Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under augusti 2011

Av Larsson - 27 augusti 2011 22:32


Precis på dagen för ett år sen fällde jag kommentaren; Jävla skitteknik!


Idag ångrar jag det. Ja, verkligen!


Idag kan jag inte annat än utropa;  PRISA TEKNIKEN!!!   



Av Larsson - 24 augusti 2011 23:41


I söndags satte jag grannen i framsätet och styrde iväg inåt landet. En liten tur för att få se något annat än tallarna hemmavid.


Vi åkte och vi körde och rätt som det var uppenbarade sig den här skylten vid vägkanten...



"Värdshus", "Öppet" och "Älg" - det var ord som vi inte kunde motstå, hungriga som vi plötsligt kände att vi var.



Här har vi själva Älgen...



och här har vi själva menyn!


Inget att tveka om, vi gick in och satte gaffeln i allt vi kom över.


Efter en god stund kom vi ut från värdshuset, lätt pustande och med en, på gränsen till, vaggande gång.

Här prisade jag mig själv för det kloka valet av byxor med resår i midjan ;)

 


Vi fortsatte vår färd och kom så småningom fram till Kopparberg och fick syn på den här skylten...



Här var dock inte ordet "Servering" som lockade utan "Carmen". Vi stannade till och fick oss tre akter opera till livs. Kul idé att sätta upp en operascen i ett gammalt sågverk. Visserligen var väl inte akustiken helt optimal men herregud, det kunde ju ha varit sämre. Typ ingen stol att sitta på ;)


På hemväg sjöng vi;

"När jag har badat, Carmen torkat mig, torr e ja då, torr e ja då"  och kände oss så kulturella som bara två skogsboende hundägare kan känna sig.


Under helgen hade jag även tillfälle att skåda regnet som vräkte/öste/skvalade ner. Det blev VÄLDIGT korta rastningsrundor, om jag säger så. Istället myste vi ner oss i sängen alla fem (ja, inte katten ville katten va´ute!) och kontemplerade. Vilket i min värld, betyder att man tänker. Fast man vet inte riktigt på vad.


Efter helg kommer vardag och måndagen ägnades åt lång promenad med hundarna och sen en lång promenad med Quba. Den sistnämnda i lite finare område än vår "egen" bonnskog. Ett område där hundar måste framföras i koppel och där flanörerna kan beskåda ett och annat lantdjur.



Se, sicken pigg och välgödd liten gris!



Quba som är en klok hund fann den rosa (ehh??) grisen intressant. Kan också ha varit sättet att blanda lera och vatten som föll honom på läppen ;)


Nåväl, miljöträningen avslutades med ett kort träningspass. Detta skedde i anslutning till bilverkstaden där min fyrhjulsdrivna samtidigt fick en rundsmörjning. 

Där var bilar, där var folk, där var mystiska hål i marken och där var konstiga lukter men den svarte kämpade tappert och vi båda kunde åka hem nöjda över dagens prestation. Mattes bästa tysk, snart tror jag nog du är redo för högskoleprovet :)

Av Larsson - 17 augusti 2011 22:26




Nu när det har kommit fram att jag, trots min flytt "tillbaka till naturen", varken kokar soppor på mossor eller knåpar ihop näverskor så kanske några av er undrar;

Men VAD gör hon då? Hela dagarna??


Och som man undrar får man svar, iaf i den här bloggen ;)


Jag väljer att kalla nedan redogörelse för;


En helt vanlig dag


Kl 06.04 - klockan ringer, uppstigning. Tar gossarna på en morgonrunda sen frukost till de - kaffe till mig. Dusch.


Kl 07.00 - elektrikern kommer. Genomgång av de elektriska mackapärernas placering och de vedertagna facktermerna för dito (vilket tydligen INTE var mackapär ;)


Kl 07.30 - Byggare Bob kommer


Kl 07.40 - vattnar blommor, matar katten, bakar sockerkaka, kollar byggnadsbudget och försöker ringa Telia (fick liksom en liten släng av köabstinens)


Kl 09.50 - bankmannen kommer på hembesök. Jo, ni läste rätt! Här på landet har banken liksom en annan approach när det kommer till kundrelationer :)


Kl 11.30 - plåtslagaren kommer.


Kl 11.35 - jag och Marie tar en runda runt sjön tillsammans med Ymer, Gusten, Quba, Jammie, Putte, Ojoj och Jason.


Kl 12.45 - lunch & fika med plåtslagare, Byggare Bob och Marie. Elektrikern tackar nej till fika eftersom han precis ätit lunch.


Kl 13.20 - grannar kommer och hälsar på (förmodligen ditlockade av kaffedoften :)


Kl 13.45 - fattar ofantligt viktiga beslut angående fasadbelysningens placering.


Kl 14.20 - hämtar upp släpvagn + Marie + Hicka (a k a StigHelmer) i granngården, styr hemåt och lastar "restprodukter" från bygget och åker till återvinningen.


Kl 17.05 - genomför en husrannsakan i frysen efter möjlig middagsmat.  Finner och lagar dito till mig & Marie.


Kl 17.30 - utfodring av Grabbarna + tant Hicka.


Kl 18.00 - sippar på varsitt glas rött och känner oss mätta & belåtna :)


Kl 18.15 - mättnadskänslan har lagt sig och det blir kaffe med glass.


Kl 19.25 - elektrikern meddelar att han ämnar sluta för dagen. Jag höjer lätt på ögonbrynen men säger artigt; Jaha, tack för i dag då...


Kl 19.35 - min fasta telefon ringer och jag blir eld & lågor. - Lyssna Marie, hör du att det ringer?! utropar jag lycklig som ett barn på julafton. Jag låter det gå fram mååånga signaler innan jag svarar så att hon  v e r k l i g e n  ska få en chans att höra de ljuva tonerna men...tja, hon verkar inte bli så värst imponerad. Typiskt dagens ungdom!


Kl 20.20 - jag och Marie slår följe på kvällspromenaden. Först åt ena hållet med ett gäng hundar och sen åt andra hållet med ett annat gäng. Mina Grabbar hänger med båda gängen åt båda hållen.


Kl 21.15 - sätter mig på altanen och lyssnar på...tystnaden. Och på snarkande jyckar :)


Kl 21.45 - Hjalmar kommer hemdrällandes. Vill ha mat, mera mat och lite, lite kel. Sen somnar han och snarkar så läpparna fladdrar. Ljudet av allt snarkande tröttar så...


Kl 22.20 - går jag till sängs.


Kl 23.03 - släcker lampan och tänker; Hur ska det gå för Sverige när elektriker bara jobbar 12-timmarsdag?

 

Kl 00.30 - tänder lampan då Hjalmar högljutt meddelar att han vill/måste/behöver gå ut. Suck!! Irrar upp, irrar tillbaka, släcker lampan men den här gången tänker jag ingenting, jag bara somnar. Som en stock!!

Av Larsson - 14 augusti 2011 03:02


De senaste fjorton dagarna har jag stått i kö. Ja, inte riktigt hela tiden men gott och väl en eller två gånger per dag.


Man möttes av"Ni har plats 74 i kö och väntetiden beräknas till 39 minuter"  och när man härdat ut i kön och nåtts av "Ert samtal kopplas nu fram..."  så har det konstaterats att problemet man hade inte låg på vederbörandes bord och Bopp!! så var man tillbaka i kön. "Ni har plats 41 i kön och väntetiden beräknas till 17 minuter"...

 

Men för BÖVELEN ! ! !


Och så fortsatte det, samtal efter samtal efter samtal :(

 

Anledningen till köandet är det där käcka jag skrev i förra inlägget. Ni vet, allt det där om "håll i hatten" och "...inlägg i sån fart...".

Så här i efterhand kan jag hålla med om att det var ju ytterst korkat av mig att skriva sånt, jag borde ju förstått att Telia inte talar helt sant. Snarare sannolikt...


Nu ska jag inte trötta er med alla turer i denna inkopplingshistoria. Nej, jag kan komma på många mycket roligare saker att berätta än alla de könummer jag innehaft under de senaste två veckorna. Jag nöjer mig med att berätta att när jag sånär nått inta-fosterställning-spela-på-läppen-rulla-med-ögonen-stadiet kom det äntligen ett tut i min lur och jag kan numera stolt presentera mig som;


Larsson - innehavare av fast telefoni.



Joråsåattnogharmandetallt ;)



* * * * *


I övrigt kan jag berätta...


att det hände ruskiga saker i skogen i form av brand. Hugaligen!! :(


att överinspektörskontrollant Ysterkvist fått kalla in förstärkning för att klara övervakningen av bygget. 


att den extrainkallade hade ett eget sätt att MINImera svinnet av brädor :)


att Byggare Bob nog skämtade när han sa att innertaket nu var lagt. 

För det måste han ha gjort? Väl?? 

 

 

att ett besök hos Vedhandlaren resulterade i...


att släpet blev fullastat och... 


att Vedhandlaren själv tog sig tid för en guidad visning...


av all ved i vardande och...


att Vedhandlaren nog har anledning att klia sin huvudsvål med tanke på alla de högarna!


att jag och Grabbarna Grus hälsat på på Vättelägret och...


att regnet fullkomligt öste ner men...


att vi ändå kunde träna Freestyle under kunnig leding av Yra Yrsnö. Och Anna förstås :) 


att solen går ner tidigare nu.  

Av Larsson - 1 augusti 2011 04:08


Alldeles, alldeles snart är denna jobbarnatt till ända och jag åker hemåt för en hel veckas ledighet! Hur skönt kommer inte det att bli!! Och varmt, det kommer säkert att bli jättevarmt. Kanske t o m så här varmt;







Oj oj oj, så mycket vin vatten det kommer att gå åt! ;)


Och vet ni en sak till? Jo, i min hall finns det numer ett sånt här...



installerat av honom här...



Och detta mina ivriga bloggläsare, det betyder att jag inom loppet av en vecka (om han i vegarmössan inte narrades förstås ) kan blogga hemifrån!




Så gott folk,


håll i hatten för snart kommer det inlägg i sån fart att ni måste


 uppgradera er läshastighet för att hinna med :)  

Av Larsson - 1 augusti 2011 00:03



 

Att ha en snickare att luta sig mot det är...


allt bra mysigt det!  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards