Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under februari 2012

Av Larsson - 29 februari 2012 20:33


Planen var att ägna dagen åt att fortsätta med att packa upp kartonger men....nääe, det går ju bara inte för sig att vara inomhus när fåglarna kvittrar och sjunger och solen strålar och när termometern visar på +10. I skuggan!!!


Så vad gjorde då undertecknad?


Jo, hon gav faderulingen i kartongerna, tog hundar och kaffe och vandrade ut.


Ut till Friggeboden där hon satte sig och riktade sin bleka nuna mot vårsolen. Wunderschön! :)


 

Snart är den borta!


 

- Sa ´ru mer än 10 plus? Jädrar i det du, Morsan!!

 

  

Man blir väldigt trött av vårsol ;)


Hjalmar ansluter


 

Solkatt :)


 

Det lapas inte bara sol...


 

I skuggan av ett vakande öra...


 

känner Ymer sig trygg att slumra till.  

Av Larsson - 28 februari 2012 22:54


är ju det sista som överger människan. Och det gäller även hundar, ska ni veta!


Ni kommer väl ihåg att det hoppades om en mindre halkig is i gårdagens inlägg och det inte bara av mig, oh nej, jag fick god hjälp av Qubanen.


 


 


 


Med ett sånt hängivet hoppande kan det ju inte bli annat än...ja, se själva!


 

Solen förvandlade isen till sorbé och grus och lera gav oss en föraning om våren.


 

Tassavtryck i issörja. Tydligare vårtecken får man leta efter eller vad säger ni?



 

För att inte tala om ett par lortiga vätteben.  Man kan inte känna annat är total lycka! :)


Så vad har man då lärt av detta?


Tja...kanske att

"Som man hoppar får man gå"  (ett myyyycket gammalt ordspråk, typ before-vikingatid-gammalt)



Av Larsson - 27 februari 2012 23:27



och litegrann om måndag också. För säkerhets skull, liksom.


Förutom allt det där vanliga städandet, ni vet damma och torka golv och tak, sopa och skura väggar och fönster så tog jag städandet till en högre nivå denna måndag - jag städade även hos alla krukväxterna. Nu blev ni impade, va'?




   


Se så det ser ut! Så kan det ju bara inte få fortgå, det säger sig självt. Alltså blev det till att städa även där.

Har för tillfället ingen efter-bild att visa er, ni får helt enkelt tro mig på mitt ord...he he he

 

Jag har även påbörjat operation flyttkartonguppackning.


  


Om nu någon, lite spontant sådär, undrar; Jestanes, var ska hon få plats med allt det där?! så svarar jag, lite spontant sådär; Har inte en blekaste aning!!

Har dock en plan och den inbegriper vilja, våld, vaselin. Och ett skohorn.


Nu kan man ju inte städa hela dagarna. Inte när man delar hus med Grabbarna Grus och Tysken. Och inte när solen tittar fram :)

På med kläder och sen gick vi ut.


 

Eller gick och gick...mer halkade.


  


Is (=fruset vatten för den som känner sig osäker) och mera is vart än man skådade :(  Vi fick helt enkelt packa in oss i bilen och ta oss till breddgrader där promenad utan benbrott gick att genomföra.


Imorgon är en annan dag och då hoppas vi att isen är borta. Eller iaf, mindre hal...

 

Av Larsson - 25 februari 2012 23:21



Ska man få något gjort så behöver man ha inspiration. Inspiration och en bra skruvdragare. Vad man INTE behöver är en katt som envisas med att sitta på tang...szhdk...ent..öznkq...293bms...bordet när jag...9eiJJKB...för...N(DH..söker blogga.

 

Men Hjalmar, SE nu hur det blev!!


Jdohse erjöas fhodh8967 kldkur....

 

Hjaaalmar, flytta på din rumpa, jag ser ju ingenting!!


Åh skönt, nu gick han. Låt se, var var jag...


Jo - skruvdragare. Den är bra att ha nu när jag försöker skapa reda i min klädkammare. Klädstång, hängare och krokar hamnar på plats på nolltid när man har en sån.


Om man inte har glömt att ladda batteriet förstås...suck!


Nåväl, istället kan man träna hund. Då behövs ju ingen skruvdragare (tror jag...) men väl inspiration.

Fick en mängd sådan när jag läste om Briarden & Beardis träning inför ev tävling i Idiotklassen. Jäklar i havet, tänkte jag, det DÄR är ju något för oss!! Okey,  "Vändning med vindrufs" kanske inte är momentet för Tysken  men "Stick och brinn" samt "Undanmanöver i yrsel" borde vi absolut kunna få till!


Men just som vi låg i startgroparna för en första träningssession så lät Bitte meddela;

Larsson: tyvärr tror jag inte att du har rätt kvalifikationer för Idiotklass!

 

Jaha, där rök den tävlingskarriären... :(


Men inte all inspiriation :)


Nä för tusan, vi ska istället träna inför 1-momentsklassen och där ska Tysken och jag ska bli världsmästare i "Framförgående". Jojomensan! Med preussisk precision och tysk taktfasthet kommer vi att sopa banan med motståndarna. 


Efter det ska vi ta oss an "Framåt halt"...


Räcker inspirationen kommer jag att blogga om våra framgångar. Om inte katten ockuperar tangentbordet, vill säga.



 


OBS! Bilden har INGENTING med inlägget att göra.


Av Larsson - 23 februari 2012 02:21


Det kan väl inte ha undgått någon läsare av denna blogg att Gurra Aktersnurra har en (1) stor passion här i livet och den stavas:


T  J  E  J  E  R



Det är ulliga tjejer, det är gulliga tjejer, det är långhåriga tjejer, det är tjejiga tjejer, det är svårflörtade tjejer...kort sagt, det är tjejer av alla de sorter och slag.


Ja, han är sannerligen en riktig häradsbetäckare. Eller i vart fall, hundvärldens motsvarighet till Raskenstam.

Man får ju skämmas så han går an!



 

Senast i raden av hundfröknar som blivit föremål för hans flammande låga är...



är...ehum...ja, det är alltså... hon?, han?, den?, det?  på bilden här ovan.



Även om inte jag var helt säker så hade Gurra full koll på att hårbollen i snödrivan var en...


   

riktig kalaspingla!!



 

Och visst, vid en närmare titt har han ju rätt - söt som en sockrad gräddbakelse! :) 



 

Sen sa det bara Klick!....

 

 

och de tu sprang lyckliga mot solnedgången (eller om det var snödrivan... )

Av Larsson - 22 februari 2012 00:05


Det är lite hipp som happ med vädret kan jag tycka. Ingen riktig ordning, liksom.


Ena dagen faller det fluffig mjuk snö och jag får ägna en förmiddag åt att skotta mig fram till brevlådan. Jag är svettig med hundarna är glada. (se nedan för ex på glad hund)

 

Tjohoo 

 

Tjohopp 

 

  

Tjolasvejsanhejsan

 

Nästa dag faller det  mera snö men nu av den tunga, blöta sorten. Jag ger *censur* i att skotta utan bestämmer att vi istället ska trampa ned snön.


Det är ganska tjockt med snö...


och av stigen syns inte ett spår.


De grå jobbar på i täten för att bana väg


De pulsar oförtrutet framåt tills... 


Gusten stannar och vänder sig mot mig med en stilla undran;

- Du Morsan, den där Tysken, han med de långa benen, var håller han hus??


En mycket relevant undran då han kunde ha underlättat mycket för oss andra i gruppen om han pulsat främst i ledet.

Jag tittar mig omkring och det är när jag slänger en blick bakåt som jag upptäcker honom...


Hö hö hö...   (och han ska kalla sig brukshund! Jösses....)


Sen snöar det inte mer. Det regnar!


Då fattar vi ett gemensamt beslut att vi låter det regna och håller oss inomhus istället.



    


 

                 

Av Larsson - 15 februari 2012 01:39


på bilden nedan.

Studera nogsamt alla detaljer och framförallt, avsaknaden av vissa detaljer!


 


Okej, har ni tittat färdigt?


Bra, då kollar vi in nästa bild.


 


T  A  D  A  A  A  A  A  !  !  !  !


Åh, jag är så glad! :)


Jag är så lycklig!! :))


Och det blev så fint, så blommigt, så...så...rött & blått ! ! !


Varför föll då valet på just den här?

Jo...

alternativ 1 - klassiskt vackert mönster men inte riktigt en Larsson-tapet

alternativ 2 - HÄRLIGA färger men den förmedlade liiite för mycket Grabbarna på Fagerhult

alternativ 3 - för ljus för sitt eget bästa. Iaf i en hall där det bor en samling fyrbeningar ;)

alternativ 5 - URVACKER men förtjänar en bättre placering än i en hall


Men...

alternativ 4 - SATT SOM EN SMÄCK !


Nu kommer det inte att utdelas några priser i denna (om)röstning (A-K; jag sa ju att man inte kan lita på mig! ;) men som en uppmuntran (speciellt till Lars P och Jessica som visade sig ha en utsökt smak vad gäller tapeter *blink, blink*)

kommer här en rolig historia.


Efter att Gud hade skapat Adam och Eva sa han:

- Jag har två gåvor kvar att ge er, en gåva var. Det ena är konsten att stå upp och kissa och det and....

- Den vill jag ha! Den vill JAG ha! avbröt Adam.

Eva nickade och Adam gick gåvan. Adam tjoade och skrek av lycka. Sprang runt i Edens lustgård och kissade upp och ned på träden och på varenda buske.

Gud och Eva betraktade förundrat den glade manne och efter en stund frågade Eva försiktigt:

- Gud, vad är min gåva?

Gud svarade;

- En hjärna Eva, en hjärna... 

 

I jämlikhetens namn får ni den här också;


Vad är skillnaden på en kvinna och en mås?
Den ena rotar i allt, skränar, skriker, lämnar en aldrig i fred och bråkar med allt och alla.

Den andra är en fågel.

 

När jag ändå är i gång vill jag också dela med mig av ett bra träningsråd  inför Beach 2012.


Ställ dig rakt och stabilt och håll en 2,5 kg potatissäck i varje hand. Lyft sedan armarna rakt ut från kroppen och stanna i den positionen i en minut. Upprepa denna övning varje dag i en vecka och öka sedan till 5 kg, 10 kg och så vidare, allt eftersom du blir starkare.

Då du känner dig stark nog på den högsta nivån så kan du prova att lägga en potatis i varje säck.

 

Lycka till!


* * * * *



När nu byggprojektet mer och mer börjar likna ett hem så vill jag inte riskera att få påhälsningar av tjuvar, banditer eller annat löskert folk så jag har låtit tillverka en varningsskylt.


 



Av Larsson - 9 februari 2012 23:20


Ymer Ysterkvist är en handlingens hund. 


En hund som på ett väldigt jordnära, rent av bonnigt, sätt resonerar som så;

kommer inte maten till Ymer, får Ymer söka upp maten.


* * * * * * *


- Låt se, här någonstans borde det vara...


 

 - Nähä, tom...


 

- Men här kanske?!...sniff, sniff....


 

kolla, kolla...


 

BINGO!


 

- He he he...

 

 

S K R O V M Å L  !  !  !  !



* * * * * * * *



  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards