålagringar som i sin tur skulle medföra smärta och mycket troligt, även att Gusten skulle sluta använda benet. Och en trebent hund är absolut inget jag önskar!


Alltså blir det operation och den går av stapeln fredag den 10 december. Veterinärens plan är att sätta dit en metallplatta som hålls på plats med några skruvar. Detta kommer att stabilisera hasen och hindra den från att röra sig sidledes. Gusten blir kvar ett dygn efter ingreppet och efter 10-14 dar gör man röntgen för att se hur det läker. I samband med detta tar man stygnen. Därefter påbörjas rehab.


Veterinären var full av tillförsikt och menade att utsikterna var mycket goda för att Gusten skulle bli fullt återställd i benet.


- Glad och positiv jycke med förvånansvärt mycket muskler, så jag ser inte att det här ska bli några problem, sa veterinären och klappade Gurra på huvudet. Gurra själv sa inte mycket eftersom han var drogad och befann sig i en annan värld. Förmodligen en som bara beboddes av tikar ;)


Där är vi alltså nu.


Är det då någon osämja mellan hundarna efter detta, kanske någon undrar och svaret blir: Nej, allt är frid & harmoni. Jag vill nog se det som en inte alldeles ovanlig händelse när det gäller grabbar, ibland tar de till "nävarna" för att lösa meningsskiljaktligheter ;) Sen är det ju tokigt att det som i detta fallet, handlar om en som väger 13 och en som väger 40 kg. Det blir liksom inte en jämbördig kamp, om man säger så.




Såren på höger lår har som sagt läkt jättefint och "stödstrumpan" på hasen hjälper kanonbra i avvaktan på operation. 


- Här vilar inga ledsamheter! gläfser Gurra och skuttar runt i mjuka snön.  


Nu hoppas jag INNERLIGT att detta är det sista jag ser av sjukdom/skador detta år och att 2011 blir ett år där jag & Grabbarna kommer att vara ett föredöme vad gäller hälsa och sundhet!!

 
 
Jeanette och Dino

Jeanette och Dino

6 december 2010 08:09

Men stackars liten Gurra. :( Och stackars liten Larsson som ska behöva oroa sig för sina fyrbentingar. :(
Men nu MÅSTE eländet vara till ända för er del, ja det har jag med bestämdhet bestämt! Kramar!!!

http://jeanettesochdinosblogg.blogspot.com

Larsson

6 december 2010 18:48

Bra där Jea!! Känns tryggt att du tar tag i detta och bestämmer. Phu, nu kan jag andas ut! *känner lättnad och firar med glögg & pepparkaka*

 
Jeanette

Jeanette

6 december 2010 08:12

Ja, ditt år har varit fylld med lite för mkt händelser kan jag tycka,... ja de mindre bra då ;-)

Hoppas o tror Gurra G blir frisk o o-sjuk snabbt igen.

Pussa doggisarna på nosen o ge dig själv en julkram från oss i skåneland!

Kram

http://www.dizza.se

Larsson

6 december 2010 18:37

Åh, skånska kramar som jag tycker då mycket om! Tack! :)

Nu satsar vi allt på att 2011 bara blir bullar & ballonger och att vi kan få till en träff. Visst då?

 
Irene

Irene

6 december 2010 08:46

Men lille Gusten då! Här kommer minsann att hållas tummar, både för att operationen ska gå bra och för att ni nu ska se 2011 an med tillförsikt. 2011, det kommer att bli året då frolic, rödvin och chokladpraliner kommer att regna som manna från himlen, då skogspromenaderna blir långa och underbara och då inte minsta lilla näsduk kommer att synas längs er väg.

Sen vill jag bara säga att Gusten ser ganska macho ut i sitt bandage, brudarna kommer att hänga i klasar runt halsen på honom. Ja i alla fall de mer kortbenta av brudarna i alla fall, annars kanske just det där med att "hänga" blir lite svårt.

Jag är inte helt säker heller på om det bara är är grabbar som löser tjurmuskeldispyter tandgripligen. Försök att ta en chokladbit från mig och se vad som händer...

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

Larsson

6 december 2010 13:54

Haha...jag skulle inte drömma om att försöka ens! Nej, jag är en generös människa och låter andra ha sina praliner ifred. Om jag inte med list kan tillskansa mig de, förstås ;)
Gusten håller med dig i detta med "macho". Han tycker att några ärr m m bara gör gott för hans image! Om jag känner honom rätt så kommer han stolt visa operationsåret för alla som vill se. Och även de som inte vill :)

 
Ingen bild

Utmanaren

6 december 2010 09:29

Det enda man kan säga är att 2011 bara kan bli ett friskare år för er alla!
Skickar varma kyra-på-er-kramar!

Larsson

6 december 2010 13:44

Ja, så MÅSTE det bli!

 
Solan

Solan

6 december 2010 11:27

Vi skickar jättemånga krya på dig kramar till "gurra".

http://superninja.bloggagratis.se

Larsson

6 december 2010 13:38

Tack snälla!

 
Bitte

Bitte

6 december 2010 11:56

Men det här var ju ingen rolig läsning, även om den är positiv vad gäller prognos. Är det månne till någon tröst om jag säger att även tjejer (tikar) löser sina problem med huggtänderna ibland. Nu håller vi i alla fall alla tummar och kan bara föreställa oss hur Gurra ska jäsa i soffan som konvalecent.

http://www.dietdog.se/dogblogg

Larsson

6 december 2010 13:36

Jo absolut är det lite tröstande! Tankarna går ju lite och man känner ibland att man är en dålig hundägare. Man undrar hur man tänkte när man skaffade tre hanar och dessutom av skillda storlekar. Sen går förnuftet in och man inser att olyckor... ja, de händer ju.

 
Ingen bild

Lars P

6 december 2010 14:30

Tycker mej se Gusten ligga i bästa soffan med fjärrkontrollen och godisskålen inom räckhåll !! Ha det bra både två och fyrbenta !!!

Larsson

6 december 2010 18:34

Haha...den synen tände Gusten på :)

 
Ingen bild

A-K

6 december 2010 15:29

Nädu Larsson inte är du någon dålig hundägare inte, tror inte dina grabbar kan ha en bättre matte sådeså!!

Larsson

6 december 2010 18:30

Snällt sagt, du A-K! Och eftersom det är du som säger det så väljer jag oxå att tro på det :)

 
Förföljar´n

Förföljar´n

6 december 2010 17:02

Stackars Gurra! Krya :)

http://www.weird-life.bloggplatsen.se

Larsson

6 december 2010 18:23

Ja, låt oss hoppas att det här kommer att gå som en dans!

 
Ingen bild

Emelie

6 december 2010 17:53

Nej men stackars liten - jag haller tummarna allt vad jag kan for ett snabbt tillfrisknande (och ett mer veterinarfritt 2011).

Larsson

6 december 2010 18:17

Tack snälla för hälsningen!

 
Anna

Anna

6 december 2010 20:42

Nämen stackars brorsan, att dela hushåll med en stooor schäfer kan inte alltid vara så lätt,om man är en lite Gurra...

Här har vi ju "Draken" även om hon har hållit sig lugn på sistone. Puffar och pyser lite om henne ibland, men för det allra mesta är hon snäll ;)

Asko skickar krya-på-sig hälsningar till brorsan!

http://www.freewebs.com/stubbochsvans

Larsson

7 december 2010 10:41

Haha..."pysande drake", ja de har det inte för lätt våra vättar.

Gusten tackar brorsan för hälsningen!

 
Kerstin

Kerstin

7 december 2010 10:17

Fy, vilket år. Hoppas Gusten blir bra nu. Nästa är blir ett superfint år ska du se. Det kan ju bara bli bättre, eller hur!

http://kerstinnilsson.blogspot.com

Larsson

7 december 2010 10:30

Absolut är det så, Kerstin, bättre är det enda det kan bli!

 
Ingen bild

Fru uppfödare

7 december 2010 11:14

Lilla Gurra Aktersnurra, där hade Du tur att det stannade med benskador. Ryser vid tanken på vad som kunde ha hänt. Tänker på lilla Ulla Bella.
Vi i barndomshemmet önskar Er alla i stugan ett friskt och lyckosamt 2011.

Larsson

8 december 2010 21:07

Hu ja, såna tankar vill vi ju INTE tänka :(

Nej, nu tänker vi så här; Operationen kommer att gå så bra, så bra och liten Gurra blir rask innan vi hinner säga västkustskjuts :)

 
Jenny

Jenny

8 december 2010 22:54

Heja morbror det här fixar du! ALLA ska få ett mycket mycket bättre och friskare år nästa år!

http://www.nejmensnartkanske.se

Larsson

8 december 2010 23:44

Haru sagt de´så tror vi på´t!

2011, here we come!!!

 
Qsinen

Qsinen

10 december 2010 16:21

Men käre tid! Händelserika år går till historien, anar att ni just avverkat ett sådant. Från småland kommer medkänsla och gigantiska önskningar om ett harmoniskt nästa år. Läser ju inläggen i "fel" ordning så här sitter jag med ett stort fett gapflabb i ansiktet efter SJ-historien och faktiskt så är ju 2010 nästan helt passerat och 2011 laddas för fullt. Och kanske det året också går till historien fast då i en helt annan klass för eländesklassen blir hard to beat! På med brallorna och hatten och glid vidare.

http://www.dogart.se

Larsson

10 december 2010 22:19

Just så, nu är det bara Framåt, framåt!! som gäller :)
Här kommer hatt & brallor att göra stor nytta, det är jag helt säker på!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards