Ymer Gusten & Co

Direktlänk till inlägg 27 januari 2009

Syndiskriminering

Av Larsson - 27 januari 2009 12:05


Förutom att träna trix under helgen så funderade vi också runt detta med att lära hunden att hämta ett likadant föremål som visas för den. (Lite a´la Ken Ramirez)


Vi tänkte så här:

Kan man inte använda samma upplägg för syndiskriminering som man gör när man lär in luktdiskriminering?


Svaret blev:

Det är väl bara att testa!


Sagt & gjort.

Vi plockade ihop "par" av olika saker. Det blev två toapappersrullar, två snusdosor, två handskar och en tennisboll som var i två bitar.

Den ena behöll föraren som presentationsföremål och den andra lades ut framför hunden tillsammans med 2-4 andra, helt olika, föremål. Dessa föremål byttes också ut med jämna mellanrum för att inte hunden skulle lära sig att de var "iskalla" då de aldrig resulterade i något klick.


Sen fram med hunden som blev förevisad det aktuella föremålet några sekunder. Föraren stoppade sedan undan det och efter det väntade vi spänt.....


Jag kan bara säga att BamBam är en stor hund med en mycket aktiv hjärna :))

Han hade i stort 80% rätt i alla repetitioner vi gjorde!!!


 Visa föremål

Klick & belöning!

Visa nytt föremål

Klick & belöning!


Vad som inte visar sig på bilderna är att Bam oftast gick direkt på rätt föremål och inte snokade runt som om det vore en vittringsapportering.


De grundövningar vi gjorde under helgen gav oss verkligen blodad tand - nu ska här övas!!!

Skulle det nu visa sig att vi har tänkt helt upp åt väggarna så vad är det värsta som kan hända ? ?

Jo, att hunden inte lär sig nåt  - å det kan man ju leva med ;)


Bam tyckte iaf att dessa övningar var kanonkul och det är ju huvudsaken !!


* * *


Men Ymer då, kanske det är nån som undrar, hur gick det för honom?


På den frågan kan jag svara; Njaaeenjoo.....

Han hade liiite svårare att greppa vitsen med leken...men så har ju han en betydligt mindre hjärna oxå....

Ger jag upp?  Absolut inte!!

Måste bara klura lite mer på upplägget när det gäller honom.





 
 
Ingen bild

Utmanaren

27 januari 2009 14:07

Blir alldeles kär i min egen hund när jag ser bilderna! :-)

Tack för väldigt vänliga ord om min lille Heffaklump! :)
Igår gick vi löst på uppdraget igen. Det allra klurigaste var att hitta dubletter av saker därhemma som kunde överleva en slemattack. När detta var gjort parkerade vi oss FRAMFÖR TV'n för att förevisa uppdraget för barnen. Som de väluppfostrade barn de är klagade dom inte, utan flyttad sig bara försynt åt sidan för att se TV'n! Asså hallå, när det fanns en stjärna i rummet live! Hrmpf!

Nåväl, det hela gick ok. Hamnade dock inte på "mer än" ca 60% utfall.
Min analys av det är följande:
- Vi var framför TV'n. Dålig idé.
- Han började rationalisera, vilket gjorde att jag insåg att jag hade gjort detsamma. Jag var inte alls tillräckligt förberedd och ej heller tillräckligt tydlig.

Går löst på det hela ikväll alt i morgon kväll igen, då utan TV och med bättre förberedelser.
Skippar nog även publiken. Tror de blir gladare då.....

 
Ingen bild

Gunvor

27 januari 2009 19:14

Jag tycker du borde få något forskningsanslag för den här verksamheten.Det kan bli en intressant avhandling så småningom.
Ska bli spännande att följa den fortsatta träningen.

Bilderna är verkligen bra.

Heja Ymer , du tar säkert in på Bambam.

 
Ingen bild

Britta och Eztah

27 januari 2009 20:17

Jädrar så kul det låter! Ska genast prövas på Madame.
Men... hur gick det för V-Gurra? Fick han vara en ivrig supporter vid sidan?
Eller är det som här; en tjänar ihop gottis(läs Eztah) till resten av gänget(den blinde lätt ,vimsige samt den distingerade äldre döve herrn)...
Och..alla är glada och lyckliga!

 
Ingen bild

Larsson

27 januari 2009 21:33

Utmanaren; Va´- välja TV-tittande framför hundträning?????
*skakar oförstående på huvudet*

Tror att din analys är helt rätt. Det är lätt att bli ivrig och att det bara bär iväg... Spännande att höra hur den fortsatta träningen går!!

Gunvor; Men vilken idé!! Kanske kan äska pengar från nån diffus EU-fond och sen kan Grabbarna & jag ägna HELA dagarna åt att träna :))

Nä, tror att det räcker som vi har det idag -sådär svenskt lagom....

Å Ymer låter hälsa: - Va, hejar hon på mej? BARA på mej??? Men hon e allt en riktigt bra bonnkärring!! :))

Britta & Eztah; Kul om Du oxå vill pröva!! Bra att ha ytterligare ett referensekipage.

Jo, lilla Gurra fick stå över denna övning. Han hade lixom fullt upp med att "läsa in" reglerna i "Putta bollen i mål"-övningen...*fniss*.

 
Myntdrottning

Myntdrottning

28 januari 2009 05:00

Go morron! Nä, säg inte att han har mindre hjärna, han sparar sig säkert till dom lite svårare föremålen bara! :)

Haha, nej, inga kokande kittlar här :)

http://www.metrobloggen.se/bloggerinan

 
Myntdrottning

Myntdrottning

28 januari 2009 05:16

Vad roligt att du är i farten :) Jobbar du eller?

http://www.metrobloggen.se/bloggerinan

 
Ingen bild

Larsson

28 januari 2009 06:08

Japp - nog jobbar jag allt...men bara nån timme till. Sen kommer jag på lätta fötter dansa hemåt för att avnjuta två dagars ledigt - jippie!!

Skönt att höra att det bara är kaffehurran som puttrar hemma hos dig! :))

 
Ingen bild

Utmanaren

30 januari 2009 09:05

Igår gick jag löst på både fotbollande och syndiskriminering.
Heffaklumpen tillika Muffenweisern tillika Bam var på strålande fotbollshumör, varmed viss tid för sänkning av arousal var nödvändig.
Bollen puffades och knuffades glatt och livat, vilket gav att den inte riktigt alla gånger hamnade i mål.... harkel...
Nåväl, träningsandan var det inget fel på!
Skojsamt värre! :-)

Vad gäller syndiskrimineringen (hädanefter förkortat till SD, då det är ett otroligt långt och krångligt ord att skriva) så var det en mycket spännade tillställning, där jag nu fått en kalasintressant sak att fundera på!
Här får övriga läsare gärna hjälpa till att komma på orsaken:
- Fyra "störningsföremål" utlagda på golvet.
Börjar med första dubletten, en slags svarta puckar. Jag presenterar pucken, Smack, han hämtar den andra. Tre repetitioner. 80%
- Byter ut puckarna mot två värmeljus. Smack, han hämtar dubletten vid alla tre repetitionerna. 100%. Byter även ut ett av störningsföremålen, visar dubletten, och han löser det igen 2 ggr. 100%. Duttig vovve!
- Byter återigen ut dubletterna, nu mot två vita fyrkantiga plastdetaljer. Nu börjar det strula lite, får 60% rätt. Alltså rätt ok.
- Byter nu ut dubletterna igen, mot två kassettbandsfodral. Det är nu det spännande börjar! Visar dubletten, och Bam kliver helt sonika förbi alla föremål och börjar snuffa på byrån, väggen, fikusen och stolen. Ehhh....? Min första tanke är att B är trött.
- Kort paus.
- Väljer återigen puckarna. 100%.
- Värmeljusen: 100%
- Kassettbanden: 0%, då han återigen kliver helt över föremålen och går till byrån, väggen, fikusen och stolen! What...?
- Måste bara testa om han är trött nu och därmed agerar på detta viset.
- Lägger ut pucken, visar dubletten och SMACK hämtar direkt rätt föremål! 2 rep, 100%.

Asså nu behöver jag hjälp och förståelse!
Varför fungerar han i stort sett klockrent på alla föremål utom kassettbanden???
H menade att det ju inte alls var konstigt att Bam gjorde som han gjorde. Det ena kassettbandet innehöll ju ELO och det andra klassisk musik.
Jag kände att jag höll mig lite tveksam till den förklaringen....

Någon som har någon klok idé om varför....?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Larsson - 17 juni 2012 00:54

               Detta, mina vänner & bekanta och nära & kära, blir det sista inlägget i Ymer & Co.   I snart fem års tid har jag skrivit i denna blogg men nu känner jag att det är dax att avsluta. Jag vill från mitt hjärta tacka alla er s...

Av Larsson - 9 juni 2012 22:00

  Hem till mig leder ingen motorväg. Nix, här pratar vi krokig grusväg. Och kör man grusväg så går det ju inte så fort och det är bra för då hinner man se vad som finns vid sidan av vägen. Som rådjur, harar och älgar t ex.   Men ibland får man ...

Av Larsson - 8 juni 2012 11:00

    - Tja! Kan du leken Tafatt? Det går ut på att du springer och vi ska jaga ifatt dej. Fast vi kör en i taget så att du ska ha en chans, he he he     - Du menar så här?       Sen blev det ett kutande och ett springande så de...

Av Larsson - 8 juni 2012 00:00

  "Mitt sommarloooov, vad jätteskönt mitt soooommarlov ska bli..."     Nu sjunger väl inte Grabbarna precis.  Och inte har de lov heller men glädjen de känner över att sommaren är här (det står det iaf i almanackan) det kan man inte ta mi...

Av Larsson - 7 juni 2012 14:00

  Först såg det ut...   så här.   I nästa minut (nåja, kanske inte bokstavligen då ;) såg det ut...     SÅ HÄR ! !     Ohh, vad det blev fint!   Toppar man dessutom med en vätte...   ja, då blir det ju helt makalöst...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Ovido - Quiz & Flashcards