Ymer Gusten & Co

Alla inlägg under september 2008

Av Larsson - 29 september 2008 17:44


Slutade jobbet vid 7 i morse. Hämtade Grabbarna på vägen hem och efter frukost och rastning blev det ett par timmars sömn.


Efter en snabb kopp kaffe så kom arbetslusten och nu när dagen lider mot sitt slut kan jag konstatera att jag hann med att:


  • Måla färdigt garaget
  • Plocka in utemöblerna
  • Sopa altanen
  • Lägga ännu ett varv med sten på muren

Jag tycker att det är ganska kul att måla men när det sätts i kombination med a) klättra på stege, b) måla kant i kant med yta målad i annan färg (i detta fall svart mot vitt!) ja...då är det inte fullt så roligt längre :(


Men, men - nu är det gjort och även om resultatet inte blev helt fläckfritt, om jag säger så :), känner jag mig ändå mycket nöjd med min insats!!!



Alla utemöbler bar jag in i garaget. Dock inte bordet för det kunde jag inte få med mig på egen hand. Ska fråga Grannen om de har några armar att låna ut...

Tänkte även städa undan sommarblommorna men de blommar fortfarande så de fick stå kvar. Däremot kånkade jag in Änglatrumpeten. Vill inte riskera att den fryser ihjäl och dör nu när den äntligen fått lite volym.


Att sopa altanen tar sin rundliga tid då den omfattar en yta på ca 120 kvadratmeter! Jomenvisst - den är större än husets boyta!! Hade nog en släng av storhetsvansinne när jag projekterade den :))

Men nu är den rensopad från alla barr och löv som kom ner efter lördagens blåsväder.


Muren den växer - sakta men säkert. Ska köpa hem lite jord/torv för att fylla upp på baksidan av densamma och kanske att jag hinner plantera några käcka växter i den blivande slänten, innan kylan slår till.


Nu känner jag inte för att göra mer idag...

Av Larsson - 28 september 2008 04:27



Nu har rättegången hållits i fallet med den kvinnliga läkare i Gävle vars 23 hundar omhändertogs för vanvård. Och vad blev då domen?

Jo...villkorlig!!!!

Veterinären som var kallad som vittne av åklagaren uttryckte bland annat;


"-....trots omständigheterna var det uppenbart att hon älskade sina hundar..."


Å hur är det möjligt, undrar ju jag?!?!?!


Dessutom hävdade försvaret att kvinnan "...fått många fina utmärkelser för sina hundar på utställningar"


Jaha! Och??


Är det ok att låta hundar leva ett miserabelt liv bara för man vinner på utställning eller...?!?


Jag blir så bedrövad och arg varje gång man läser sånt här. Dels för allt som de stackars djuren blir utsatta för men också för rättsväsendets syn på dessa ärenden. Nästan som att det är "synd" om den som plågar djur och man verkar avfärda det mer som  - Ah...det var väl inte så farligt....



Läs artikeln...


Av Larsson - 26 september 2008 10:22



Av Larsson - 25 september 2008 19:39


Idag vad det lydnadsträning i Åkersberga.

L och jag kunde samåka vilket alltid är trevligt. Visserligen var jag lite lur på att Ymer inte skulle sköta sig när han skulle dela kuppe med 2 schäfrar, varav den ena var en hane (Ysterkvistaren har nämligen ett inte alldeles för okomplicerat förhållande till just schäferhanar...) men se L´s Herman hade han inga åsikter om. Mycket bra!!


När vi väl landade - blev liiite sightseeing i Åkerberga city :) - så bjöd Lina på kaffe & äppelpaj.

Lina; kan vi inte ha det så varje gång vi tränar? Att du tar med dig äppelpaj, alltså :)


Stärkta efter fikat tog vi tag i träningen.


Lina körde grundövningar i budföring med sin tik och kunde till sin stora häpnad, konstatera att hunden redan kunde ordet "Marsch"!

Inte varje dag man stöter på en hund som ägnar sig åt självstudier *hihihi*


L körde grip-och-håll-övningar med Herman. Han tänkte & klurade så det rök ur öronen, men kom sen snabbt på vad som betalade sig.

Tänk att det alltid är lika kul att se när hundar får den där Aha-nu-förstår-jag-precis-tanken!


Ymer och jag gav oss bl a i kast med Dumrutan. Denna gång med koner för att träna på en tävlingsmässig ruta. Fick nån idé efter sista träningen att problemet kanske låg i att Ymer inte hade något att "hänga upp" momentet på. Men icke då - same same resultat :(


För att utesluta att det INTE handlar om att han inte KAN de olika orden så körde jag ligg/sitt/stå när han stod framför mig -inga problem.

Fjärren - inga problem. I fotposition när jag stod stilla - inga problem.


-Tänk om man kunde ta sig in i hans hjärna för att se vad som försigår där inne, sa Lina och sen suckade hon. Djupt!


Jag kände att jag nog inte VILLE ta mig in där - skulle bli snurrig av alla hans ystra & yviga tankar!!! - utan menade att lösningen på problemet MÅSTE finnas närmare till hands.


Nu utbröt det ett seriöst brainstormande!!! Och...plötsligt...


-Om jag provar att byta ligg mot lägg - så blir det större skillnad i orden (sitt - lägg - stå), sa jag och gick för att testa och....


det FUNGERADE! Javisst - ingen tvekan whatsoever!!


Körde hela Dumrutan två gånger för säkerhetsskull och det satt klockrent varje gång!!!


Jag tänker inte analysera varför det har varit som det har varit eller varför det blev som det blev. NIX!!

Jag tänker bara vara jädrigt glad att jag med hjälp av snälla och tålmodiga träningskamrater, kom på lösningen. Tiddelipom!!!


Hemma igen vid 16.30 och lagade mat till mig och Grabbarna och vid strax före 18.00 gjorde vi sällskap med Grannen+jyckar på en kvällspromenad.

Edith följde oxå med. Fast hon promenerade ju inte. Nä, hon satt förnöjd tillbakalutad i vagnen med en grötstinn mage. Jojo - det gäller att grunda innan man ger sig iväg på långturer :))


Nu har Grabbarna Grus knoppat in för kvällen. Förmodligen rätt nöjda efter ännu en dag med träning och promenad.

Själv tror jag att jag ska fixa lite fika och se på en film.


* * *


Ja, jädrar att det löste sig med dumrutan!!! *ler stort*

Av Larsson - 21 september 2008 19:50


I morse var det inte nådigt att heta Larsson...fick trixa ett bra stund innan jag kom upp ur sängen! Men väl på fötter så blev det något bättre och jag kunde utan allt för mycket problem, hasa mig ut med jyckarna.


Något arbete med muren var ju inte ens att tänka på, så Grabbarna och jag passade på att besöka min syster. Jag kom på den briljanta idén att vi skulle baka. Sagt och gjort - iväg till närmaste affär för lite inköp och sen hem igen för att sätta bulldegen på jäsning.


I väntan på den drack vi kaffe.


Sen blev det till att rulla bullar. Ja, alltså - kära syster rullade och jag satt på en stol och hejade på :)

Min syster kom riktigt i tagen så det blev även Kärleksmums, Havreflarn och Muffins - hon är bara FÖR duktigt när det gäller att baka!


Framåt em tog vi en promenad i området. Ett område där jag för övrigt bodde för cirkus sisådär 24 år sen! Kul att återigen gå de stigar som jag då traskade med hunden. Allt var sig tämligen likt, förutom att alla träden vuxit sig stora och knotiga och att stigarna var betydligt bredare.


Grabbarna Grus tyckte det var urspännande och sprang kors & tvärs och snusade, sniffade och "läste artiklar" !!


De har nu lagt sig tillrätta i gästsängen och snarkar så läpparna fladdrar :))




Av Larsson - 20 september 2008 19:45


Jo min själ, det kan man nog säga!


Först Melodikrysset sen ut och börja kånka och stapla mursten, uj uj uj!


Så här såg det ut från början...


...och så här ser det ut idag.


Nu är det ju en hel del arbete kvar att göra men det känns skönt att ha kommit så här långt!


Vaktmästare Ysterkvist följde arbetet med stort intresse.

- Sådärja...här kan jag hålla kollen!


* * *


Förutom att Grabbarna var med och övervakade "murandet" så har vi även tränat lite.

Båda två fick öva sig på Buren (de ska snabbt springa in i buren och vänta där tills han får ett UT-kommando).

Jag vill framöver kunna träna båda hundarna utan att den ena ska behöva vara instängd i bur/rum eller vara uppkopplad, så målet med denna övning är att jag ska kunna skicka den ena hunden till buren och han kvarstannar där medans jag tränar den andre och vice versa.


Jag tror att denna metod kan göra att de inte går upp i spinn som de gör nu när de blir "satta på undantaget". Dessutom kanske det löser problemen jag haft med Utbrytarkungen :))


Ymer fick oxå öva  "Hur gör ormen?", Sitta fint och hålla mjukdjur och även några dansmoves! Han är fööör söt den lille knubbsälen!!!


Efter träningen åkte vi ned till den intilliggande ängen och lekte lite "kasta-springa-fånga-döda", något som båda jyckarna tycker är sk..tkul!!


Nu blir det inget mera idag. Tänker sträcka ut mig i soffan och glo på TV. Om jag orkar. Glo, alltså...



Av Larsson - 20 september 2008 10:23


Måste bara få visa bilderna som Jeanette Laine tog när vi var på Svartbergskursen. Helt underbara!!

Ni kan se mera av hennes bilder på dizza.se

 

 Ymer ger järnet på inkallningen!


 

 Här är det Fjärrens ligg som övas...



 

 ... och här Fjärrens stå.



 

 Apportdirigering


 

 Liten duktig vätte får sin belöning!



 

 Gusten agerar gosedjur :)


































Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10 11 12
13
14
15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Länkar

Tidigare år

Arkiv

Besöksstatistik

RSS

Sök i bloggen

Värdering


Skapa flashcards