Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under juni 2011

Av Larsson - 28 juni 2011 03:26


...har jag verkligen haft två (2) veckor ledigt?


Det känns liksom inte så. Nääe, absolut INTE.

Det känns mera som att jag gick hem från jobbet och...ja, sen var jag tillbaka igen. Bara sådär!


Visst, jag har hunnit måla, kört vedklyv, simmat hund, torkat Hjalmar, hälsat på Snälla Tanten, haft besök av Sotaren, varit hos frissan, burit hem ett otal burkar färg, tittat på regnet och firat midsommar.

På tal om midsommar - Quba, som inte har så stor erfarenhet av firandet av denna högtid, fick följa med till den lokala midsommarstångsresningen.

Kan inte påstå att han blev särdeles imponerad.


- Jolligt skuttande kring lövad pinne!!!! Nämen, ge mej en broms, sa Quba och lyfte på benet.


Istället åkte vi hem och dukade fram sill & dill & vispad sockersöt grädde & röda goa gubbar och sen lade jag sju verktyg under kudden och drömde om min tillbyggnad.


Men jag undrar så; vad gjorde jag all den övriga tiden? Om jag nu verkligen har haft 14 jobbfria dagar...


Av Larsson - 20 juni 2011 05:24


Vad säger du Gusten, känner du för att leka lite?


Jorå, leka e liksom min grej det!


Tänkte väl det. Vi tar med oss ditt nya pälsdjur och går ner på ängen.


Ja, å ja tar med mej tungan!

 

Nu var det inte bara Gurra, pälsdjuret och tungan som hängde med. Nej, även Ysterkvistaren ville vara med på ett hörn. Och innan vi hann blinka hade han lagt beslag på djuret i fråga.


Nu skulle det utdelas...


en rejäl... 


 

omgång!!


Gurra blev inte ett dugg imponerad av Ysterkvistarens s k omgång.


Kallar du det där omgång?!?  MOOOHAHAHAHAHAHA!!!!!


Ro hit med pälsstycket så ska ja visa hur en omgång ska se ut!


Ta ett redigt grepp...


å jag-e-banne-mej-skvatt-galen-blicken och sen...



sen ere bara å....



D Ö D A ! ! ! !



DET kallar jag omgång!! Inge mera liv var e....

 

 

Tänk, så vän på ytan och så mordisk i sinnet... could he be a devil in disguise???

Av Larsson - 19 juni 2011 21:49


Lägger första semesterveckan till handlingarna och betygsätter den enligt följande;


Väder - G - tja, kunde ha varit värre.


Mat - IG - myyycket filmjölk blev det.


Dryck - VG - kaffe varvat med vatten, kan aldrig bli fel!


Umgänge - MVG - jodå, från arla morgonstund!!


==========


Lite fotograferande har det också blivit.


Det är INTE roligt att bli överraskad av regnet när man heter Hjalmar!




Det är roligt när solen skiner och det lyser rött i allt det gröna!





Det är roligt när det är livat i holken.






Det ÄR roligt att titta på när andra arbetar :)





Det är roligt att fota så bakgrunden lutar :))


 


    

Av Larsson - 13 juni 2011 06:02


och då har jag fjorton dagars ledighet framför mig!


  J U B E L ! ! !   


Ooh, vad jag ska måla och träna hund och klyva ved och snickra och plantera och fira midsommar och köra flismaskin och fota och tvätta bil och plocka blommor osv osv osv.


En riktigt avkopplande semester med andra ord.


När vi ändå är inne på "avkopplande" - måste/ska/bör man installera handdukstork?

Ja menar, är det inte det väldigt mycket 2010?!?


    

Av Larsson - 13 juni 2011 02:58


När man ska bygga ut är det bra om man börjar med grunden. Och för att göra en grund behöver man gräva, och man gräver allt annat än grunt.



Jag satt förstås på första parkett, redo att rycka in med goda råd (host, host) om problem skulle uppstå.


Och rätt som det grävdes så hände det som man inte vill ska hända. Från ingenstans dök det upp en vattenledning och...ja, jag behöver nog inte säga mer...



När vattnet forsar, och det på HELT fel ställe!, då blir man lätt...man känner...man tappar...ja, man blir liksom lite %&%¤#"&#%&!!!!!


Och det blev jag och utbrast i ett; Oj! Så det vart...



Ska jag ringa Röris? frågade jag medan det spekulerades i vad? hur? och framförallt vad göra?



Ymer frågade också, fast det handlade mera om han kunde vara till någon nytta.



- Tjena gubbar, behöver ni hjälp?



- Hörru, hör du inte?? Jag frågade om ni behöver hjälp!

 

Ring Röris! blev svaret men det var riktat mer till mig än till Ymer.



Jag ringde och inom en halvtimme var Röris på plats och återställde ordningen. Eller iaf vattnet ;)


Att han var så snabbt på plats och kunde fixa allt gjorde att de andra gubbarna misstänkte att Röris faktiskt inte var en riktig röris.


 - Nämen det vet ju alla att ringer man en rörmokare så tar det två dagar innan han dyker upp. Och då tittar han bara! Sen åker han hem för att hämta grejer och på den vägen är det sen, sa Grävmaskinisten och sneglade skeptiskt på Röris.


Hahaha, ja ska det j*vlas så ska man iaf ha roligt åt det. Blir så mycket lättare då :)


Nåväl, efter denna lilla malör så fortskred allt enligt plan...



och vi kunde skåda berget i dagen.



Ymer som haft fullt sjå med att övervaka grävningen...



satt flämtande på altanen och kände stor lättnad att arbetet var klart.

ÄNTLIGEN kunde han ta rast - vila!


Nästa steg blir att gjuta plint. Det borde ju gå som en dans.... *hoppas, hoppas* ;)



Före 


Efter  

Av Larsson - 13 juni 2011 00:42



 



Gurra säger;


Himla schysst! Nu e ja´nästan jättefrisk.

Å den där pälsråttan va´ ju stencool,

ja´har redan dödat den minst sjuttiotolv gånger!!  


= = = = = = =




Av Larsson - 12 juni 2011 22:30

Jag hade en lekstuga på min tomt.


Det har jag inte längre.


Att den försvann var en förutsättning för att få plats med utbyggnaden.


Nu upphör ju inte lekstugor att existera bara för att man vill det.


Nixpix! Jag fick kalla in Herr Åkare.


Och händer det någonting hemma, oavsett vad det är (nästan) så håller Grabbarna sig framme. "Vad gör ni? Vad gör ni? Vi vill vara med!!" - läggningen har Gusten och Ymer (i SYNNERHET Ymer!) haft sen barnsben, Quba däremot har varit mer av en morsgris ;)  Därför var det lite skoj att se att flyttning av lekstuga triggade honom till lekinviter med för honom, okänd person.


Eller så var det för att han förstod innebörden av just lekstuga ;)


Hursom, när Herr Åkare påbörjade arbetet ville Quba vara med. 


- Hörru, gillar du bollar? Om du vill kan du få leka med mig.

 

 

- Leken går till så här; jag lägger bollen på marken och du kastar den. Kul va´?


Herr Åkare kastar bollen, Quba springer efter. På väg tillbaka hörs:


- Nää men du, försvinn inte nu, det är ju en kul lek ju!

 


- Vart tog han vägen???

 

 

- Hmm...får väl leta då. Han har säkert gömt sig på den här sidan...

 

När det sen blev tid för själva lyftet fick Quba hålla sig på altanen och...




ni må tro att hans ögon blev stora som tefat när stugan...



började stiga mot skyn!


 


Hej då, stugan!

Av Larsson - 12 juni 2011 20:49


Jag har sagt det förut och jag säger det igen; mina grannar är inte bara bra, de är bäst!


Ta följande som exempel:


  • Det är tidig söndagmorgon, så tidigt att klockan bara slagit 05.30
  • Jag befinner mig på jobbet, ett otal mil hemifrån
  • Grabbarna sova vid enslig gård (= de var ensamma hemma)
  • Grannen gör detsamma

DÅ BRAKAR H-VETET LÖS!!!


Himlen öppnar sig á la syndaflod light och det åskar & blixtrar som aldrig förr.

Granne vaknar - och det är nu det händer som skiljer god granne från megaunderbar granne - kastar sig ur sängen, sliter på sig kläderna och rusar ut till bilen och med en rivstart kör hon iväg hem till mig. Och detta för att hon vet att lilla Gurra  är FÖRSKRÄCKLIGT rädd för åskan.


Efter avslutat arbetspass åker jag hem och får hämta Grabbarna hos grannen.


- Gusten fick ligga i sängen bredvid mig och det var han nöjd med, säger granne.


Alltså, kan man bli annat än alldeles, alldeles varm i hjärtat av en sån omtanke!   





Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards