Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 30 januari 2011

Ledig vecka sjunger på sista versen

Av Larsson - 30 januari 2011 17:47


Det är allt bra tur att man har ett jobb! Och att man får gå dit mellan varven!

För återhämtning ;) Det har nämligen varit mycket av det mesta denna vecka. Bl a var det simträning för Gusten i tisdags. Den gick betydligt bättre än Gåträningen, kan jag säga :)


Det har också varit en vecka fylld av middagsgäster och kaffefrämmande, vilket ALLTID är lika trevligt!

Middag har även ätits hos gammal granne. Vilket var mycket trivsamt! Framförallt var det skoj att få tjata lite byggprojektering. Jovisst, förstår ni - nu är jag på gång med planering av utbyggnad. Det är ventilation hit och golvbeläggningar dit och det är konstruktioner och byggritningar så det räcker och blir över! Ska bli väldigt spännande att se slutresultatet. Själv blir jag inte förvånad om det blir en variant av Villa Villerkulla :)



Ett annat sak som startat är Projekt Avverkning.

 



Detta för att det är så in i vassen mycket träd nere vid sjön så man ser ju knappt ut över sjöspegeln!



För att åtgärda detta anlitade jag en liten Motorsågsman som jag skickade ut i skogen med ett glatt; Såga!



Och iväg gav han sig och...



...och började såga för allt vad tygeln höll!



Innan man hann blinka hade hade styckat upp aspen i lagoma bitar. Geschwint!



Ymer, som också vill vara som de "stora grabbarna", han hjälpte till. På sitt sätt ;)



- Må vara att han har en motorsåg men jag har tänder. Stora, starka såna, faktiskt!!



Se sån STOR hög med ved det blev!



Av allt ris byggde vi en gigantisk kase (även om den på bilden ser ut att vara mindre än ett vasstrå ;) som vi ämnade elda upp.


- Sätt fyr! uppmanade jag den lilla Motorsågsmannen.



Men här missförstod han helt uppgiften!


- Nu tänkte du allt lite tokigt va´, sa jag hurtigt till den lille Motorsågsmannen och insåg att jag nog fick ta om övningen från början.



- Titta!! här har du belöningen och VAD skulle du göra för att få den? sa jag lite retsamt, samtidigt som jag pekade på kaffekorgen.



- Vad sa du? Är det dax för belöning?? Super, jag är JÄTTESUGEN!! 

 

Suck!!!




Nåväl, nu hade den lilla Motorsågsmannen förstått uppgiften (man ska ALDRIG undervärdera en god belöning ;) och löste uppgiften galant!




Strax var vi alla påtända...  

 


och satte oss för att njuta av kaffekorg i brasans sken.



Oh, så bra det blev! Inga träd eller buskar som skymmer utsikten :)



När Ymer väl fått sitt fika så ville han göra annat. Han gav sig iväg för att leka...



..."Moses i vassen"


Quba han ville hellre leka kurragömma.



- Hi hi, här hittar de mig ALDRIG!!!

 

När de tröttnat på de lekarna så gick de över till att leka med pinnar.



- Hmm...undras vilken jag ska ta?



- Inte den här iallafall för den är MIN! Bara så att du vet!!!!



Som synes så finns det MASSOR av ris kvar. Ris som måste släpas, dras och läggas på hög. 


Är det någon därute som känner för ett kvistigt uppdrag, så hör av er!! 

Jag erbjuder vacker arbetsmiljö, ergonomiskt utprovade jobbarkompisar och en ersättning som ni inte sett maken till sen det gamla feodalsamhället!


  

  

 
 
Irene

Irene

31 januari 2011 19:06

Alltså... du kanske har betalat Motorsågsmannen en saftig slant så jag tvekar att säga det här; men om första bilden visar "Detta för att det är så in i vassen mycket träd nere vid sjön så man ser ju knappt ut över sjöspegeln!" så vill jag bara påpeka - vågar jag säga det?! - det där är inte träd, du Larsson. Det är typ vass och sånt. Känns onödigt dyrt med motorsåg för det...

För övrigt kan jag släpa ris, bara jag utfodras med kanelbullar. Många.

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

Larsson

31 januari 2011 21:28

Men Irene, DET vet du väl att det är högt i tak i denna blogg! Jamen herregud, här vågar vi både det ena. Och det andra.
Fast mest det ena då ;)

Åter till bilden; jodå, jag vet att det rassliga på bilden är vass men nu ville jag koppla bilden till ordvalet "vassen" eftersom koppling "många träd" till bild med många träd känns så...så träigt...

Jodåsattsåneja´ ;)

Till sist vill jag tacka för att du anmäler dig som frivillig till rissläpandet.
Jag börjar baka NU!

 
Bitte

Bitte

31 januari 2011 20:30

Ja, och här sitter jag och undrar: hade jag – i ditt läge – skickat ut motorsågsmannen I SKOGEN!? Och med "i ditt läge" menar jag: kraftkarl, snygg ända, Härligt Manligt Brutal. Va, vad sa du... en hundblogg? Jaha ja, förlåt då, jag bara tänkte...

http://www.dietdog.se/dogblogg

Larsson

31 januari 2011 21:14

Ja...alltså, det är så här; motorsågsmannen är upptagen! Och med "upptagen" menar jag att han ingår i grannens "stall". Eller ja, stall och stall - det har hon väl inte. Inte med motorsågsmän iaf. Inte med "män" överhuvudtaget, om jag ska vara noggrann. Och det ska man ju. Vara noggrann, alltså. SÄRSKILT när det gäller sånt här!

Hade det nu (mot förmodan) varit på annat sätt så hade din undran inte uppstått. Och detta av den enkla anledningen att jag inte skrivit något inlägg om det! ;)

 
Ingen bild

A-K

31 januari 2011 21:38

Hmmm undrar över ersättningen, låter som du tänker betala in natura :-) Erbjuder du en smarrig smörgåstårta kan jag komma på stört och flytta på några små riskvistar!

Larsson

1 februari 2011 01:33

Nääe, ni läser ju bloggen som f-n läser Bibeln!! Är det inte "brutalt maskulint" så är det "naturabetalning" *himlar med ögonen*

Å allt för att jag publicerade några bilder på en motorsågsman!!! Herregud, läser han det här så kanske han blir så dryyyg så jag får slanta upp halva hemmanet för att få den uschliga veden sågad.

Har ni tänkt på det????

Men visst, ska jag nu ändå rulla bullar så kan jag väl svänga ihop en smörgåstårta oxå ;)

 
Jeanette och Dino

Jeanette och Dino

31 januari 2011 21:40

Snygg ända? Har Bitte röntgenblick eller?
Hur kan hon se den på motorsågsmannen?

Det måste vara Ymers hon menar.

http://jeanettesochdinosblogg.blogspot.com

Larsson

1 februari 2011 01:18

Det tror jag också hon menar.

Fast...tja, hon är ju nästan-allt, kanske att hon även är begåvad med röntgensyn?
Eller också har hon bara livlig fantasi. :)

 
Ingen bild

A-K

1 februari 2011 07:49

Näää jag tycker inte om brutala maskulina typer, tacka vet jag en mjuk och snäll skogsarbetare som Ymer :-) Undrar förresten om det fanns smörgåstårtor i det gamla feodalsamhället?

Larsson

1 februari 2011 19:38

Jag har bestämt för mig det. Men det var ju ett tag sen och mitt minne är ju inte det bästa ;)
Nåväl, det får vara hur det vill med den saken, vill "arbetarna" ha smörgåstårta då ÄR det smörgåstårta som bjudes :)

 
Ingen bild

A-K

1 februari 2011 19:44

Mmmmm kan rishögen ligga kvar tills i sommar, då kan jag tillbringa mina fyra semesterveckor med att äta smörgåstårta!

Larsson

2 februari 2011 01:23

Klart jag kan spara en risig hög till dig!
Men om det finns nåt kvar av smörgåstårtan, det vette tusan ;)

 
Ingen bild

Fru uppfödare

2 februari 2011 12:06

Här tror jag att jag får rycka in och tolka lite åt lilla Ymer Ysterkvist. Ser Du inte att han försöker visa Er att ris och ved eldar man INTE upp bara så där. Först gör man flis av det för det VET Ymer, han är en äkta CHIPSMAKERS.

Larsson

5 februari 2011 00:17

Jamen, naturligtvis är det så!!
*Herrejösses ändå, ibland är jag mer än lovligt blond!*

Nästa rishög ska jag inte fjutta på, jag lovar! Jag sätter grabbarna Chipsmakers på att flisa den istället.

SEN eldar jag upp den :))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards