Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under april 2012

Av Larsson - 25 april 2012 22:23


Sicka turturduvor :)


 

Av Larsson - 24 april 2012 20:43


En hel dags utomhusarbete gör att...tja, man känner att man lever, om jag säger så.


Jag har en rygg - ingen tvekan!

Jag har två överarmar - absolut!!

Jag har ett ansikte - knallrött!!!


Men det var det värt! Nu är de gräsliga vindfällorna ett minne blott, högarna med gammalt virke som förre ägaren lämnade efter sig har gått upp i rök och högen med kluven ved...jamen, vi pratar Mount Everest!! :)


Grabbarna Grus har roat sig med att gnaga märgben, letat boll och för första gången i år, letat upp skugga för att vila middag. En riktig mysdag, alltså :)


Nu var det inte bara jag och Grabbarna som uppehöll sig på tomten idag. Nej, vi fick sällskap...


 

av de här!


För dig som nu trycker näsan mot skärmen och känner en viss osäkerhet över vad som EGENTLIGEN visas på bilden så kommer facit.  

Imorgon ;)




Av Larsson - 18 april 2012 21:45


Jaa, det är nästan så man vill ta sig en hojt. Eller iaf, en Zingo ;)


Det börjar med att man vaknar och kan konstatera att man inte dött under natten (redan där är man ju på plus, så att säga :) och efter en snabb blick genom fönstret kan man konstatera att:


1) det snöar inte

2) det stormar inte


Det är faktiskt nästan vindstilla och en blek sol jobbar sig upp över talltopparna och då blir man ju riktigt glad till sinnes. Och väldigt sugen på att köra den nyinköpta vedklyven!


vriiiiii...knak, vriiiiiiii...brak, vriiiiiiiiii...boink...vriiiiiiiiii osv osv osv 

 

När grannen ringer så är jag alldeles uppihejsan av glädje över min vedklyv och jag gör INGA försök att hymla om det när jag pratar med henne. Responsen jag får är dock något...återhållsam.

 - Du är ju inte riktigt riktig, är allt hon säger och jag anar att hon samtidigt himlar med ögonen. Därefter byter hon raskt samtalsämne och undrar hur dax dagens träning börjar.

Jovisst förstår ni, idag stod det skyddsträning på schemat. Och för att ha någon som kunde fota så hade jag inviterat grannen att följa med.


Nu är ju grannen inte bara granne utan även Qubas uppfödare och min tanke med inbjudan var också att om  Quba skulle göra fel eller inte förstå eller inte sköta sig i största allmänhet, då skulle jag ju ha någon att skylla på. Jag menar, vems fel skulle det vara om inte uppfödarens?! Joråsåatt, jag är inte bara blondin - jag är ett snille också :)


 

Först lite lydig...


 

sen är det fritt fram att...


BITA BUSEN ! ! !


 

Busen försökte t o m slippa undan Tysken genom att beväpna sig.


Störtlöjligt! fnyste Tysken och tog upp jakten


Min söta tyska schefur, du är allt bra bäst, du :)  


Quba var riktigt duktig på dagens träning och även om jag inte är så hävlig på skydds tycker jag det är SÅÅÅÅ roligt att träna!!


Eftersom Qubanen nu var så duktig så behövde ju inte uppfödargrannen motta några klagomål utan jag säger istället;


- Vad menade du med "inte riktigt riktig"?? ;)

Av Larsson - 16 april 2012 20:50


Är det strålande sol och dessutom söndag då kan man förslagsvis gå på finpromenad.



Grabbarna tyckte att det var en lysande idé och iklädde sig sina...



 


finhalsband.


 


En finpromenad går man ju naturligtvis under ordnade former. Och utmed "stora vägen".


 

På "stora vägen" var det vårföre, kan man säga ;)


Vi passerade hästar i hage, får i hage och granne med barnvagn. Vi mötte bilar och en hund som var ute och rastade sin matte och husse och Grabbarna skötte sig utmärkt! Särskilt med tanke på att vi slarvar vådligt med att träna just koppelgående.



Lerinpackad schäfer  


Som belöning för väl genomförd finpromenad vek vi av in i skogen så Grabbarna kunde skutta lösa.


Skuttig (?) schäfer i skog. Eller nåt...


Nu var ingen av Grabbarna särskilt skuttsugna. Nej, det var mera...



rulla, rulla och...



gnugga, gnugga som gällde.



Och ännu mera gnugga, gnugga och...



rulla, rulla :)


Suck...hur gamla är ni två? Egentligen??


Nåväl, vi gick vidare och kunde konstatera...



att myrorna vaknat till liv,



att ekorren är bra söt. Och snabb!




Att blåsippan allt är en riktigt näpen liten blomma.


Promenaden tog sina modiga timmar och väl hemma tog jag tillfället att avnjuta en god kopp kaffe på altanen. Grabbarna de tog tillfället iakt att vila (läs; kasta sig ikull och sova i hundraåttio :))


Jag orkar inte lägga mig, tror jag står och sover


Z n a a a a r k. . .


Z z z...z z z...z z z                         

Av Larsson - 15 april 2012 16:59


Gårdagen var minsann ingen lek!


Lilla Larsson slår upp sina ljusblå vid pass tidigt på morgonen och känner sig så där vårlycklig som man bara kan känna sig en lördag i vårmånaden april. Och vad möts hon av? Jo...


 



ett tjockt lager snö!!!!


Det förstår ju ALLA att ingen kan vara vårlycklig när det ser ut sådär utanför fönstret, så lilla Larsson satte sig på en stol och bestämde sig för att vara sur och trulig resten av dagen.


Men framåt dagen var det som att någon (där uppe??) tyckte att en trulig Larsson gör ju ingen människa glad och hängde upp den så efterlängtade solen.


 


"Sudda, sudda, sudda, sudda bort din sura min" trallade Larsson glatt och tog Grabbarna Grus med sig ut.



Vi njöt av ljudet från ploppande smältvatten och...



åsynen av de uppstickande vårlökarna.

(jag lade dit en träbit så att ni ska få en uppfattning om hur stora vårlökarna är.

Var inte DET fiffigt, så säg?)   


Efter promenad tog jag mig för att såga lite ved medan Grabbarna skrotade runt på tomten.


Quba skrotade väl inte så mycket utan höll sig mest på altanen (jodå, efter att ha vuxit från fobin han hade i sin ungdoms dar så är altanen hans favoritplats ;) tillsammans med sin boll.


 


Här; boll mellan framtassar



Och här; boll mellan framtassar. Fast från andra hållet.



Helt plötsligt ser jag att han "släppt" bollen och istället fokuserar på en liten mygga. Jag hinner nästan tänka;

Meen pluttegull, du är väl allt bra söööt....  när han kastar huvudet åtsidan samtidigt som han...



smäller igen käftarna så det tjongar om det!!!

Nääe Quba, är man stor måste man vara snäll och det är INTE snällt att svälja liten mygga!! utropade jag samtidigt som jag funderade på hur jag skulle få ut myggan ur Tyskens svalg. Kanske kan vända uppochner på honom och slå lite lätt med mattpisken??

 

Nu behövde jag inte utveckla den tanken då myggan inte alls gått en förtidig död till mötes utan levde i högsta välmåga :)


 


BILDBEVIS!


Efter den dramatiken kände jag att vi behövde nå lite harmoni så jag tog Grabbarna, kameran och gick på fotoexpedition.


 


Här en sorts fågel högt upp i någon sorts träd.


Efter den framgången riktade jag objektivet åt ett annat håll och vad får jag se?



Jo, en trana!!


Jag smyger mig närmare för att få en bättre bild men då...  

  



Neej!! Inte veckla ihop dig! Snääälla!! nästan skriker jag och känner att det börjar likna Kalle Anka av hela expeditionen.


 


Men tranan är av den förstående typen och står kvar så att jag kan få en bild till. Om än inte av bästa kvalitet, men det syns ju att det är en trana! Väl?     

Av Larsson - 12 april 2012 23:00


Häromdagen låg Ymer i soffan och funderade över livet i stort. Sen funderade han lite över när middagen skulle serveras. Men mest funderade han över vad han skulle göra med resten av sitt liv.

Att bara sitta på kammar´n och lata sig går ju inte an, tänkte Ymer. Och somnade.

Ja, det gäller ju att inte förta sig :)

Nåväl.

Efter att ha sovit sju kvartar i timmen så kände Ymer sig redo att uppta tanken på framtida sysselsättningar. Vad är det jag inte har gjort i mitt liv? tänkte han men kom sen på att det nog var lättare att tänka: Vad är det jag HAR gjort?

Och sen började han rada upp;

Jag har spårat

Jag har varit assisterande Hundpensionatsföreståndare


  

Jag har tävlat. Både i hopp och...


apport.

 

Jag har varit sidekick

Jag har odlat mina konstnärliga talanger  

Jag har ALLTID ställt upp när det har spökat till sig!

Jag har sysslat med hushållsnära tjänster 


 

Jag har gnetat som hantlangare


 

Jag har tränat hund (rena naturbegåvningen, om ni frågar mig)

Ett tag satsade jag på skådespelarkarriären. Den blev kort men intensiv och jag blev t o m omnämd i media! 

  

 

Jag har varit i renhållningsbranchen

  

Jag har säsongsjobbat som Tomte

 

En vinter var jag i snösvängen

 

Jag har letat både TNT och Earl Grey

Ett tag jobbade jag stenhårt på trix & konster 

 

Jag har haft OTALIGA uppdrag som modell

 

Jag har blivit omskriven i tidningar

Häromåret fick jag ett mentorsuppdrag (som jag för övrigt innehar än i dag)

 

Jag har sommarjobbat som packmästare


Förste kontrolltillsyningsman tillika...   

byggbas var jag under nästan ett helt år (ett riktigt hundgöra, kan jag säga!) 

Jag har hjälpt till att gallra skog... 

 

och gjort gästspel i vedbranchen

 

Jag har ofta varit på resande fot. Jag skulle beskriva mig som en riktigt globetrotter som sett både Stockholms centralstation, Hällefors city och Dalarna by night

Jag har jobbat hårt på min sociala kompetens och tycker nog att den blivit... 

fulländad!


Så...vad finns kvar att göra? tänkte Ysterkvisten men kunde konstatera att det kurrade vådligt i magen och han gjorde ett tankestopp.

- Kan tusan tänka stort på fastande mage! utbrast han och gick med bestämda steg ut i köket.


fortsättning följer....

Av Larsson - 9 april 2012 22:28


Äntligen var då påsken över och man kan se fram emot lite ledighet! Och inte så lite ledigt heller, i nästan hela 14 dagar står jag inte till arbetsgivarens förfogande! Det ni! :)


Istället ska här tränas hund, huggas ved, eldas ris samt allmänt röjande på tomt. Sen ska även lilla mamma få viss assistans.


Lilla mamma börjar lite smått leva i en egen värld. Nu tycker jag att fyller man 90 om åtta månader så har man all rätt att prova en annan värld än den vi andra lever i. Jag följde henne till doktorn häromdagen. Doktorn ville veta hur det var ställt med lilla mammas minne och ställde några kontrollfrågor; när är du född? var bor du? osv. Här svarade lilla mamma rätt även om hon fick fundera lite. Allt frid och fröjd så långt alltså. Nöjd över lilla mammas prestation fortsattte doktorn med frågestunden.


  - Vet du vilket år det är i år? frågade doktorn. Nu blev lilla mamma tveksam, lade pannan i djupa veck och tänkte...och tänkte lite till. Plötsligt sken hon upp, log stort och svarade;


- Pannkaka! med hög och tydlig röst.


Här kände jag att det var på sin plats med ett förtydligande och sa;


- Men mamma, doktorn frågade om du vet vilket ÅR det är i år.


- Jasså, svarade lilla mamma besviket och tappade sen allt intresse för vidare deltagande i frågestunden.


På sätt och vis förstår jag henne. Jag menar, vad kan vara viktigare än pannkaka? ;)


En sak som lilla mamma inte tappat intresset för är Ymer (eller Imel, som hon kallar honom :) Det är fortfarande väldigt mycket "Du och jag, Imel" över deras relation och de är rörande ense om att 1) Ymer är hungrig och 2) Ymer måste få något att äta. Så...lilla mamma matar och Ymer han tuggar och smaskar. Jag försöker lite fint påpeka att Ymer faktiskt inte behöver äta, jämt!, men möts bara av ett oförstående; - Men det SER du väl att han är hungrig! från lilla mamma. Och Ymer...ja, man behöver ju inte vara raketforskare för att klura ut vad han anser ;)


Håhåjaja...



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards