Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2011

En dag

Av Larsson - 17 augusti 2011 22:26




Nu när det har kommit fram att jag, trots min flytt "tillbaka till naturen", varken kokar soppor på mossor eller knåpar ihop näverskor så kanske några av er undrar;

Men VAD gör hon då? Hela dagarna??


Och som man undrar får man svar, iaf i den här bloggen ;)


Jag väljer att kalla nedan redogörelse för;


En helt vanlig dag


Kl 06.04 - klockan ringer, uppstigning. Tar gossarna på en morgonrunda sen frukost till de - kaffe till mig. Dusch.


Kl 07.00 - elektrikern kommer. Genomgång av de elektriska mackapärernas placering och de vedertagna facktermerna för dito (vilket tydligen INTE var mackapär ;)


Kl 07.30 - Byggare Bob kommer


Kl 07.40 - vattnar blommor, matar katten, bakar sockerkaka, kollar byggnadsbudget och försöker ringa Telia (fick liksom en liten släng av köabstinens)


Kl 09.50 - bankmannen kommer på hembesök. Jo, ni läste rätt! Här på landet har banken liksom en annan approach när det kommer till kundrelationer :)


Kl 11.30 - plåtslagaren kommer.


Kl 11.35 - jag och Marie tar en runda runt sjön tillsammans med Ymer, Gusten, Quba, Jammie, Putte, Ojoj och Jason.


Kl 12.45 - lunch & fika med plåtslagare, Byggare Bob och Marie. Elektrikern tackar nej till fika eftersom han precis ätit lunch.


Kl 13.20 - grannar kommer och hälsar på (förmodligen ditlockade av kaffedoften :)


Kl 13.45 - fattar ofantligt viktiga beslut angående fasadbelysningens placering.


Kl 14.20 - hämtar upp släpvagn + Marie + Hicka (a k a StigHelmer) i granngården, styr hemåt och lastar "restprodukter" från bygget och åker till återvinningen.


Kl 17.05 - genomför en husrannsakan i frysen efter möjlig middagsmat.  Finner och lagar dito till mig & Marie.


Kl 17.30 - utfodring av Grabbarna + tant Hicka.


Kl 18.00 - sippar på varsitt glas rött och känner oss mätta & belåtna :)


Kl 18.15 - mättnadskänslan har lagt sig och det blir kaffe med glass.


Kl 19.25 - elektrikern meddelar att han ämnar sluta för dagen. Jag höjer lätt på ögonbrynen men säger artigt; Jaha, tack för i dag då...


Kl 19.35 - min fasta telefon ringer och jag blir eld & lågor. - Lyssna Marie, hör du att det ringer?! utropar jag lycklig som ett barn på julafton. Jag låter det gå fram mååånga signaler innan jag svarar så att hon  v e r k l i g e n  ska få en chans att höra de ljuva tonerna men...tja, hon verkar inte bli så värst imponerad. Typiskt dagens ungdom!


Kl 20.20 - jag och Marie slår följe på kvällspromenaden. Först åt ena hållet med ett gäng hundar och sen åt andra hållet med ett annat gäng. Mina Grabbar hänger med båda gängen åt båda hållen.


Kl 21.15 - sätter mig på altanen och lyssnar på...tystnaden. Och på snarkande jyckar :)


Kl 21.45 - Hjalmar kommer hemdrällandes. Vill ha mat, mera mat och lite, lite kel. Sen somnar han och snarkar så läpparna fladdrar. Ljudet av allt snarkande tröttar så...


Kl 22.20 - går jag till sängs.


Kl 23.03 - släcker lampan och tänker; Hur ska det gå för Sverige när elektriker bara jobbar 12-timmarsdag?

 

Kl 00.30 - tänder lampan då Hjalmar högljutt meddelar att han vill/måste/behöver gå ut. Suck!! Irrar upp, irrar tillbaka, släcker lampan men den här gången tänker jag ingenting, jag bara somnar. Som en stock!!

 
 
Irene

Irene

18 augusti 2011 08:18

Ett rikt och innehålls liv lever du, Larsson! Och nog hade jag föredragit ett sånt framför björnlavar eller vad det var. Fast en sak bekymrar mig; det finns bara inlagt ett sketet glas vin mellan kl 18.00 och 18.15 - är det inte snålt tilltaget med såväl rödtjut som tid? Va?

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

Larsson

18 augusti 2011 15:43

Återhållsamhet är en dygd, har jag hört.

Fast om sanningen ska fram blev det nog ett par glas till för det där med dygder det hålls jag bara med på helgfria söndagar...

 
Ingen bild

A-K

18 augusti 2011 09:22

Ujujuj blir trött bara att läsa om din dag:)

Larsson

18 augusti 2011 15:29

Du får komma hit några dagar så ska du se att du oxå får upp ångan. Jag har säkert ngra IKEA-bord som du kan montera ;)

 
Ingen bild

Karin med Y,D o A

19 augusti 2011 09:02

Misströsta inte Larsson, snart får du gå till arbetet och vila upp dig.

Larsson

23 augusti 2011 21:44

Så rätt, så rätt! ;)


 
Ingen bild

A-K

19 augusti 2011 17:37

Nu har Gusten kanske chans att "få lov" :)

http://valpliv.bloggagratis.se/2011/08/10/6001122-vi-planerar-en-valpkull-i-host-vinter-med-soija/

Larsson

23 augusti 2011 21:38

Vad är det nu du hittat? Måste kolla...

 
Ingen bild

Utmanaren

22 augusti 2011 11:55

Ja, lite anfådd blev jag av att läsa din agenda.
Har du tid att jobba på riktigt, så att säga? känns tajt att få in det i planeringen.

Sen blev jag väldigt bekymrad när du skrev att Hicka packades in för att åka till återvinningen! Men pustade lyckligt ut när jag såg att hon fått följa med hem igen för kvällsmat. Puh!

Därtill tycker jag att Telia har en jädra massa att lära av den lokala banken!

Larsson

23 augusti 2011 21:36

Jodå, nog kan jag klämma in några timmar på arbetet också. Utmärkt tillfälle att vila, förstår du ;)

Vad Telia anbelangar så kanske det bästa vore om tant Hicka gjorde ett besök hos de. Vid lunchtid!! :))

 
Bitte

Bitte

23 augusti 2011 15:38

Aha, är det DET du gör!?! Men när bloggade du då? Och det där med att återhållsamhet skulle vara en dygd: var har du fått det ifrån?

http://www.dietdog.se/dogblogg

Larsson

23 augusti 2011 21:28

Tja...*tänker så det knakar*... kan ha varit i söndagsskolan. Men det kan också ha varit nåt jag läst på nåt mjölkpaket. Jo, så kan de' va'...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards