Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 25 december 2010

Tema: KYLA

Av Larsson - 25 december 2010 22:31


Eftersom isproppen fortfarande är kvar i varmvattenledningen återstod bara för mig att duscha i det enda vatten som kom i kranen... (innan jag fortsätter vill jag flika in en varning;


GÖR INTE OM DET HÄR TRICKET DÄR HEMMA ! ! ! !


...nämligen det kalla.


FLÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄMT ! ! ! ! ! !


Alltså, fram till idag har jag nog inte förstått hur kallt kallvatten egentligen är. Kommer att ta lååång tid innan likstelheten släpper vill jag lova!


* * * * *


När vi ändå är inne på tema kyla, jag var ute och fotade häromdagen och försökte få till bilden med stort B. Nu uteblev den men det blev lite annat gott & blandat.


Vad i all sin dar....VAD är det som lyser där mellan grenarna?


Men men, det är ju solen! Visserligen lite blek men ändock.


Grabbarna (minus Gus) och jag går ut för att skåda detta rara fenomen.


Den gnistrande snön ligger djup. Väääldigt djup i en vättes mått mätt!


- Hur går det Ymer? För det ÄR väl du, Ymer??


- Klart det är jag! Och nog går det alltid. Men sakta. Jädrigt sakta!!


- Pust, skönt att vara tillbaka på skottad yta.

   

- Och nu ger du ATTAN i att kasta bort min boll. FÖRSTÅTT ! ! !


En som däremot bönade och bad om att få något kastat, var Quba och....


han sprang/pulsade/plumsade ut och....


kom tillbaka. 


Igen. 


Och igen. 


Och igen.  


Och IGEN!


Ibland är han outtröttlig den lille Qubanen :)


* * * * *


Jag ska ju på "fotokursen" lära mig om bildkommunikation och tänkte tjuvstarta lite och ber er läsare (och "tittare" ;) om hjälp. Jag har valt ut två bilder och undrar nu:

Vad säger de er?


Jag blir JÄTTEGLAD om ni skriver en kort kommentar.


Här kommer bilderna:


Bild 1


Bild 2

    

  

 
 
Jenny

Jenny

26 december 2010 09:15

Bara för att det är du Larsson, ska jag dela med mig av mitt bästa tips i tider utan varmvatten (såna har vi nämligen haft några stycken här nere på farmen i söder). Ta fram den största grytan du har och kok upp vatten på spisen. Blanda sedan varmt och kallt kranvatten till en behaglig temperatur i expemelvis vattenkanna, litersmått och dylikt så du har med dig kanske tre liter in i duschen. Sen gör du som du brukar förutom att vrida på kranen, du förstår att här kommer kannorna in i bilden! Prova! Du kommer inte att bli besviken! Inte efter att ha duschat helt kallt...

http://www.överlevamedkallvatten.nu

Larsson

26 december 2010 19:20

Tack för tipset!
Nu har jag själv också ett tips; man går helt enkelt över till grannen och lånar både dusch och varmvatten. Fiffigt va´? :))

 
Jenny

Jenny

26 december 2010 09:18

Bild 1: blek, väldigt kall vinterkyla.
Bild 2: Action!

http://www.fototyck.com

 
Ingen bild

Karin med Y,D och A

26 december 2010 10:33

Bild 1; Jag har sett dig! Vet att du kommer att försöka ta den.
Bild 2; Men snälla, jag ber dig, KAMPA MED MIG

 
Ingen bild

Lars P

26 december 2010 14:39

Min kommentar till dom två bilderna är Två jätteglada hundar som gillar snö !! Angående bild nr tre i raden så ser jag att det finns fina rallyvägar i Dina trakter !!!

Larsson

26 december 2010 19:06

Jojomensan, finfina rallyvägar! Och det är inte utan att man ibland antar skepnaden av Kankkunen alt Mäkinen när man gasar sig runt i kurvorna :)

 
Kerstin

Kerstin

27 december 2010 07:02

Bild 1: Liten lycklig hund i snö.
Bild 2: Stor lycklig hund i snö.

För övrigt tycker jag att det smartaste var att gå över till grannen och duscha. Men hur länge ska du behöva leva med ispropp egentligen? Himla opraktiskt.

http://kerstinnilsson.blogspot.com

Larsson

27 december 2010 13:54

Jaadu...säsongen för isproppar sträcker sig väl fram till....april. Typ.
Om jag nu inte kommer på ett sätt att avliva eländet, för då kan det ju gå snabbare.

 
Irene

Irene

27 december 2010 09:52

Dusch i kallvatten? Det är väl sånt som ger hår på bröstet? Hu!

Vad beträffar bilderna;

nr 1; vaksam påpasslighet; "kom inte hit och försök sno min boll!"

Nr 2: Energi; "Snö? Har jag inte märkt något av!"

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

Larsson

27 december 2010 13:42

Hår på bröstet?!!? Vad blir det sen då, nytt namn?
F-n, jag vill inte heta Lennart...

 
Ingen bild

Utmanaren

28 december 2010 09:17

Men va klagar du över..?! Du HAR ju iaf vatten! Det är mer än vad jag haft sedan julaftons morgon.
Här snackar vi vildmarksliv på riktigt. Varje morgon rullar jag mig i snön, tvålar in mig, lägger en inpackning i håret och väntar några minuter innan jag "sköljer" ur det med hundra meter snösim.
DET ger hår på bröstet. Och på magen...och på ryggen... och benen.....börjar även skönja en mustasch och ett litet pipskägg....
(bannade vattenpump!!! Varför paja på självaste dopparedagen?!)

Larsson

28 december 2010 10:48

Helt klart, när du berättar det här så inser jag att det jag har är ju rena ilandsproblemet! STACKARS DIG!! Jag ska genast lobba för en lagstiftning att pumpar INTE får gå sönder. Någångång!!!!

Ring om du vill gråta ut!

 
Anna

Anna

29 december 2010 08:20

Fjärrvärme säger jag bara - åh, vad jag gillar fjärrvärme, inga frusna vattenledningar där inte! När man som jag är uppvuxen i ett hus från 1835 med vedpanna som enda uppvärmning så blir man lycklig varje gång man går upp på morgonen och det faktiskt är VARMT i lägenheten :)

http://www.freewebs.com/stubbochsvans

Larsson

29 december 2010 19:44

Fjärrvärme, sa du. Hmm...det ska jag kolla upp. Kan väl inte vara så svårt/dyrt/omöjligt att få sig en släng av fjärrvärme i skogen?
Jag menar, kan man flyga till månen så...

 
Ingen bild

Fru uppfödare

29 december 2010 11:15

Bild 1: KALLT !!!!
BILD 2: KALLT !!!!

God fortsättning! Lennart är väl ett snyggt namn!

 
Bitte

Bitte

29 december 2010 16:28

Och här är bidraget från den Flyingska juryn:
Bild 1: – OK, jag tittar rakt fram, jag ser pigg och alert ut och om exakt tio sekunder spottar jag ut bollfan och går hem.
Bild 2: – Det var inte så många barn i pulkabacken, matte, så vi får dela på ett lårben, alla tre.

http://www.dietdog.se/dogblogg

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards