Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Skyddskurs

Av Larsson - 12 september 2011 22:29


Jag förstår ju att ni efter att ha sett gårdagens (läs; i förrgår. Jag ligger liksom lite efter i bloggandet) smakprov, ivrigt sitter och väntar på fortsättningen. Och här kommer den!


OBS! Det hela kommer att illustreras med väääldigt många bilder med snarlika motiv! Så ni som känner att det här med skydds är av föga intresse, ni kan ju passa på att dricka kaffe eller peta navelludd :)


- Du Morsan, vad ÄR det nu du har hittat på att vi ska leka?  


- Jo, nu förstår du Quba, nu ska vi leka "Bita buse". Kommer bli kul som attan!


Det hela började med att få Quba intresserad av liten mjukisärm.

Jodå, mjukt och mysigt är viktigt för stora starka skyddshundar :)


Figuranten lekte och lekte och...   


Quba tittade och tittade.


Tills...


han tröttnade på den retliga figuranten och satte tänderna i mjukisärmen! 


Sen utspelades en kamp som... 


Quba naturligtvis vann! Dutti, dutti schefur :)


- Mattes bästa Quban, du ska få ett så HÄR stort ben när vi kommer hem!   


Sen fick Quba vila en stund i bilen och jag fick sitta på bänken och se och lära av de andra ekipagen. Och det är MYCKET att lära, jösses amalia!


Efter lunch var det dax igen. Den här gången gick man från mjukisärm till  "vuxenärm" och här var Quba både "med" och "på"...


 Han laddar och....


 och kör den fruktade Krumsprångsattacken!!!


Men den misslyckas och han tvingas springa ikapp busen och ta honom i flykten.


Vi monterar bort busen från Quba och gör om övningen.


Nu är Quba v e r k l i g e n med i leken och beslutar sig för att byta till Förvirra-fiende-taktiken.


    

- Hörru du du, nu ska du.... D Ö D E N S  D Ö ! ! ! !  


-  Näääe, skoja bara! Spring du, jag lovar att inte bita dig...


- He he he, fattar inte att du gick på den finten?!? LOOOSER ! ! !

 

Det sista instruktörerna ville testa var att låta Quba gå på Revir! helt lös. Uj, tänkte jag, snacka om snabbkurs ;) Men eftersom Jonas och Frida vet vad de håller på med så kände jag mig fullständigt trygg över deras beslut.  

 

Stilstudie av engagerad instruktör. - Heja Frida, ta busen!! :)


Jycken är ju inte så oäven han heller...


      

Aber genau...eine schutzenhunden mit klös i :))

Omdömet över denna första prova-på-dag blev att Jonas log stort och Frida skrattande klappade mig på axeln och sa; Du, det är allt en riktig björn du har!

Och det gladde mig storligen, ÄNTLIGEN fick jag svar på frågan som jag ställt mig så länge: Är Quba verkligen en schäfer?

Och nu vet jag - han är ingen schäfer, han är en björn!!!

  

Jag vet inte vad ni tycker,  men kan man inte här ana en viss stolthet hos hund & förare? Jag menar bara ett liiitet uns av ödmjuk JÄDRAR-VA-VI-ÄR-BRA!!-stolthet?? :D   


 

  

Bonusbild att klicka på!

 

Fotnot; Vill bara förtydliga att jag är medlem i Föreningen för Utropstecknets Bevarande!

 
 
Lotta

Lotta

13 september 2011 11:19

Det var värst vad ni ser nöjda ut. Känns som om det blir en fortsättning på den där sporten. :)

http://www.bruksterrier.se

Larsson

13 september 2011 17:47

Japp, fortsättning är just vad det blir! :)

 
Ingen bild

Karin med Y,D o A

13 september 2011 12:59

Ja jädrans i det snuset vilken Quba, vilken hund.
Vad roligt att han var så med, något att satsa på Larsson!!!!

Larsson

13 september 2011 17:47

Jo du Karin, tror vi hittat "vår" gren!

Om det nu är tillåtet att köra med björnar, vill säga ;)

 
Anna

Anna

13 september 2011 21:40

Skydds-SM nästa säger jag bara!!!!!
(också medlem i föreningen för utropstecknets bevarande!)

http://www.stubbochsvans.webs.com

Larsson

13 september 2011 22:45

HAHAHAHAHAHAHA!!!!!

Men visst, siktar man mot stjärnorna så kanske man iaf når hustaket :))

 
Irene

Irene

14 september 2011 08:10

Djupt imponerad! Här petades inget navelludd, här storstirrades med beundrande ögon på skärmen!!!

Vi har oinbjudna inkräktare i trädgården av maffiosokaraktär - kan man få låna skyddsvovven? Snälla?!

Och ja- jag är också medlem!!!

http://vastgotaspetsochtradgard.blogspot.com

Larsson

14 september 2011 15:30

Inkräktare i trädgård!? Uj uj uj, är det nåt han är bra på så är det just DET!
Han kommer att skälla de till Kina. I ett nafs!!!

 
Ingen bild

Jenny & Bastian

14 september 2011 11:01

Cooooolt!!!!!! *imponerad*

Larsson

14 september 2011 15:21

Ja, det var riktigt roligt att han gillade den "leken"!

 
Jeanette

Jeanette

15 september 2011 04:51

Det är himla kul, och Frida o Jonas är riktigt duktiga! Ska träna för Frida i dagarna 2 i mitten på oktober *längtar*.

http://www.dizza.se

Larsson

15 september 2011 08:13

Det var första gången som jag var på kurs hos dem (har ju bara sett henne tävla) men de var verkligen så duktiga som jag anat. Dessutom himla trevliga :) Jag hoppas såååå att jag kan få träna för dem!!

 
Kerstin

Kerstin

15 september 2011 07:53

Säger bara WOWW!

http://kerstinnilsson.blogspot.com

Larsson

15 september 2011 08:06

Jaa, WOW-faktorn var verkligen hög!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards