Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under oktober 2011

Av Larsson - 28 oktober 2011 00:01


Det här med skyddsträning är galet roligt men RUSKIGT jobbigt. Och då är det inte det myckna springandet jag tänker på. Nej, det är den belastning min hjärna utsätts för!  Jag måste nämligen tänka. Hela tiden!!


Okej, tänker gör man väl vid all träning men det här är ju en ny gren för mig och jag måste erkänna; jag har INTE hela bilden klar för mig. Nääe, verkligen inte!

Övningarna är nya, begreppen är nya och i viss mån, även metoderna. Det är sektorövning hit och modprov dit, det är bevakning där och överfall här. Det är bitstockar, selar, expanderlinor och skyddsärmar så det bara drööösar om det och mitt i allt detta finns jag & Quba.

Det känns som jag springer där med en massa olika pusselbitar utan att ha en BLEKASTE om var i målbilden de passar!

Jamen, ni förstår ju själva - kan ju inte bli annat än hjärnsmälta!!


Quba däremot, han struntar fullständigt i bilden! Han bara kör på; - Yes, där fick jag dig! - Gubbe, kom ska du få smaka på schefurtänder! SMACK!! - Haha, där kom du allt i obalans! - Nu kommer jag och TAAAR dig!!!


Ja, så jobbar Quba och känner sig mäkta stolt över sin insats. Och jag måste erkänna att det känner jag också, stolthet över Qubas insats, alltså ;)



Till nästa träningstillfälle ska jag & Quba bedriva lite hemstudier. Vi ska öva Backa - som är precis vad det låter som ;) Urkallning - typ inkallning, Sidan -  variant av Fot fast hunden ska titta rakt fram för att hålla koll på figurant och Pass på! - hunden ska ensam bevaka figurant.


Lite taktikprat


Träningen startar upp med lite sektorövningar. Hunden som är i sele och lina...


 får göra några "uppvärmningsbett".


Sen blir det till att jobba på avstånd. 

Här är det urviktigt att figuranten vet vad han gör! Det gäller ju att hunden får/har fullt förtroende för figgen så att den vågar satsa ordentligt!


Figurant gör sig beredd för att ta emot...



40 kilo Quba och...


sedan "hjälpa" Qubanen bibehålla balansen genom upphoppet... 


tills alla tassar är åter på marken!


Vi övade även överfall från stillastående.


Quba har F U L L koll på "Fulgubben"...


som gör ett försök att överfalla oss men...


tja...av minen att döma tror jag han ångrar sitt tilltag ;)


Dutti, dutti schefur :)


* * *


Ett klarläggande;  anledning till att min målbild har en viss oskärpa har på INTET vis  något med instruktörerna att göra.

O nej, o nej, ingen skugga ska falla på dem!  Det hela hänger mera på att min hjärna inte hinner "photoshoppa" i den takt som jag skulle önska ;) 

Av Larsson - 25 oktober 2011 21:05


Det var uppstigning i ottan

Det var intensivt

Det var råkallt och disigt

Det hann bli mörkt


Men var det tråkigt?


INTE EN MINUT!!!!





Mera om detta en annan dag för nu måste jag få krypa ner i soffan med en stor mugg kaffe och "sortera" alla aha- och jajustde´- upplevelser!

Av Larsson - 23 oktober 2011 22:40


Om man vaknar på morgonen och upptäcker att solen redan är uppe och hoppar, då kan man bara inte bli kvar i sängen.

Nix, då pockar det på!


Man samlar ihop Ymrar, Gustrar och Qubaner och beger sig ut. Med kameran i högsta hugg!


Sen upptäcker man att det inte bara är solen som är framme - skuggan har också bestämt sig för att njuta av den fina höstdagen. Hur jag än försöker att mota den i grind så klämmer den sig ner/ut/över/mellan kameran och det jag fotar.


Jag ger den onda ögat men det har föga verkan så till slut tänker jag; - Låt den vara med då! Om den nu så gärna vill!!




Halv skugga


Hel skugga


Delvis skugga


Flera skuggor


Skuggad... ;)


Va? Nästan ingen skugga!


Skuggflykt


Skuggränder


Ifattsprungen skugga


Ifrånsprungen skugga


Huvudskugga


Bakbensskugga


   

Undra vad han försöker föreställa? Skuggan av sitt forna jag, kanske ;)  

   

   

   

    

   

   

      

      

Av Larsson - 21 oktober 2011 22:02


Jodå, får man bara bryta ihop lite så brukar det ordna sig, det har jag alltid sagt så nu är man åter på banan. Ser ljuset i tunneln, liksom (och det är inte tåget! ;)


Ringde supporten på Bredbandsbolaget häromdagen. Hade trassel med mitt trådlösa nätverk och kontaktade supportern för assistans. Efter att jag förklarat mitt ärende så säger han direkt;


- Inga problem, det där ska vi fixa!


Sen lotsade han mig genom datorns inre och vips! så fungerar allt.


 - Lysande! säger jag glatt varpå han replikerar


- Är det något annat du vill ha hjälp med?


Här blev jag lite tveksam. Jag tittade mig runt där jag satt bland flyttkartonger, gipsskivor och målarfärgsburkar men insåg att nej, man ber inte supporten om hjälp med att packa upp kartonger eller att skruva gips. Hur tjänstvillig han än låter.


Så jag sa artigt Tack men nej, tack! och avslutade samtalet, glad över att ha insikt om var gränsen går ;)


En annan gräns som jag vet var den går är den jag satt upp för plöjningen av "min" äng. Jomen, här ska nämligen "tillverkas" en appellplan så att Quba och jag har någonstans att leka lydnad  :)


Men först ska den som sagt, plöjas. Till våren blir det till att harva och välta och sen vänta på att gräset växer sig grönt. Sen blir det till att ansa och först därefter är den klar att användas. Kommer alltså att ta lite tid men det ska vi nog stå ut med. Under tiden kan vi ju alltid träna inomhus nu när vi inte längre bor i en garderob :) 


På tal om träna så är det dax för skyddsträning på tisdag nästa vecka. Kan bara utbrista ÄNTLIGEN! och hoppas på att vädret håller sig på "uppehållssidan". Blir ju  lite riskfyllt annars för figuranten.


Nu är det ju några dagar till dess och de ska fyllas med bl a badrumspiff.  En annan har  både toalett och dusch numera. Dessutom har jag tvättstuga. Inomhus!!

Jodåsåatt, här har man inte sparat på krutet minsann ;)


Och förutom badrumspiff  ska jag nog kunna klämma in lite Melodikryss, spårträning och några glas rött också under helgen. Kanske  t o m  en middagslur eller två ;)



Av Larsson - 18 oktober 2011 19:21


Alltså, vilken jäkla skitdag! :(


Jag har försökt bringa ordning på den byggarbetsplats som ska föreställa mitt hem men allt stupar på att jag:


är för kort

är för tjock

är för klen

är för blond

är för darrhänt

är för skumögd

OCH

inte har tillgång till rätt verktyg!!


Jag är nog dömd att i evinnerliga tider framleva mitt så kallade liv bland flyttkartonger, gipsskivor, målarfärgsburkar och annat rammel & mög.

Och som om det inte var nog - ute är det regn och blåst och svart som i röven på en sotare. Jädraperkelefan :(


Och ovanpå det, jag förlorar i Wordfeud mot en s.k kollega som fläskar till med jägarens för 106 poäng!!! Förbannade pruttspel :(

 


 


Och att få ragg -  det lär ju aldrig hända... Fan vilket mörker :((

Av Larsson - 16 oktober 2011 21:23


Grannen har en vän som jobbar för Viltjouren. Det är en ideell organisation som har till uppgift att ta hand om skadade/sjuka vilda djur och där så är möjligt, svara för rehabiliteringen  så att de kan återföras till naturen.


Man måste verkligen beundra hängivenheten hos dessa personer som helt utan ersättning, ständigt är i jour för att åka runt och undsätta djur som råkat illa ut.


En S T O R eloge till dem! 

 

Är det så att ni har en skvätt pengar som ligger och samlar damm så är jag säker på att Viltjouren skulle bli glada över en liten donation! ;)


Som sagt, Grannens vän fick häromdagen åka till en söderförort till Stockholm där man hittat en rovfågel liggandes på rygg på marken.


Det visade sig vara en liten pärluggla. Nu var den här inte mindre än pärlugglor i gemen, nejdå, de blir nämligen inte större än "liten"!



Bakifrån ser den ju relativt stor ut men...



här syns det ju tydligt att det handlar om en yttepytteliten uggla!



Men även om den är liten till storleken råder det ingen tvekan om att det är en rovfågel. Kolla bara klorna! Sylvassa, är bara förnamnet!!


 

Titta såååå vacker den är!  Och fjäderdräkten var så mjuk, så mjuk! Kunde nästan inte få nog av att stryka den över ryggen.


Oklart varför den låg stilla på marken, den verkar inte ha något vingbrott eller liknande. Det kan vara så enkelt att den krockat med någonting (glasruta, ledning e dyl ) Hursom, den kommer att hållas under observation några dygn, matas med uppblött köttfärs och sen hoppas man att den kan återvända ut i det fria.


Och det hoppas jag också och säger; Lycka till då lilla muggla :)

 

*

Pärluggla;

Kroppslängd 24-26 cm, vingspann 53-60 cm, beskrivs ha ett "överraskat" utseende,  vikt hane 100 gr, vikt hona 160 gr, bygger ofta bo i ihåliga träd, häckar oftast bara en gång per år, lägger 2-7 ägg som ruvas i 27 dygn, den tar små bytesdjur, särskilt sork, men även småfåglar och den jagar nästan uteslutande med hörseln. Dess flykt är tyst, rak och snabb.

Av Larsson - 15 oktober 2011 21:46


Den uppmärksamme läsaren noterade nog tempus i förra inlägget, "..har haft" -  

en form av nutidens dåtid som talar om att det inte längre finns något som stoppar mig från att blogga igen. Nä, för nu sitter varmvattenberedaren (WOW!! det ordet hade gett tokmånga poäng på Wordfeud!!)  där den ska och duschen har kranar och torktumlaren är flyttat till sin ordinare plats. Jodåsåatt, nog springer verkligheten på alltid! :)


Jag kastar omedelbart ut ett gäng bilder från senaste långpromenaden. En promenad tillsammans med Granne och diverse utvalda jyckar.

I ett guddomligt vackert höstväder gav vi oss av ut i skogen. Och detta, trots att årets älgjakt var i full gång! Men som vi sa; - Var ska sleven vara om inte i vägen?



Härliga höstfärger!



Förväntansfull Quba med tungan lätt på sned.



Upp bland bergen går promenaden



Quba han gör det han ska. För det ska man ju när man går på promenad.

Ja, inte jag då - jag har ju toalett hemma. Numera :)



Mini flinar belåtet över sin "topplacering" :)



Ahh, en stuvning to be!



Ett lingon gör ingen sylt (gammalt djungelordspråk)



Grabbarna njuter



Detta är absolut INTE en arrangerad bild! (host, host...)


Det är däremot bilderna nedan...



Medhavda schäfrar grupperades sittande. Utom Quba som tydligt ville markera...någonting och intog en helt annan ställning.



Qubas mamma tyckte då att var det någon som skulle ha en mer framträdande plats, så var det just hon...



Det resulterade i missnöjesyttringar bland de övriga. Speciellt Putte kände sig kraftigt åsidosatt och vi bestämde oss för att bryta och istället fortsätta promenaden.



"Tokfelia" blev glad över att slippa det påtvingade "grupparbetet" :)



Även Gusten var glad, glad över att ha sluppit hela gruppfotograferandet.



Mini däremot, fortsatte att posera.



Återtåget.





      

Klicka för gruppbild i större format

Av Larsson - 15 oktober 2011 05:48



...garderobsdörrar utan knoppar och...



en torktumlare i duschutrymmet  (där det för övrigt inte finns några kranar. Heller.) 



och en varmvattenberedare som ligger oinkopplad på golvet och dessutom...


 


inte kan låsa dörren till toaletten av den enkla anledningen att dörren inte är monterad då...




ja, då går det ju inte att blogga. Det säger ju sig självt...



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards